Hur många ryggor behöver man... (egentligen)?

Norröna Recon 125L - Lite längre turer
Berghaus Vulcan 100L - Lite kortare
Norröna Combat Pack 35L - Nerpackad i 125an för att dra fram vid toppturer. PERFA
 
Norröna Recon 125L - Lite längre turer
Berghaus Vulcan 100L - Lite kortare
Norröna Combat Pack 35L - Nerpackad i 125an för att dra fram vid toppturer. PERFA
Inte för att vara sådär UL-näsvis, men vad släpar du på dina dagsturer som motiverar en 1,5-kilos dagturssäck, designad för att kunna bära 15+ kilo i? Stoppar du Vulcanen eller Recon Pack:en i dagturssäcken?

Själv snor jag ihop min strippade LitePac som dagsäck, 400g och ändå fullduglig som löparsäck. Bär sällan mer än ett par kilo som dagspackning, inkl vattenflaskor.
 
Många....

...har det blivit.

Har ryggsäckar som varit med sen 70- och 80-talet. Två 70-liters ramryggor och några mindre dagsturssäckar på ca 30 liter, både med och utan förstyvningar. Dessa är på landet numera som gäst-ryggor :). Bra att ha också om man anländer direkt från storstaden och inte har med friluftsprylar...har också använt ramarna för att bära grundstenar till dasset :).

Nyttjar annars Norröna Reconpack med rörramen, mer och mer, även på kortare helgturer då den flaxar lite halvtom...den är suveränt praktisk att packa och skön att bära. En rygga för både 2 veckor+ och helgen, åtminstone för mig. Perfekt också att baxa otympliga saker som ska till landet. Säcken har bra sidfickor som går att använda som dagsturssäck...

En custom made anatomisk säck i samma storlek. Lättare förstås men använder den bara vid vintertur (skidåkning går mycket bättre med anatomisk) och vid resa eller vandring i väldigt alpin miljö där en ram är i vägen. Även denna har sidfickor som kan kopplas till dagsturssäck.

Hemma använder jag antingen (oftast) Lundhags löparsäck T12 eller en Norröna stridssekk, den senare är favoritsäcken i fotogömsle eftersom den rymmer övernattningsutrustning, mat och går att öppna i båda ändarna (mindre stök när man ligger ner).

Min gamla KIMM-säck kommer att bli löparsäck på landet...

I källaren ligger en Sacci Backpack 50L i UL-utförande. Också den enda ryggsäck jag äger som har totalhavererat på tur. Ska reparera och förstärka den om jag orkar, men då blir den ju tyngre förstås ;). Rätt och slätt en tokig investering - löparsäckar behöver inte vara 50 liter och jag använder hellre en slitstark rygga med skönt bärsystem om jag vandrar...

Har också en lovande ramis som jag testar...och en gammal stolryggsäck från 60-talet :).

Dagsturssäckar i fjällen var det länge sedan jag använde, sidfickorna duger bra och sovsäcksfordral med kompressionsremmar går också bra att ha på ryggen, om man lämnar fickorna hemma.

Fast komprimerbara sovsäcksfordral och sidfickor räknas väl inte som ryggsäckar och ska alltså inte vara med i denna tråd ;).

//J

(hmm, i min ägo totalt 6 ramisar mellan 35 och 125 liter och 7 anatomiska mellan 30 och 125 L).
 
Behöver och behöver...

Jag använder fyra olika ryggsäckar:

Norröna Para Ranger 100 + 20l: långa turer eller mycket materiel. Stor.
Haglöfs Victor 50l: Smidigare än Norrönan men inte lika bekväm vid lite tyngd på säcken
KIMM 35l: löparsäck, träningsväska, utflykter
Klättermusen Ratatosk 30l: dagsturer, vardagsbruk, skidor.

Alla säckarna är mycket bra och rekomenderas varmt.
Skulle väl klara mig bra på Norrönan och Ratatosken men de andra har sin nisch och är inköpta på rea.

