Säkerhetsutrustning för dagsturer?

Hej,
Jag kommer att åka med en grupp ungdomar till Jämtlandsfjällen för att bo i stuga och göra dagsturer. Vi kommer vara två grupper om 10 ungdomar i åldrarna 17-20 och 3 ledare till varje grupp.
Ungdomarna är totala nybörjare utan vare sig kunskap om hur man åker skidor eller hur man klär sig i kyla etc. Nu till min fråga, vad bör man tänka på när det gäller säkerhetsutrustning? Hur många spadar per grupp? Vindsäck till alla eller bara en per grupp om t ex någon blir skadad? Behöver man förbereda sig för att övernatta i vindsäck i värsta fall, och betyder detta att alla behöver ha med sig förstärkningsplagg för övernattning just in case?
Vi kommer inte att röra oss många kilometer från stugan, men vill ju oxå känna oss trygga att hantera olika scenarior om olyckan skulle vara framme.
 
@Arneri, jag undrar ju såklart vad andra skulle ha tagit med sig, därför jag frågar här. Vi har inte börjat planeringen än så jag vill ha med mig lite kunskaper utifrån till den
 
Ett värmande plagg, några compeed, varm dryck och glatt humör. En tur på några km från stugan kan väl knappast urarta till en övernattning i snön?
 
Vintertid en nödchokladkaka. Spade, vindsäck och liggunderlag. är väl normalt för behaglig dagstur. Vindsäck ger ett behagligt lä som rygg i solgropen och liggunderlaget håller dig torr och varm om ryggsidan. Picknickpaketets storlek bör vara plussat med en dubbelgås och en liten thermos som du inte behöver, utifall att.

go tur och apelsinväder
 
Svårt att ge något bra råd utan att veta var ni kommer att hålla till. Kalfjäll? Med så oövade ungdomar måste ambitionsnivån vara låg initialt och sannolikt behöver ni dela upp i subgrupper med olika fysisk och skidförmåga.

Beredskap för att fixa skavsår samt matsäck/dryck rastplagg och sittunderlägg till samtliga är väl nån sorts minimum. Lite reservmössor och vantar. Kartor kompasser och mobiltelefoner. Mobiltäckningen är oftast bra i de mera turistiga delarna av Jämtlandsfjällen.

Vindsäckar och spadar om ni skall röra er i kalfjällsterräng.

Thure
 
Jo det blir en del kalfjäll men det är vad jag hört aldrig särskilt långt till skogen där vi ska åka. Kanske blir att ta med en vindsäck per grupp då bara om det skulle vara så att nån råkar skada sig ute på fjället.
 
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anarisolyckan

Fast man är nära så kan det gå illa.

Jag tar inte med mig mindre än liggunderlag,spade och vindsäck per par. Både för säkerhet och för bekvämlighet. Varm dryck och extra mat förståss. Var ödmjuk inför miljön och gruppens erfarenhet och förmåga. Ex vindkylfaktor, väderomslag, skador, enskild motivation.

Jag skulle ta det riktigt piano med den gruppen du beskriver.
 
Som thureb och Nedar säger, börja försiktigt och läs av ungdomarna hela tiden, även om dem säger att allt går bra så måste man ha koll att det verkligen är så. Ingen vill vara den som inte klarar av uppgiften och tvingar resten av gruppen att återvända hemåt, då kanske man försöker bita ihop med ev. skador som följd.

Att vara flexibel i grupperna är också viktigt, så att dem som faktiskt har fysiken att göra lite längre turer eller hålla ett högre tempo hamnar i en grupp och att dem som behöver mer tid eller kanske ramlar oftare på skidorna är i en grupp osv.

Var nog med att tala om vilken utrustning som förväntas utav dem inför resan!! Förutsatt att ni inte lånar ut all nödvändig utr. som kängor, vinterhandskar, underställ etc.
Har själv varit med där personer i 15-20 års ålder kommit till planerade ungdomsturer på vinterfjället (Jämtland) ikläd jeens, sneakers, fingervantar och utan mössa…

Sikten kan som sagt vara förrädisk, bilderna nedan visar blåhammarensstation från november 2017.
Fyren som blinkar med vitt ljus såg vi inte alls när vi var ca: 300m ifrån! En och en halv timme tidigare såg vi hela stationen klart och tydligt från leden.

vs180131-001.BMP


Man såg knappt nästa markering på vinterleden.
20171102-123808.jpg
 
Slalomglasögon

En underskattad detalj är bra skid/slalombrillor. Snödrev eller snö och motvind är jobbigt för ögonen!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...