Varning för sliperi!

Hej!

Tråkigt att detta ska bli mitt första inlägg här på forumet. Har följt detta forum under flera år och fått en hel del bra tips och information runt mina uteaktiviteter.

Nu är det så att jag lämnade in min kniv till en firma med nya ägare en Fällkniven S1 för slipning och fick tillbaka någonting helt annat. Se bild. Kvinnan som jobbar där vägrar att erkänna att något fel har begåtts. Hon vidhåller att det inte finns några fel på kniven hon har slipat, hon säger att "det var en väldigt hård härdning" så hon fick köra fort/hårt i slipen. (härdningen förstörd) Firman vägrar att stå för att några som helst fel har hänt kniven. Jag menar att man har tagit/slipat bort minst en cm av materialt på kniven! Dom svarar - den är ju vass nu så vad är problemet?



Mvh // Hast
 

Bilagor

  • Original.jpg
    Original.jpg
    11.3 KB · Visningar: 18,200
  • 1_edited-1.jpg
    1_edited-1.jpg
    15.9 KB · Visningar: 17,846
  • 2_edited-1.jpg
    2_edited-1.jpg
    16 KB · Visningar: 17,968
Vad i helvete är det där för något :D

Kompisen slipade sin Fällkniven A1 i våran Wicked Edge. Gick hur bra som helst så att hon skulle behöva ta bort halva bladet i en maskin det har jag svårt att tro. Men jag är ju ingen slipguru direkt..

Man kan ju skicka sin kniv till fällkniven också har jag sett, inte alls dyrt tyckte jag det verkade som.

Mvh // Johannes
 
Bild innan

Hej!

Tråkigt att detta ska bli mitt första inlägg här på forumet. Har följt detta forum under flera år och fått en hel del bra tips och information runt mina uteaktiviteter.

Nu är det så att jag lämnade in min kniv till en firma med nya ägare, en Fällkniven S1 för slipning och fick tillbaka någonting helt annat. Se bild. Kvinnan som jobbar där vägrar att erkänna att något fel har begåtts. Hon vidhåller att det inte finns några fel på kniven hon har slipat, hon säger att "det var en väldigt hård härdning" så hon fick köra fort/hårt i slipen. (härdningen förstörd) Firman vägrar att stå för att några som helst fel har hänt kniven. Jag menar att man har tagit/slipat bort minst en cm av materialt på kniven! Dom svarar - den är ju vass nu så vad är problemet?


Mvh // Hast


Oj oj! Men du har givetvis ingen bild på hur den såg ut innan du lämnade in den? Hur gör man en reklamation på detta? Kan du hitta någon som skriver ett bra intyg med en bra firma stämpel som kan intyga att arbetet inte är fackmannamässigt utfört? Möjligen kan Fällkniven skriva detta? För du kommer säket stå med ord mot ord om hur stora skador det var på eggen innan du lämnade in kniven. Det handlar inte om slipningen utan köp av ny kniv efter den behandlingen.

Ser nog enda lösningen att skriv en lämplig lapp och fäst på deras dörr och använd kniven som häftstift. Nej nu slant jag nog lite i fantasin.
 
Lämnade in köksknivarna till Muhréns Sliperi, inget jag skulle göra två gånger...

S1:an ser för övrigt fullständigt fördjävlig ut. Beklagar verkligen.
 
Det finns flera goda skäl att gå till riktiga slipare eller lära sig själv. Det förra verkar vanskligare år för år.
Trist att se en rejäl kniv förstörd.
Min farfars fars mora har samma utseende, men mångåriga bruksslipningar tar lite år för år. Även om skärpan består.
 
lägg pengarna på en tormek, börja med moraknivarna sedan gör man ganska snabbt ett bättre jobb än idioterna på sliperierna
 
Man kan ju ändå tycka, när man kallar sig för sliperi, att man borde ha någon form av känsla ändå. Hade det inte varit bättre att de sagt att de inte klarar av det innan de förstörde kniven och gjorde den till ett UFO... Det hade sparat dig pengar till både ny kniv och gravöl och det hade sparat dom den dåliga kritiken..

Mvh // johannes
 
Hej,

Jo det är ju ganska sorgligt. Som någon nämnde så är ju bevisbördan på min sida, - hur såg kniven ut innan jag lämnade in den?... Dyra läropengar :-(

Men man gör vad man kan som konsument och skickar ut lite varningar här och där så andra slipper råka ut för samma sak.

Slipa själv? Ja jag har alla"stenar" i olika grader, diamantstål, keramik etc. och tycker att jag har haft hyffsad skärpa. Men som ni säker vet så tror man att man alltid kan få bättre!

Har skicka mina bilder till Fällkniven mer som ett varnade exempel än som tro på stöd i mitt fall.

Kommer att beställa en ny Fällkniven. Det blir nog F1 då jag inte riktigt haft behov av storleken på S1 för mitt behov/bruk men ändå verkligen älskat kniven i sig.

Mvh // Hast

P.s. Nån skrev att "kniven blivit slaktad" kul.. - då formen nu faktiskt påminner om en slaktkniv :)
 
Herre j@vlar!
Jag har aldrig sett sämre resultat!?! Och på en dyr kvalitetskniv oxå!:(

Men tack för att vi blir varnade för oseriösa/oskickliga personer och företag!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...