MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II?

Hej

Tittar på smidiga tält för MTB bikepacking. Som nybörjare blir man lätt snart snurrig av alla alternativ som finns. Har naturligtvis tittat på Hilleberg och Helsports tält men innan jag vet hur frekvent jag kommer vara ute vill jag börja lite mer försiktigt. Har därför tre tält som jag överväger och tar gärna emot era råd och erfarenheter för att kunna välja bra. Tänker att jag kommer vara ute vår, sommar och höst i Östergötland och Sörmland i skogsmiljö.
MSR Elixir 1
Helm 1
Exped Carina II
 
Mycket mesh i Carina

Jag kan tyvärr inte hjälpa till så mycket eftersom jag inte har erfarenhet av något av tälten. Men eftersom jag har ett Exped Venus II (som jag är mycket nöjd med) så kollade jag specen för Carina II.

Carina har väldigt stora meshpaneler i innertältet. Jag skulle för min del inte köpa ett sådant tält för vår- o höstbruk, även om det vore fråga om enbart tältning i skog. Av Expeds tält skulle jag välja Venus eller Orion. Båda har två dörrar med både väv och myggnät, så god ventilation kan ordnas varma myggiga sommarnätter.
Dock är det ju inte fråga om särskilt lätta tält.
 
Jeg har heller ikke erfaringer med noen av teltene du nevner. Men jeg har selv kjøpt MSR Hubba Tour 1 til sommerens sykkeltur.
Jeg kjøpte teltet på grunn av det enormt store forteltet. Når du har vært på sykkelen en hel dag og været er dårlig, da vil jeg ha et stort fortelt hvor jeg kan skifte tøy, ordne dagens middag etc.
Jeg lagde en video av teltet som du kan se her: https://youtu.be/jUYGbNFGwec
 
Jeg har heller ikke erfaringer med noen av teltene du nevner. Men jeg har selv kjøpt MSR Hubba Tour 1 til sommerens sykkeltur.
Jeg kjøpte teltet på grunn av det enormt store forteltet. Når du har vært på sykkelen en hel dag og været er dårlig, da vil jeg ha et stort fortelt hvor jeg kan skifte tøy, ordne dagens middag etc.
Jeg lagde en video av teltet som du kan se her: https://youtu.be/jUYGbNFGwec

Jag kan tyvärr inte hjälpa till så mycket eftersom jag inte har erfarenhet av något av tälten. Men eftersom jag har ett Exped Venus II (som jag är mycket nöjd med) så kollade jag specen för Carina II.

Carina har väldigt stora meshpaneler i innertältet. Jag skulle för min del inte köpa ett sådant tält för vår- o höstbruk, även om det vore fråga om enbart tältning i skog. Av Expeds tält skulle jag välja Venus eller Orion. Båda har två dörrar med både väv och myggnät, så god ventilation kan ordnas varma myggiga sommarnätter.
Dock är det ju inte fråga om särskilt lätta tält.

Tack för era svar och bra input! Kanske att Carina då går bort. Helm är väl kanske det som ser varmast ut, och även sommarens nätter kan ju vara lite kylslagna.
 
Kolla in Luxe Outdoor Habitat NX3.

Det är en bra kopia på Hubba-tälten. Har en tidigare version sedan fem år som håller bra. NX-versionen har mer tältduk och mindre mesh i innertältet, vilket är bra enligt ovan. Den är också förlängd jämfört med min tidigare version, som är på gränsen för mig (187 cm). Fin kvalitet på bågar, pinnar, snören, ja alltsammans. Rekommenderas! Finns här.
 
Det är en bra kopia på Hubba-tälten. Har en tidigare version sedan fem år som håller bra. NX-versionen har mer tältduk och mindre mesh i innertältet, vilket är bra enligt ovan. Den är också förlängd jämfört med min tidigare version, som är på gränsen för mig (187 cm). Fin kvalitet på bågar, pinnar, snören, ja alltsammans. Rekommenderas! Finns här.

Intressant, tack! Har du koll på packstorlek? Och vad är övriga tankar om 210 cm ligglängd, tillräckligt? Jag är 184 cm och kommer 98.5% av gångerna vara ut själv.
 
Intressant, tack! Har du koll på packstorlek? Och vad är övriga tankar om 210 cm ligglängd, tillräckligt? Jag är 184 cm och kommer 98.5% av gångerna vara ut själv.

Mitt kom i en luftig packsäck, brukar ha tältdukarna hoprullade separat och bågarna stående i eller utanpå ryggsäck. Varken jättelitet eller särskilt stort. Min version har bara 205 cm ligglängd och jag är som sagt 187 cm. Så du får 8 cm mer utrymme än jag... Jag har inte haft några stora problem, bara nuddat innertältet med fotändan någon gång. Så det borde funka. Det är ett palats om man är ensam! Dubbla absider och öppningar gör att man kan öppna det helt och få fin utsikt åt alla håll.

Edit: Läste lite mer om Helm och tycker att det ser mycket bra ut. Om du alltid är ensam kan du ju spara ett drygt halvkilo där så kanske en god idé. Rapportera om du köper!
 
Mitt kom i en luftig packsäck, brukar ha tältdukarna hoprullade separat och bågarna stående i eller utanpå ryggsäck. Varken jättelitet eller särskilt stort. Min version har bara 205 cm ligglängd och jag är som sagt 187 cm. Så du får 8 cm mer utrymme än jag... Jag har inte haft några stora problem, bara nuddat innertältet med fotändan någon gång. Så det borde funka. Det är ett palats om man är ensam! Dubbla absider och öppningar gör att man kan öppna det helt och få fin utsikt åt alla håll.

Edit: Läste lite mer om Helm och tycker att det ser mycket bra ut. Om du alltid är ensam kan du ju spara ett drygt halvkilo där så kanske en god idé. Rapportera om du köper!

Tack! Absolut, ska återkoppla. Jag tycker också att Helm såg riktigt bra ut för mina behov men så såg jag att innerhöjden var 92 och blev mer osäker. Jag vill kunna sitta upp och tex fixa lite käk i absiden vid regn och tror 92 blir lite lågt för det. Jag kollar nu en prisklass upp också.
 
Tack! Absolut, ska återkoppla. Jag tycker också att Helm såg riktigt bra ut för mina behov men så såg jag att innerhöjden var 92 och blev mer osäker. Jag vill kunna sitta upp och tex fixa lite käk i absiden vid regn och tror 92 blir lite lågt för det. Jag kollar nu en prisklass upp också.

Fördel om inner- och ytter sätts upp samtidigt också. Många verkar gilla Arctic Alpine Veloce.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Emil_VBotten MSR Hubba Hubba NX - alternativt annat 2P tält? Bo och sova 26
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
rayun MSR Hubba Tour 1 Bo och sova 0
omni96 MSR Hubba Hubba NX Bo och sova 19
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Samuel E MSR Hubba Hubba HP verklig storlek Bo och sova 6
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Shaguar MSR "Hubba Hubba" vs "Hubba Hubba HP" Bo och sova 5
carina_ MSR Hubba HP Bo och sova 5
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
The Trooper MSR Skinni One/Too Bo och sova 1
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
grodanbolle MSR Carbon Reflex Bo och sova 4
3338 MSR Skinny One Bo och sova 10
Lite MSR Dragontrail Bo och sova 0
sonjahal MSR Hubba Hubba HP Bo och sova 11
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
zzeezz MSR Tält Bo och sova 9
zeromaker MSR Zoid 1 Bo och sova 3
sam Tält! MSR Phantom Bo och sova 2
Halvarsson MSR Tälten? Är de bra... Bo och sova 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.