En Crux AK70 eller Arcetryx Naos 70 skulle komplettera samlingen fint :)

Uffe
 
Inte för att vara sådär UL-näsvis, men vad släpar du på dina dagsturer som motiverar en 1,5-kilos dagturssäck, designad för att kunna bära 15+ kilo i? Stoppar du Vulcanen eller Recon Pack:en i dagturssäcken?

Själv snor jag ihop min strippade LitePac som dagsäck, 400g och ändå fullduglig som löparsäck. Bär sällan mer än ett par kilo som dagspackning, inkl vattenflaskor.

Under klätter/topturer kan det bli
60 meter dynamiskt, 20 meter statiskt, sele, hjälm, förstärkningsplagg, termos, 2x nalgeneflaskor, pannlampa osv.

Under vandringsturer så brukar förstärkningsplagg, regnställ, fotoutrustning, sandaler, poncho, vatten, termos osv nerpackas
 
Arc'teryx Spear 24 - vardagsryggsäck
Lowe Alpine Contour Trekker 40 - pensionerad vardagsryggsäck, används ibland
Haglöfs Constrictor - ca 20 l dagtursäck/packpåse, används ibland
Mountain Equipment ? 50+ - ersatte min Shosho 60, används sällan
En sportbag - används när jag reser och behöver extra volym, men ändå vill ha vardagsryggsäcken
 
Ibland är det kul med trådarkeologi - hittade den här gamla tråden nyss...

Om man under årens lopp är ute i naturen i olika sammanhang, olika länge och ägnar sig åt skiftande
aktiviteter, samlar man gärna på sig ett antal ryggsäckar. ... Frågan är nu: Hur många ryggor behöver
man som "allmänfrilufsare"... egentligen? Hur resonerar ni? ... Det vore intressant att få era synpunkter.
Och numer har jag ännu fler än jag hade då jag skrev förra inlägget.
Fattar inte varför men nu går jag med i AR så jag får bukt med det hela.
AR låter som något jag borde ansluta mig till jag också...

Råkade släpa ut alla ramryggorna från garaget till altanen i eftermiddags, och passade då på att ta en snabb bild
med femmeters Trapperkanadensaren som ryggsäcksstöd. Dussinet fullt iom nästa blir det, och övervägande så
är det Alaskor i den onödigt stora Haglöfssamlingen som fyller upp garagehörnet. Från vänster:
En Skarja ( med ett MYCKET ovanligt originaltillbehör - en ramförlängare! )
En svart Alaska ( med korta ramen och en ovanlig original ramförlängare - för den korta ramen! ) med två packpåsar
En grön Alaska ( med långa ramen och original ramförlängare ) med två packpåsar varav en Haglöfs Constrictor
[den är min bruksryggsäck]
En orange Alaska ( med långa ramen och original ramförlängare ) med två packpåsar
En blå Alaska ( med korta ramen ) med packpåse. Omfattande modifierad, skulle blivit en present till (numera exet)...
Två grå Alaska, den ena med - den andra utan, original packpåse. Långa ramar.
Två gröna Alaska av det sista utförandet, den vänstra från strax före millennieskiftet den högra från strax efter.
Långa ramar bägge två, varav en ljus och en mörk ram.
En Grönland av det där sista utförandet med de löstagbara termosfickorna.
Och så sist, men DEFINITIVT inte minst:
En Baltoro från sent 90-tal. Obegripligt stor och rymlig säck - säkert bortåt 90-95 liter. ( Dvs inne i huvudsäcken!
Sedan tillkommer ytterfickorna och en/två ev. packpåse!?! ) Med ramförlängare och dubbla packpåsar talar vi om
bortåt 150+ liters packvolym. Men varför?!? Och till vad var den tänkt - dvs som ett kommersiellt gångbart objekt!?!...
 

Bilagor

  • PICT8851-72dpi-wide.jpg
    PICT8851-72dpi-wide.jpg
    62.5 KB · Visningar: 777
Då hamnade du med i mitt testamente Odd. Den orangefärgade Grönland 70 blir din då antagligen ingen annan förstår att värdera den rätt.😄
Dessutom ser den ut att saknas i din samling.
 
