Tältkåta

Hej, jag har en Moskosel Topp Jakt 5 och där bor man mycket bekvämt 2 personer och 2 hundar. En 3:e person kan också bo där utan större problem. Ska man sova så går det att bo 4 personer men det börjar då bli trångt, och att bo 5 personer blir väldigt trångt. 2 vuxna och 2 barn borde ändå funka bra. Jag använder oftast kamin vid jaktturerna och den tar lite plats. Jag skaffade för flera år sedan en Kifaru kamin som väger ca 2.2 kg med längsta rökröret och extra värmeskydd (både svetsduk och aluminium) där röret går ut genom kåtan. Med kamin blir boendet oerhört mycket mer bekvämt, det blir en skön värme ruggiga morgnar och kläder kan enkelt torkas. Det bästa är såklart att ni provar en kåta och ser om utrymmet räcker för er. Lycka till!
 
Ny lavvuägare

Hej, har en budget tält på g i Nordmarka 6 men även sneglat på ett tentipi safir 5 bp. Är det helt feltänk att köpa en 5 till familj med 2 vuxna och 2 barn?
Tentipin är beg för ca 8000kr med innergolv. Tänker att det blir väl litet. Har ett keron 4 gt att använda till fjället och vandringsturer.


Nordmarka har jag ingen koll på, men när det gäller tentipin hade jag nog tänkt en gång till. Köpte nyligen en safir 7 b/p och kan tycka att den är precis lagom för två vuxna och två barn (6 &10 år). Naturligtvis är det ju en fråga om hur mycket plats en vill ha kvar när alla har packat in sig med sovsäckar, gossedjur mm. Vi ville inte ha det trång så vi köpte en 7:a även om de flesta turerna kommer att göras enbart av två vuxna, troligtvis. Kanske bör tillägga att vi har kamin, så den äter ju upp en hel del plats.
 
danisko tipsade i den här tråden om Asivik Lavvu Light 3.

http://www.outdoorbrands.se/asivik-lavvu-light-3.aspx
https://www.spejdersport.dk/asivik-lavvu-light-3.aspx

Jag har blivit mer och mer sugen, men informationen är något knapphändig. Är det någon som provat eller ivf tagit en närmare titt på tipin? Jag fattar att den kanske inte är lämplig för vinterbruk med bara myggnät i innertältet. Är speciellt intresserad av om ventilationen är tillräcklig. Lite svårt att räkna ut från bilderna vad det finns för möjligheter att reglera den.

Annars tycker jag den ser fin ut, materialet verkar bra o.s.v. Storleken passar mig perfekt. Priset också. Vikten är OK. Skulle i första hand ta mig fram med cykel, så några hekto hit eller dit är värt mindre än bekvämlighet och hållbarhet för mig.

Andra detaljer jag undrar över är småsaker som kan vara praktiska, som om det är möjligt att fästa upp "dörren" för att lätt reglera storleken på öppning, om det finns fickor och upphängningsanordningar för småsaker och lykta på insidan, ja, detaljer i allmänhet. Tänkte skriva till Danmark och fråga, men tänkte jag skulle höra med er först. Här verkar ju finnas kunskap om det mesta.

Alla synpunkter välkomna, även från dem som inte känt på varan! ;)
 
Senast ändrad:
Tatonka Lastenkraxe

Hur fraktar ni era tältkåtor? Vi funderar på att skaffa en Tatonka Lastenkraxe för att kunna bära tältet lite smidigare. Då kan man förhoppningsvis gå lite längre än bara 200 meter från bilen.

1130331a.jpg


1130331b.jpg
 
Hur fraktar ni era tältkåtor? Vi funderar på att skaffa en Tatonka Lastenkraxe för att kunna bära tältet lite smidigare. Då kan man förhoppningsvis gå lite längre än bara 200 meter från bilen.

1130331a.jpg


1130331b.jpg

Ser onekligen intressant ut!
Har ganska nyligen köpt tipi och har inte kommit iväg så långt från varken trädgården eller bilen ännu. Hade varit intressant att höra vad ni tycker om ni bestämmer er för köp! :)
 
Nortent tipi

Ser onekligen intressant ut!
Har ganska nyligen köpt tipi och har inte kommit iväg så långt från varken trädgården eller bilen ännu. Hade varit intressant att höra vad ni tycker om ni bestämmer er för köp! :)

Grattis till er tipi!

