erfarenheter från yllekläder+ membrantyg?

Sytt ett par vadmalsbyxor för 4 år sedan och är det bästa jag haft. Med dessa + ett par ullfrottekalsingar klarar jag -30 långfärdsåkning till + 5 slalom utan några problem med svett osv.

Skall nu göra jacka. Funderar på att lägga in goretex över axlar, huva och nedre ärmar fär att öka motståndskraften. Vad tror ni? bra ide eller kommer bara ullen utanpå bli blöt och diffundera in?

Andra tips? Impregnering? Verkar inte finnas så många yllenissar på forumet.

tacksam för ideer och erfarenheter!
Martin
 
Hur hade du tänkt lägga texmexmaterialet, utanpå eller på insidan? Bör väl läggas utanpå om något? Diffundera in tror jag inte, så länge det inte är varmare ute än innanför skalet. Vet inte riktigt vad nyttan skulle vara, dvs. vadmal, i alla fall tjockare sådan som pallar 30 minus, har man ju i regel i minusgrader och då blir det inget regn. Skulle väl vara de 5 plusgraderna då, men då blir du nog för varm och vadmal är ju ändå rätt fett och vattenavvisande.

På axlar och underarmar skulle jag som yllevän hellre lägga lite skinn för att skydda mot ev. regn. Vadmal och skinn är ju dessutom snyggt:)

Raskesven
 
Tror du verkligen att det är någon ide att lägga på membran på ett sådant tyg så varsegod, i sådanna fall ska det vara på utsidan!

Men jag skulle luta åt det som raken här ovan hävdar, läder! alternativt att du slaktar en gamal oljerock och använder det yttertyget.
 
Ideen med ylletyger är ju att fukten kan kokas ut och av. Min erfarenhet av förstärkta ylleplagg, loden och jaktrock, med mockabesättningar är att besättningarna håller på fukten och ökar vikt och plaggets värmande förmåga därmed minskar. När vi började med vindblusar i tät nylon i FM fick vi sluta bära 58 rocken under om vi inte stog stilla, annars blev vi våta. Med ovan erfarenheter i bagaget är jag mycket tveksam till att lägga något membran på yllevadmal. Jag har dock sett en italienare som hade en dress i tunn kostymkvalitet ull förstärkt med nylontyg som eu hade membran under, monterat utanpå, han påstod själv att det fungerade utmärkt men jag har själv inte prövat något liknande och vet inte om det skulle fungera med min svettningsgrad etc...
Tack för tipset om Harrys arbetskläder..

Go tur
 
Om jag skulle blanda vadmall med membrantyg i ett plagg skulle jag nog inte välja att ha dem på varandra. Jag tror att det bara ger dig båda materialens sämsta sidor.

Däremot skulle man kanske kunna sy en blandmaterialsjacka som har membrantyg på vissa ställen och vadmal på andra. Det är dessutom ganska inne i branschen.

Glöm bara inte att ett sådant plagg är förbjudet i kristendomen (3 Mos 19:19). :D
 
Nordesjö; sa:
Glöm bara inte att ett sådant plagg är förbjudet i kristendomen (3 Mos 19:19). :D

Leviticus 19:19
"'Keep my decrees.
" 'Do not mate different kinds of animals.
" 'Do not plant your field with two kinds of seed.
" 'Do not wear clothing woven of two kinds of material.
 
Vandrare; sa:
Nordesjö; sa:
Glöm bara inte att ett sådant plagg är förbjudet i kristendomen (3 Mos 19:19). :D

Leviticus 19:19
"'Keep my decrees.
" 'Do not mate different kinds of animals.
" 'Do not plant your field with two kinds of seed.
" 'Do not wear clothing woven of two kinds of material.

Ajja baja Björn, du tar bort folkbildningsidialet, att ge citat ur Den Stora Boken är ju för att läsarna skall inte bara läsa hänvisningingen utan lite mer... Gör inte OM!

vänligen//J
 
OT - folkbildning och kuriosa

Vandrare; sa:
Nordesjö; sa:
Glöm bara inte att ett sådant plagg är förbjudet i kristendomen (3 Mos 19:19). :D
Leviticus 19:19
"'Keep my decrees.
" 'Do not mate different kinds of animals.
" 'Do not plant your field with two kinds of seed.
" 'Do not wear clothing woven of two kinds of material.

Lite mer folkbildning, jag tänker inte starta en religionspolitisk debatt. Det är inte något som förbjuds i kristendomen då dessa bud inte anses relevanta i nytestamentlig tid, då Jesus ändrade förutsättningarna (förklaring ges bättre av närmsta präst) . Som parallell är det OK att äta skaldjur också numera trots andra verser i gamla testamentet.

En svensk bibel säge för övrig "kläder vävda av två slags garn". versen läses bäst i sitt sammanhang där det handlar om helighet och heliga handlingar. Man skulle enklast likna det vi att få av oss kan tänka sig att stampa på en svensk flagga bara för att det tillåtet, det handlar om symbolhandlingar.

Judar skulle kunna tänkas läsa detta mer bokstavligt men jag har lite mindre koll på den teologiska utvecklingen där. Skulle inte förvåna mig om de mer ortodoxa följer denna regel medans de flesta inte gör det.

/Andreas

min favoritvers i skogen är fö den nyttiga och användbara 5 Mos 23:13
"Du skall ha en grävpinne i bältet, och när du behöver sätta dig där ute skall du gräva en grop med den och efteråt täcka över din träck."
 
Tillbaka till ursprungsfrågan, jag tror också att det är en dålig materilkombination, två material som andas på olika sätt kommer antagligen inte fungera lika bra tillsammans, särskilt inte ovanpå varandra.

Estetiskt så är ju vadmal så snyggt att det förtjänar ett riktigt matrial som komplement, passa på att hålla stilen. Får medges att detta är ett känslomässsigt/estetiskt argument!

/Andreas
 
utsida eller insida

Raskesven; sa:
Hur hade du tänkt lägga texmexmaterialet, utanpå eller på insidan? Bör väl läggas utanpå om något? Diffundera in tror jag inte, så länge det inte är varmare ute än innanför skalet. Vet inte riktigt vad ...



Probelemet är att jag just tänkte lägga det på insidan eftersom jag vill att det är ull ytterst, inte minst på grund av att det skall vara tyst för jakt mm

//MAritn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter ? Gör det själv 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...