11 år senare

Samlande ingår nog inte riktigt i trådstartarens idé om vad som behövs;-)
Inser att min första riktiga ryggsäck var en Haglöfs Hajk eller liknande (typ 1982), en budget version av Skarjan utan den stora fickan på utsidan samt enklare lock utan ficka. Kommer ihåg att jag avundsjukt tittade på alaskasäckarna.

Det intressanta med trådarkeologi är ju att jag ser att jag har köpt endast två ryggsäckar till på 12 år.

Nu är jag kanske ingen allmänfriluftsare, men här är mina vanligaste säckar:

25L Arcteryx RT25 för kortare äventyr, till jobbet, skidåkning i pist.
35L Macpack Mountain Maraton, cyckelsäck och lätta rejsturer.
45L attacksäck - hemagjord superlätt säck som dagsturssäck vid fjällvandring 156g!
50L Arcteryx Needle 55, alpina turer, klättring, isklättring toppturer.
50L Lowe Alpine - Grottsäck och allmän fulsäck
60L Klättermusen Gnejs - När man skall resa på flyg oförstörbar.
95L Arcteryx Bora 95 - Fjällvandring sommar och vinter

Sen har jag nog en tre säckar till jag aldrig använder.. Men tre säckar hade nog räckt!


Jag fick en fjällräven rullväska/ryggsäck i present (handbagage storlek) men den reklamerade jag två gånger då hjulen lossnade andra gången det hände fick jag pengarna tillbaka.

Sen köpte jag en reseryggsäck på Kickstarter - en Slicks (https://slicks.com/) vilken jag är mycket nöjd med.

Resten av ryggsäckarna används ganska frekvent, jag är sugen på en 60 l lättviktssäck för fjällvandring. Men den får nog vänta nått år tills sönerna orkar bära mer av din egen packning!
 
Det är något särskilt med ryggsäckar. Tält? Sovsäckar? Kök? Nope, helt likgiltiga saker för mig, men ryggsäckar...

Jag har och använder:
- Everest Flexible 26 - Liten tight-kopia till enkla utflykter. Rejäl, skön, sliten och bra. Gammal.
- Osprey Quantum 32 - vardagsrygga. Mest till och från jobbet. Inte så värst bra egentligen.
- Black Diamond Jackal 35 l - Också utflyktssäck. Rejäl och stryktålig. Fantastiskt skön. Stor för sina 35 liter.
- Fjällräven Experimental 50 - Resor, friluftsliv i största allmänhet. Löjligt rejäl ryggsäck. Oförstörbar. Sjukt skön!
- Osprey Aether 70 - vandringsrygga. Alldeles för sällan använd.

Behövs alla? Njae....tre stycken skulle nog räcka.

//A
 
Från Haglöfs Grönland 70 köpt i början av sjuttiotalet vidare till Fjällrävens Raven Gyro på åttiotalet samt några mindre under de analoga åren till den digitala tidens Haglöfs OXO, Haglöfs Tight, Fjällräven Skule och Bergans Powerframe.
Antal 10 st från 70-talet tills idag. Volymer från 15 liter till 155. Det konstiga är att alla används till och från även idag.

Som Anders Mossing skriver här ovan är det intressant att reflektera vilken "relation" man har till dem. Jag har en slags känsla för alla de pryttlar som hängt med under många år. Som ett slags kompisar som får hänga med ut då o då och man minns. Den mf. konverterade buckliga Trangian är en sådan polare.
 
Jag äger två säckar, KM Gungner (50 l) och Ratatosk (30 l), båda smått modifierade, Gungner för att passa min längd, och Ratatosk för att hamna under kilot. På vintern blir det pulk.

Jag har i mitt (förhållandevis korta) liv haft två andra säckar, en McKinleygrej som jag lärde mig frilufsa med och en Haglöfs ramsäck inköpt för 25 kr. Båda dessa är idag trasiga och ligger i ett garage 100 mil från bostaden.

Det jag saknar i mitt liv är en lite större säck för när man leder grupper, särskilt yngre tonåringar. Nu har jag som tur är klarat mig ur att bli scoutledare, men man kommer ju i kontakt med den åldersgruppen då och då ändå i den rörelsen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.