Outdoorexperten.se -erfarenheter?

Okej att göra affärer med.

Tristare var att de kängor jag köpte till reapris var för små och jag bad att få byta till ett nummer större. Detta på distans med paketskickning mellan oss.

Fick till svar att (citat) "Tyvärr måste vi meddela att bytesvaran dessvärre har tagit slut i vårat lager, vi har även försökt komplettera hos grossisten/tillverkaren men tyvärr är den slut även där, modellen går ej att komplettera dessvärre och kommer därför att strykas från din order".

Ok tänkte jag, men blev lite förbannad efter helgen (2 dagar efter ovanstående mail/citat) då samma vara finns att köpa på onlinebutiken men nu till ordinarie pris.

Så inte var den slut, och inte var det sant att de hade försökt komplettera ända hos tillverkaren.

Slarvigt svar och nonchalant bemötande i min mailkonversation med dem gör att ett förstaintryck som var positivt inte avslutningsvis kan bli bättre än ok- med förhoppning om bättring.

Snålt!
 
Har själv bara positiva åsikter om outdoorexperten. Alla mina beställningar och returer har funkat utan anmärkning. Brukar vara jättesnabba på att skicka. Senaste beställningen skickades 2 timmer efter jag gjort den.
 
Okej att göra affärer med.

Tristare var att de kängor jag köpte till reapris var för små och jag bad att få byta till ett nummer större. Detta på distans med paketskickning mellan oss.

Fick till svar att (citat) "Tyvärr måste vi meddela att bytesvaran dessvärre har tagit slut i vårat lager, vi har även försökt komplettera hos grossisten/tillverkaren men tyvärr är den slut även där, modellen går ej att komplettera dessvärre och kommer därför att strykas från din order".

Ok tänkte jag, men blev lite förbannad efter helgen (2 dagar efter ovanstående mail/citat) då samma vara finns att köpa på onlinebutiken men nu till ordinarie pris.

Så inte var den slut, och inte var det sant att de hade försökt komplettera ända hos tillverkaren.

Slarvigt svar och nonchalant bemötande i min mailkonversation med dem gör att ett förstaintryck som var positivt inte avslutningsvis kan bli bättre än ok- med förhoppning om bättring.

Snålt!

Du har ju alltid distansköplagen på din sida, så full returrätt och pengarna tillbaka inom 14 dagar. Bara att skicka tillbaka de för små kängorna och titta runt efter alternativ.
 
Okej att göra affärer med.

Tristare var att de kängor jag köpte till reapris var för små och jag bad att få byta till ett nummer större. Detta på distans med paketskickning mellan oss.

Fick till svar att (citat) "Tyvärr måste vi meddela att bytesvaran dessvärre har tagit slut i vårat lager, vi har även försökt komplettera hos grossisten/tillverkaren men tyvärr är den slut även där, modellen går ej att komplettera dessvärre och kommer därför att strykas från din order".

Ok tänkte jag, men blev lite förbannad efter helgen (2 dagar efter ovanstående mail/citat) då samma vara finns att köpa på onlinebutiken men nu till ordinarie pris.

Så inte var den slut, och inte var det sant att de hade försökt komplettera ända hos tillverkaren.

Slarvigt svar och nonchalant bemötande i min mailkonversation med dem gör att ett förstaintryck som var positivt inte avslutningsvis kan bli bättre än ok- med förhoppning om bättring.

Snålt!

Fick exakt samma meddelande nu i veckan när jag ville köpa en ryggsäck (och ett par böcker) deras rea:

Tyvärr måste vi meddela att Haglöfs Matrix 60 / Black dessvärre har tagit slut i vårat lager, vi har även försökt komplettera hos grossisten/tillverkaren men tyvärr är den slut även där, modellen går ej att komplettera dessvärre och kommer därför att strykas från din order. Beklagar att vi inte kunnat leverera fullt ut den här gången.

Det var mycket irriterande att de bara strök den sådär, helt utan att fråga om jag var ok med att vänta på tillverkaren eller inte. De hade dessutom redan dragit pengarna från kreditkortet. Det hela löste sig på ett ok sätt till slut när jag fick en likvärdig ryggsäck för samma pris efter lite påtryckningar.