Tatonka Lastenkraxe har jag läst mycket gott om. Fast för oss blev det en helt annan lösning! Jag tröttnade på att vårt Tentipi Safir med golv vägde 14 kg, så jag sålde det och köpte en ultralätt tipi från Nortent istället. Saknar bomullsduken mycket, men nya tältet möjliggör ett mera rörligt och bilfritt friluftsliv. Det går till och med att vandra med Nortents titankamin! Vi är nöjda så här långt, men vi behöver testa tältet mera innan vi vet om det klarar t ex en veckas regn (då kommer nog kaminen väl till pass). Nu behövs inga specialbärsystem längre utan vi kan ha helt vanliga ryggsäckar.
 

Bilagor

  • DE08F62D-C973-449C-9C53-8CD1F3109C0B.jpg
    DE08F62D-C973-449C-9C53-8CD1F3109C0B.jpg
    61.2 KB · Visningar: 1,557
Hej har ni provat erat nyinköpta nortent kåta?

Ja, det har vi. Nöjd med vikten!

Det blir rymligt utan innertält helt klart, men det är bra med innertält för att tvinga barnen att inte komma åt tältduken. Om man kommer åt tältduken regnar det in lite vatten. Men så tycker jag att det brukar vara även på andra syntettält. På så vis är bomullskåtorna trevligare, mycket rejälare material som tål att man går emot duken.

Hanteringen känns överlag lättare än hanteringen av ett bomulls-Tentipi. Jag kan inte jämföra med syntet-Tentipi, eftersom de väger lite för mycket för oss.

Innertältet sitter lite hängigt, så jag har sytt på lite snören på innertältet så att det går att knyta upp lite mera i pryl-öglorna som finns på insidan av tältet. Senaste tältningen körde vi med både golv och innertält. Det blir lite tyngre då, men känns rejält.
 
Nortent

Flindra, är det ett Nortent 6 ni köpt? Hur många sover ni i det? Utan och med innertält?

Vi har idag en Tentipi B/P Safir 7 som jag släpat med 7 mil som längst, men åldern börjar ta ut sin rätt:) Vi brukar vara 4-5 vuxna och 2 barn så frågan är om vi skulle få plats i en Nortent 6:a? Vikten är jäkligt lockande...
 
Flindra, är det ett Nortent 6 ni köpt? Hur många sover ni i det? Utan och med innertält?

Vi har idag en Tentipi B/P Safir 7 som jag släpat med 7 mil som längst, men åldern börjar ta ut sin rätt:) Vi brukar vara 4-5 vuxna och 2 barn så frågan är om vi skulle få plats i en Nortent 6:a? Vikten är jäkligt lockande...

Ja, det stämmer att det är ett Nortent 6. Jag har inte kunnat hitta något bättre/lättare tält som är så stort. Det kvalar faktiskt in som ultralätt om man är sex personer!

Vi har fyra barn. Jag är 168, modell simmare så ganska bredaxlad/grov. Maken är 187 och även han är bredaxlad och har jättestora fötter (48). Våra barn är 11, 9, 6 och 1½. 11-åringen är kort för sin ålder och 9-åringen är lång för sin ålder. Vi får gott och väl plats. Minsta brukar sova i barnvagnen, och den går också in.

6 personer får plats utan problem, speciellt utan innertält. Utan innertält får ni nog plats 7 stycken också. Tältet är inte mycket mindre än ett Safir, diametern är något mindre men inte mycket. Mittstången är lite lägre än på Safir, vilket gör att man sparar en hel del vikt. Dessutom blir det mindre tyg som går åt till tältet, vilket gör det enklare att hantera när man ska torka tältet när man kommit hem.

Vi valde att köpa till innertält också, men egentligen kan man nog klara sig utan. Det blir mer plats utan innertält. Men innertält är nog väldigt bra om man ska sova där det är mycket mygg. Man kan klämma in 6 pers i innertältet, under förutsättning att alla sover på Thermarest eller liknande liggunderlag som smalnar av vid fötterna.

Kaminen har vi inte provat än på grund av eldningsförbudet, men den är grymt cool i sin lilla förpackning och den väger ju knappt nåt alls jämfört med andra kaminer!

Här finns en recension:
https://www.youtube.com/watch?v=qzM7lirchWM
 
Monteringskryss och mätlina

Ser nu att jag saknar monteringskryss och mätlina, och ska resa kåtan i morgon! Det är en safir B/P 9. Monteringskrysset kan jag hantera men hur ersätter jag mätlinan - vilket är måttet?
Jan
 
Själv har jag tittat en del på en amerikansk modell, något lättare än dom norska från Nortent.
Modellen jag är intresserad av är den mindre Cimarron(4pers...el 2+kamin), men dom finns också i större modeller. Även deras kaminer finns i olika storlekar.
https://seekoutside.com/cimarron

Cimarronen väger in på 1.5kg och kaminen (Large) 0.85kg+340g för rökröret.

Någon här som har använt dom?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.