Aldrig mer Naturkompaniet

Det som jag finner intressant i TS inlägg är att han påstår att NK i princip hotar sina konkurrenter för attt få dem att höja sina priser. Om det är korrekt är det uppseendeväckande (och förmodligen gränsfall olagligt).

Att NK har högre priser än många andra har ju ingen som helst betydelse. Det är som sagt frivilligt att handla där.
 
Det som jag finner intressant i TS inlägg är att han påstår att NK i princip hotar sina konkurrenter för attt få dem att höja sina priser. Om det är korrekt är det uppseendeväckande (och förmodligen gränsfall olagligt).

Missförstå mig rätt nu, men jag finner det helt ointressant att diskutera just det eftersom jag starkt misstror TS.
Det blir alltså en helt hypotetisk diskussion där det inte finns någon anledning att dra in ett enskilt företag.
Jag kan ju förståss ha fel och TS återkommer med mer substans. Fram tills dess ser jag det dock enbart som ett försök att smutskasta NK
 
förstår inte riktigt

Jag förstår inte riktigt diskussionen.

Jag tror de flesta håller med mig att när man handlar prylar som kostar flera tusen kronor så väljer man var man ska handla, man går inte in i första bästa butik och köper det man ska ha.

Vilken butik man nu handlar i påverkas av olika saker.

I mitt fall är det följande:
Pris
Bemötande
Kundservice
sponsring
Affärsfilosofi

Priset är helt klart det viktigaste. Kan jag köpa samma vara för ett billigare pris varför ska jag betala mer? Jag har inte tillräckligt med pengar för att inte titta på priset.

Bemötandet är viktigt, är det svårt att få prata med personalen i butiken, är de kunniga osv.

Kundservicen är inte riktigt samma sak som bemötandet, utan möjligheten till byte, reklamerbjudande som inte finns i butiken, möjlighet att få vara beställd till butiken om den är slut osv.

Sponsring sponsrar affären projekt/äventyrare som jag gillar så får jag en possitiv attityd till affären och då kan detta överväga att någon annan punkt inte är så bra. Tex Ica maxi i Haninge sponsrar varje år ett projekt på min hemmaplan det har varit en slinga runt sjön för handikappade, fotbollsplan, lekplats osv. Det gör ingen annan livsmedelshandlare i Haninge och priserna är i stort sett lika höga hos alla, vart tror ni jag handlar?

Affärsfilosofin är även den viktigt är företagets huvudmål att konkurrera ut sina konkurrenter genom en massiv expansion? Är målet att alltid ha lägst priset? Är målet att ha väldigt kunnig personal? osv.

Jag tror de flesta här på Utsidan gör en liknande sortering troligtvis utan ens reflektera över det innan de handlar, sen vad som verkligen är viktigast skiljer sig från person till person.

Jag tror att har handlat på alla friluftsbutiker i hela Stockholm och ibland har jag tvingats handla på NK då de säljer varor och märken som en del andra inte har.

Priset är ofta lite högre och personalen har i de flesta fall varit ganska okunniga/få/ointresserade.
Men deras affärsfilosofi är inte att vara billigast/ha den bästa personalen de finns där för de som inte orkar kolla vilken affär som är den billigaste, de finns där för människor som bara vet att de t.ex. inte vill frysa i vinter. Det finns faktiskt mycket sådana människor som inte bryr sig om vilket märke, vad vikten är, vad som är bäst, mest naturvänligt osv. Det är dom som NK fokuserar på. NK vet mycket väl att de inte kommer bli billigast osv men det är inte heller deras plan. De tjänar väldigt mycket pengar trotts allt och det tror jag Fenix Outdoor AB som äger NK är nöjd med.

Att klaga på deras affärsfilosofi tycker jag är onödigt när det finns alternativ på webben och i de flesta städer finns de även konkurrenter som har butiker.
 
Friluftsmagasinet som det hette när jag började på sjuttiotalet var redan då dyrast med otrevligaste
personalen, på den tiden ägde scoutrörelsen butikskedjan.
På nittiotalet ändrades ägarstrukturen för att för tio år sedan övertas av Fenix.
Och under alla dessa år har inte kedjan ändrat sej vad gällande bemötande eller prisbild.

Att man lyckas hålla en väldigt hög avkastning trots att man inte har monopol kan (jag säger kan)
bero på att man är stor nog att klämma leverantörer på ett otillbörligt sätt.