Jag hoppas jag blir nöjd med ersättningsryggan (en Bergans Telemark) och att Haglöfs Matrix inte dyker upp på deras sajt snart igen på samma sätt som dina skor gjorde.
 
Återkommer till den här tråden för att säga: Jodå, visst visade det sig att Haglöfs Matrix 60 dök upp igen "i lager" efter en dryg vecka senare. Känns jävligt tråkigt att de ska hålla på på detta viset.
 
Har handlat mycket av denna butik och är nöjd. Det enda man kan klaga på är att de kanske borde uppdatera hemsidan lite bättre. Många av grejerna de visar går ju inte ens att få tag i längre.
 
Jag har tyvärr inga positiva erfarenheter av Outdoorexperten längre.

Jag har beställt från dom ett par gånger och så länge varan finns i lager eller inte är på rea så brukar det fungera bra. Men på den senare tiden har deras bemötande varit under all kritik.

Till exempel så la jag en order på en jacka under vinterrean men fick samma svar som ovan. Detta trots att samma jacka fanns i en annan färg men då inte nedsatt, och dom ville inte låta mig köpa den andra färgen till samma pris.

Jag la trots detta en annan order där det stod att alla varor var i lager. När varorna fortfarande inte hade skickats efter 4 dagar så ringde jag och frågade om en uppdatering, och fick då svaret att en av varorna var slut på lager och var på väg från leverantören.

Jag sa då vänligt att det hade varit trevligt att fått höra det automatiskt utan att behöva ringa och kontrollera, och fick då svaret att: "om du läser vårt avtal som du accepterade vid ett köp så reserverar vi oss för felaktigt lagersaldo".

När ordern till slut levererades så visade det sig tyvärr att några av varorna inte passade. När jag la denna order så stod det på deras hemsida "Fri frakt och fria returer (order över 500 kr)" , men när jag önskade returnera dessa varor så hade dom tagit bort denna annons och insisterade därför att jag skulle betala returfrakten (detta trots att samma annons fortfarande står här till höger på Utsidan). Jag fick svaret att "detta står i vårt avtal som du accepterar när du gör ett köp".

Jag påpekade vänligt att om dom hade denna annons när jag la ordern så ingår den i avtalet och således kan dom inte friskriva sig med att den inte längre gäller. Efter en lång diskussion där jag till slut hotade med att lägga en anmälan till ARN fick jag sedan en returfraktsedel.

När det sedan hade gått 14 dagar efter att dom tagit emot min retur och jag fortfarande inte fått någon återbetalning, så frågade jag om dom hade en uppdatering på när detta skulle ske. Då fick jag bara det spydiga svaret tillbaka att: "Om du läser vårt avtal som du accepterade vid köpet så har vi 30 dagar på oss att göra återbetalningar".

Detta är förvisso helt sant och i linje med Konsumentköplagen, men dessa 30 dagar dom pratar om är hur lång tid det får ta, det ska inte ses som en riktlinje för hur lång tid det ska ta. Jag fick sedan vänta totalt 29 dagar från att dom mottagit min retur innan pengarna återbetalades.

Aldrig mera Outdoorexperten för mig. Tackar vet jag Addnature, Outnorth och Naturkompaniet.
 
Har själv tyvärr också fått lote problem med outdoorexperten. Min senaste order skulle enligt derss hemsida vara i lager, dock var inte fallet så. Fick ett mail från dem att de beställer hem produtken men det kan ta lite tid. Dock ville jag att de skulle annullera ordern eftersom jag var tvungen att ha produkten ganska omgångde. Efter ett par dagar så kom ändå ett paket med varan som jag beställt och returfrakten fick jag själv stå för. Detta var min sista order från outdoorexperten!! Går nu över 100% till addnature och Lundhags fabriksbutik.

Over and out
 
gjorde en större beställning på tält, väska och klocka. fick hem allt två dagar efter betalning. bara positivt från min sida!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...