Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur

December/januari verkar ju verkligen vara en utmaning. Problemet blir ju att det inte går så mycket tåg och bussar då. Men Sarektraversen verkar ju vara en helt otrolig upplevelse, och verkligen en extrem utmaning ? Är det ens görbart med en stor pulka på släp ? Eller måste man packa lätt? Jag ska verkligen gå in och läsa om det. Jag ska absolut säga till om jag vill ha sällskap. Jag har alltid gjort mina vinterturer själv och älskar ensamheten, men samtidigt måste det vara häftigt att kunna dela upplevelsen med någon annan.

Tror det blir en utmaning med pulka, utöver att det är några smala passager och en del branta passager är det några höjdmeter som kommer kännas i benen. Tänker främst på passagen mellan syd- och butchtoppen, haket ner från butchtoppen, ner från gavelberget om du går från norr. Men även ner från kantberget, kammen till kantberget, stortoppen västkam och sen ner från stortoppen och ner från spijkka. Upp på spijkka borde det gå bra att gå glaciären på vintern och blir då enklare än på sommaren. Men många ställen en pulka kan komplicera turen en del.
 
Tror det blir en utmaning med pulka, utöver att det är några smala passager och en del branta passager är det några höjdmeter som kommer kännas i benen. Tänker främst på passagen mellan syd- och butchtoppen, haket ner från butchtoppen, ner från gavelberget om du går från norr. Men även ner från kantberget, kammen till kantberget, stortoppen västkam och sen ner från stortoppen och ner från spijkka. Upp på spijkka borde det gå bra att gå glaciären på vintern och blir då enklare än på sommaren. Men många ställen en pulka kan komplicera turen en del.

Jag har inte så mycket klättervana. Ett par års boulderklättring. Sedan har jag provat lite klippa ute, ca 5 gånger med topprep, det enda alpina är en guidad tur östra leden till sydtoppen (Kebnekaise med via-ferrata)
Men vad jag läst så verkar det som att allt går bra att klättra osäkrat, och att jag håller mig borta från överhängen mm.
Men blir det Sarektraversen så blir det med ryggsäck då pulka verkar dumt. Hur upplevde du klättringen ? Finns det någon del som går att hoppa över för att göra det lite lättare ? Tackar för tips och hjälp.
 
Jag har inte så mycket klättervana. Ett par års boulderklättring. Sedan har jag provat lite klippa ute, ca 5 gånger med topprep, det enda alpina är en guidad tur östra leden till sydtoppen (Kebnekaise med via-ferrata)
Men vad jag läst så verkar det som att allt går bra att klättra osäkrat, och att jag håller mig borta från överhängen mm.
Men blir det Sarektraversen så blir det med ryggsäck då pulka verkar dumt. Hur upplevde du klättringen ? Finns det någon del som går att hoppa över för att göra det lite lättare ? Tackar för tips och hjälp.

De delarna som ingår i andra halvan innehåller ingen klättring om en går glaciären upp på spijkka. Men en del scrambling som kan upplevas luftig. Vi repsäkrade passagen mellan syd- och buchttoppen. För att vi hade en icke-klättrare i sällskapet. För mig kändes det inte nödvändigt med rep där när vi väl gjorde det. Det är ju väldigt individuellt hur en upplever det. Vet av erfarenhet att en del som inte klättrar alpint kan uppleva obehag av luftiga scramblingpassager i bergen. Vet inte hur det känns på vintern, stegjärn å yxa är nog bra.

Antar det går att jämföra med Östra leden fast utan via ferratan, och möjligen lösare. Utan att jag har gått Östra leden
 
Att vara ute när solen inte alls går upp kan vara en stor utmaning. Lars Monsen gjorde en tur I Sverige då han var ute hela mörkertiden ( 6 v. ), men nu hade du ju bara 2 v. till ditt förfogande - så det går bort.
Kanske fira jul och nyår i det fria? Jag har gjort det 2 ggr, fast betydligt längre söderut i Sverige.
 
Någon som har varit i Hardangervidda och vet hur det är där runt februari ? Roald Amundsen tränade ju där innan sin sydpolsexpedition.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.