Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar?

Fjällräven Gyro 80! Du bär tungt, med kameror och så. Du vill ha ett bra höftbälte. Du vill ha en svensk säck. Det spelar ingen roll om den har mes.
Den här säcken är svindyr, men den går att anpassa till allt utom bagagehyllorna på SJ. Den är tålig, robust och kan med enkla kompletteringar dubbla som fotostativ. Finns dessutom begagnad till bra priser, även om det inte verkar aktuellt för dig. Anna
 
Kanske borde sagt detta från början. Jag befinner mig i Afghanistan och det är därför jag har möjlighet att handla billigt (fråga mig inte varför men vi får möjlighet att köpa rejält rabatterat). Min uppfattning var att erbjudandet endast gällde svenska märken (haglöfs, tierra, lundhags, fjällräven, klättermusen och vad det nu än kan vara). Tydligen, efter att ha forskat vidare, verkar det även kunna gälla alla andra vanliga kända märken som säljs på naturkompaniet och motsvarande. Jag fick tipset av en god vän som jag har stort förtroende för på området (han har släpat 48 kilo ryggsäck till ungefär 7000 meters höjd) att titta på Arcteryx Bora 80 och måste säga att det genast blev en stark kandidat.

Min geografiska placering gör det omöjligt att prova något större utbud av ryggsäckar. Därför tänkte jag köpa en osedd och sedan om det visar sig att den inte passar säljer jag den. Förhoppningsvis blir jag inte så mycket fattigare rent monitärt och definitivt en erfarenhet rikare.

Jag är synnerligen tacksam för alla hjälpsamma svar men tycker det skulle vara trevligt med fler referat till personliga uppgifter.

Du har fått några bra tips. Kompletterar med att Norrönas säckar är kända för att funka bra till långa personer, gäller deras modeller med svängande höftbälte. De är dessutom grymt sköna att bära tack vare bältet.

Lite varning dock för Norröna Syncroflex-säckarna (ram med svängande bälte). Dessa har mkt hög egenvikt. Äger en syncroflex själv som jag kom över billigt men har nu köpt tyg för att sy en ny och väsentligt lättare säck till ramen. Till dess den är klar får den vackert vänta i garderoben...trots att den är fantastiskt skön att bära...

Saccis säckar funkar enligt min mening bäst till personer med medellängd eller kortare...men om LK100/ryggsäck 2000 funkade för dig så kan ju FJS Original vara ett bra alternativ. Den är lätt i förhållande till volymen (min väger 3,7 kg för ca 130 L vilket kan jämföras med Bergans och Norrönas motsvarigheter som väger runt 5 kilo+) och går att bära riktigt tung med. Faktiskt en av mina favoritsäckar när jag ska bära mycket...men något enahanda färgval ;)...

//Johan
 
Jag tror faktiskt det får bli en Berghaus Vulcan. Den verkar gedigen och inte onödigt tung eller krånglig. Dessutom såg jag att storlek 4 är anpassad för personer upp till 198 cm så det borde funka tämligen problemfritt tycker jag. Om någon tycker jag gör ett misstag. Tala nu eller tig för evigt!
 
Jag har aldrig ångrat mitt köp, jag har storlek 3 och är 185. Visst finns det smådetaljer de kunde ha gjort bättre vilket de gjort på sin Atlas, kolla den snabbt innan du köper Vulcan. De är i princip samma förutom på några detaljer på topplock och sidofickor. Om jag minns rätt, jag har haft min säck ganska länge nu.

Edit:
Såg att Atlas inte verkar finnas kvar längre så då är det ju ointressant. Konstigt eftersom den var förbättrad på en del punkter och lika i alla andra. Lumparreklamen sitter väl i antar jag.

Mvh
Fredrik
 
Senast ändrad:
vad menas med bra på knivar/ryggsäckar.. att rapa upp beteckningar, att bygga själv eller att använda.. det är låååångt ifrån samma sak och väldigt sällan samma person..
Prexis, jag inväntar med spänning en enmansutläggning, i nitton inlägg i rad efter varandra, om olika ramars aluminiumtyper, härdningsgrad, svetsfogar etc, samt förstås totalt artificiella dragstyrketester av silnylon och olika Pertex-kvaliteter...
 
Vulcan är GRYM

Och har fina fördelar.

