Skida i Sarek planering

Hej Karl-Johan
får jag ställa en fråga som handlar om varför, väl medveten om att jag helt saknar vinterfjällerfarenhet. Den är uppriktig ställd.

Varför vill man överhuvudtaget göra en så forcerad tur genom Sarek? Jag föreställer mig att det kan vara en fantastisk upplevelse (ävensom riskfylld och utmanande) så varför göra den på två dagar? Hinner du uppleva storslagenheten, ta in och njuta tystnad och stillhet - allt det som fjällen ger oss?
undrar Cecilia

Jag tror inte det är forcerat, tror jag kommer ha gott om tillfällen att uppleva naturen. Men vad vet jag, är inte särskilt van vad gäller just turskidor. Jag gillar att se mycket natur, fast jag förstår att en del gillar samma vy längre tid. Ju längre en kan gå inom en viss tid desto mer får en se - så som jag ser på det iallafall.

Har länge velat uppleva Sarek på vintern. Dels gillar jag inte att vintertälta och dels har jag svårt att va hemifrån mycket längre tid än så. Sen är det inte så stor grej att avboka när det är så kort tid som är avsatt. Så jag tvingas inte ut om det är kass väderprognos. Dessutom blir det ju inte direkt nån expeditionskänsla om jag bara lyckas hålla nere vikten på ryggsäcken. Snabbt och lätt är rätt i min situation även om jag ibland avundas de som kan avsätta flera veckor till sina egna semesterturer.
 
Tänker att skidor går lite snabbare än till fots i bra förhållanden och jag har avlagt betydligt längre sträckor till fots.

Håller med, skidor är säkert mycket mer behändigt än att vandra denna sträcka. Bland annat slinker man snabbt förbi söder om Skárjá. Ráhpaädno är dessutom rena motorvägen från Tielma(vadet) och lång bit neråt. Men i nedre delen, någonstans före Gådokjåhkå tror jag, smalnar älven rejält och vissa sträckor får man kanske gå vid sidan om, i björkskogen. Sedan breddas det ju igen före deltat.

Jag tänkte också på ev. lavinfara på något ställe i Guohpervágge som en del nämner. Har inte åkt där själv.
/Hans
 
Ok, låter som att du tänkt igenom turen trots allt. Det var inte helt uppenbart för mig i det första inlägget :). Sträckan är inte orimlig bara man är medveten om att det kräver ett rätt högt tempo. Skidor går klart fortare än till fots, kanske mer markant just i Sarek.
Jag skulle i alla fall planera med tanke på att det kan bli sämre väder och före så att du måste övernatta en eller i värsta fall två nätter extra. Det är inte så mycket som behövs, några extra påsar frystorkat och lite bränsle samt information till anhöriga att det kan ta lite längre än beräknat.
Jag skulle lagt till najtråd, silvertejp samt epoxy till packningen. Skippa stighudarna. Bok?

På funderingen angående forcerad tur i storslagen natur brukar jag, som småbarnsförälder, svara att om man ändå ska ut på ett träningspass, varför inte göra det i fantastisk natur och samtidigt njuta av tystnad och stillhet? Två flugor på smällen s.a.s.
 
Även om väderprognoser i allmänhet stämmer så inträffar det att dom verkligen inte gör det. Är man då inne i djupaste Sarek kan det få obehagliga och i värsta fall farliga följder. Jag skulle personligen inte vilja ge mig ut på tur med detta upplägg.
 
Ok, låter som att du tänkt igenom turen trots allt. Det var inte helt uppenbart för mig i det första inlägget :). Sträckan är inte orimlig bara man är medveten om att det kräver ett rätt högt tempo. Skidor går klart fortare än till fots, kanske mer markant just i Sarek.
Jag skulle i alla fall planera med tanke på att det kan bli sämre väder och före så att du måste övernatta en eller i värsta fall två nätter extra. Det är inte så mycket som behövs, några extra påsar frystorkat och lite bränsle samt information till anhöriga att det kan ta lite längre än beräknat.
Jag skulle lagt till najtråd, silvertejp samt epoxy till packningen. Skippa stighudarna. Bok?

På funderingen angående forcerad tur i storslagen natur brukar jag, som småbarnsförälder, svara att om man ändå ska ut på ett träningspass, varför inte göra det i fantastisk natur och samtidigt njuta av tystnad och stillhet? Två flugor på smällen s.a.s.
En bit silvertejp och leukoplast får följa med. Vad ska en ha epoxy och najtråd till? Brukar alltid ha lite tunn repsnöre. Bindningar tror jag inte jag kan laga om de pajar.
 
Även om väderprognoser i allmänhet stämmer så inträffar det att dom verkligen inte gör det. Är man då inne i djupaste Sarek kan det få obehagliga och i värsta fall farliga följder. Jag skulle personligen inte vilja ge mig ut på tur med detta upplägg.

Då är det bara att ringa helikopterskjuts :) nädå, jag har faktiskt aldrig varit med om fjällväder som gjort att jag inte kan förflytta mig. Visst kan det säkert hända att en får gräva ner sig, men sannolikheten för det kan inte va så stor på en färsk prognos med bra väder
 
Tja, ditt resonemang för tankarna till Hasse och Tages monolog kring Harrisburg. Sannolikheten för att något går snett är väldigt låg fram till dess att det faktiskt inträffar.
 
Tipset är ju att jag inte skulle ta den rutten med den packningen. Om det nu är packningen (och farten) du vill ha, varför inte välja en rutt där möjligheten att avbryta vid oförutsedda svårigheter är bättre?
 
Mycket snö i Rapadalen

Det kommer i snitt 5000 mm nederbörd om året i Rapadalen. 5m vatten! Det kan innebära mycket lössnö som är mycket svårforcerad. 3km på en hel dag lär du få räkna med i värsta fall. Men friskt vågat....Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pirak Skida från Kaitum -Vakkotavare Turskidåkning 6
zoubolo Single Camber Bc Skida Turskidåkning 2
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
Babsan Jämtland Skida sträckan Storulvån - Storerikvollen på en dag? Turskidåkning 2
jiwe Skida längs Kungsleden? Turskidåkning 9
alexz skida svenska fjällkedjan Turskidåkning 25
123411563 Skida över bottenviken Turskidåkning 31
jonsa Längd på skida? Turskidåkning 2
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...