Men visst vore det bra om TS kunde presentera sej.

/Glenn/
 
Missförstå mig rätt nu, men jag finner det helt ointressant att diskutera just det eftersom jag starkt misstror TS.
Det blir alltså en helt hypotetisk diskussion där det inte finns någon anledning att dra in ett enskilt företag.
Jag kan ju förståss ha fel och TS återkommer med mer substans. Fram tills dess ser jag det dock enbart som ett försök att smutskasta NK

Jo, det är sant att det inte finns mycket fakta att luta sig på, men att enbart diskutera prisbilden är ju än mindre intressant. NK är i sin fulla rätt att ha ockerpriser om det roar dem.
 
Jag gillar att ögonshoppa på Naturkompaniet, mest pga av storleken och utbudet i butikerna. Men jag handlar alltid någon annanstans. Och någon större prisskilland ser inte jag iaf, inte om jag tar 5 produkter och jämför med ex addnature outnet, kanske ngn krona men inte så farligt.

Däremot har jag upptäckt att butikspersonalen generellt är ganska okunniga!
Har fått en hel del konstiga och ibland helt felaktiga råd av butikspersonalen.

Ex: När jag skulle titta på en av deras vindsäckar dom har i sortimentet. Och killen tittade undrande på mig ett tag sen hämtade han en bivacksäck och sa att det var det här jag var ute efter för några vindsäckar hade dom inte, såg inte ut som om han visste var det var. Fick gå ut från butiken utan att fått se deras vindsäckar.

Jag har lärt mig att om man är ute efter information om en produkt eller behöver råd så är det bättre att söka på detta forum. Gratis dessutom :)

Så jag är nog mer emot Naturkompaniet pga av den orsaken, Men det är som sagt ett nöje att gå omkring i deras butiker och klämma och känna.
 
Jo, det är sant att det inte finns mycket fakta att luta sig på, men att enbart diskutera prisbilden är ju än mindre intressant. NK är i sin fulla rätt att ha ockerpriser om det roar dem.

Jag håller helt med dig. Dags för mig att sluta kommentera här så kanske den här tråden snart begravs...
 
Det måste verkligen skilja mycket från butik till butik. Här i Östersund säger de att "våran målsättning är att du ska kunna möta oss lika ofta på fjället som i butiken" -- och jag kan av egen erfarenhet säga att det inte bara är tomt prat. Dessutom är de en av få butiker (om inte den enda) som för utrustning för alpint och telemark, bara för att de vill.

Visst kan de vara lite dyra på en del grejer, men det är saker jag inte skulle köpt ändå. På sånt jag faktiskt är intresserad av har jag inte märkt nån större skillnad gentemot andra ställen.
 
Jag har ingen vidare bra erfarenhet utav Naturkompaniet i Linköping, hur det är med de andra butikerna vet jag inget om. Men jag och en kompis skulle köpa kängor för några år sen och satt och kollade på nätet på deras sida och hittade ett par som var på rea. Vi åkte till butiken i Linköping, en resa på 4,5 mil enkel för att prova dessa och slå till på ett köp.
En ganska så ointresserad personal sa att dessa bara fanns på deras internetbutik och att de inte hade några i butiken. Vi frågade om de kunde ta hem ett varsit par till oss, så vi kunde prova kängorna innan köp, känns ganska normalt även om kängorna bara kostade 1500:-
-Tänker ni köpa kängorna, eller? Jag kan inte ta hem några som kanske blir stående i butiken annars, fick vi som svar.
Bara några hundra meter från Naturkompaniets butik så ligger som tur är Uteliv, där fick vi både prova kängor och en trevlig pratstund samt bra rabatt.
Uteliv har numera även en butik i Norrköping som jag gärna besöker och handlar i, lika trevligt som i grannstaden. För nåt halvår sedan så öppnade även Naturkompaniet en butik i stan men tyvärr så gör jag nog inga affärer där.
Men vart man väljer att handla är ju upp till var och en, jag för egen del vet vart jag inte kommer att handla i alla fall.

/Dennis
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
fredrikalm Aldrig mer haglöfs Butiker och leverantörer 18
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
langby Fenix Outdoor Group vill köpa amerikanskt friluftsföretag - någon som vet mer? Butiker och leverantörer 3
Lilla Blå Nån mer som ska till GetOuts mässa Fair Enough i helgen? Butiker och leverantörer 9
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...