Den är stabil och verkligen skön att bära.
Har inte alla finesser du kan hitta men är ändå flexibel, och framförallt pålitlig.
Utan sidofickorna och med halvfylld säck ser det ut som det bara är en 50-60 liters då den komprimerats.
Mycket fint volym/vikt/slittålighets-förhållande, och går som tidigare nämt att strippa ned.

Har själv en Berghaus Trident, föregångare till Vulcan som är 18 år och dessutom överlevt kustjägeriet.
Jag är 186 och har en 3a. En vän på 196 cm har oxå en 3a och det funkar faktiskt.

Men kör på en 4a du, så får du en trevlig slitvarg för många år framåt.

Kolla i recensionsbanken under produkter här ovan så har du massor med omdömmen och utlåtanden, värt att läsa.
 
Och har fina fördelar.

Kolla i recensionsbanken under produkter här ovan så har du massor med omdömmen och utlåtanden, värt att läsa.

Jag har svårt att inse hur jag kan vara så extremt korkad att jag inte kollat bland recensionerna. Jag är i och för sig ingen van användare av utsidan men väl av liknande sidor gällande andra saker. Jag tackar ödmjukast för det tipset och även alla andra tips.
 
Det finns väldigt få missnöjda Vulcan-användare, och många som tycker att det är den bästa prylen på planeten. Jag är också ägare till en sån där mytomspunnen "strippad Vulcan".

Jag gissar att du befinner dig i en miljö där många bär beigefärgat kamouflage. På www.recon.se finns såväl Vulcan som många andra seriösa produkter som tilltalar den målgruppen, så varför inte göra en sambeställning? De är vana att leverera till myndigheter och utlandssvenskar.
 
intressant att en säck som mer eller mindre har varit densamma i över 10 år fortfarande kan vara så populär medan andra märken som ex . haglöfs vräker ut säckar varje år. Hade själv en atlas för ett antal år sedan, det som jag tycker var en brist på den och vulcan är att bröstremmarna är på tok för tunna. Dessutom är höftbäletet väldigt stelt, dvs inte rörligt. men för vissa funkar det uppenbarligen
 
Jag har en Haglöfs Matrix 60L och är mycket nöjd med den, har även en Osprey Argon vilken jag också är nöjd med. Båda dessa passar längre personer, jag är 191 cm.
 
nmr; sa:
479249det som jag tycker var en brist på den och vulcan är att bröstremmarna är på tok för tunna. Dessutom är höftbäletet väldigt stelt, dvs inte rörligt. men för vissa funkar det uppenbarligen

Ja, höftbältet på de nyare säckarna är styvare än på de äldre. Nyare = typ 10 år :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Jackiie Drybags, finns det billigare utomlands? Transportera 6
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
Nzuri 30 L ryggsäck med lock och sidofickor – finns det? Transportera 15
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
helper Önskeryggsäcken finns den? Transportera 0
hegeland Bora finns numera i två prisklasser Transportera 4
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
Jörgen Fjaderlatt.se Finns det inga Goretex-brallor utan blixtlås? Transportera 12
mzr Var finns Karrimor? Transportera 3
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
Här finns billiga Lowe ryggsäckar Transportera 2
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
såg Vet någon vilka som säljer ramsäckar Transportera 3
johanberg1_yahoo.se Någon som testat Cactus climbing ryggsäck? Transportera 0
undvall Någon som testat Acapulka? Transportera 2
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
EvaR Haglöfs backup - någon som har? Transportera 2
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
prylManne Haglöfs Climber 50? någon som testat? Transportera 0
Joakim Ambrosson Veolia-tåget den 5:e, någon på det? Transportera 0
Tranan Friluftsvarors Kailua - någon som provet? Transportera 5
fiskematte Haglöfs Matrix 60? någon testat? Transportera 30
keski79 Någon som testat nya Haglöfs LIM? Transportera 4
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
DraZ Någon ägare av Atlas i lund? Transportera 1
Onedge Någon som testat Mammut Extreme säcken? Transportera 6
rojo Någon som provat Osprey? Transportera 2
Kamelkungen Någon med erfarenhet av Everest Advance 650 Pro Transportera 1
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
Guz Någon med erfarenhet av NorthFace-säckar Transportera 2
KAn någon förklar fördelarna med att packa utanpå ? Transportera 23
m99an0jo Någon som testat Victor 7585 Transportera 0
Någon som provat Victor? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.