Någon som rest i Georgien?

Jag och en kompis är sugna på att resa i Georgien på sensommaren. Inge av oss har egentligen så mycket kunskap om detta landmer än att det verkar väldigt storslaget
Är det någon här som har rest där som har några tips, rekommendationer, do's & dont's, vad som helst?
Det vi har tänkt oss är att gå längre turer, hänga i berg, kanske klättra, cykla en bit, paddla, vad som helst egentligen bara det är utomhus.

Shoot :D
 
Georgien är fantastiskt! Men om man ska ge dig tips grundar sig allt i att du åtminstone har en grundläggande förståelse av landet. Rekommenderar dig därför att läsa på lite själv.

Finns nog ingenstans att paddla. Om du tar med egen cykel kan du säkert cykla men annars inte. Vad vill du klättra, berg eller klippa? Om du vill vandra finns det mycket runt mestia.

Finns väldigt mycket man kan göra i georgien, speciellt om man gillar berg. Men infrastrukturen är inte som i exv. alperna och du måste planera och ordna saker själv. Därför måste du också läsa på själv!
 
Tycker också mycket om Georgien. Det var för tre år sedan vi var där men det var svårt att hyra bil via någon känd firma men vi löste det via en bekant. 4wd är inte nödnändigt men det underlättar om ni vill ut i bergen.

Kazbegi och vägen dit är väldigt fint med boende i hela den ekonomiska skalan. Det går bra att ta dagsturer med bil och till fots om man vill.

Bergen mot Turkiet är också fina och en häftig öken i söder.

Folket är vänliga och hjälpsamma men få pratar engelska.

Lonley planet har en bra bok om kaukasus. Köp och läs!
 
Georgien!
Finns i min topp 5 av 104 besökta länder.
God mat och dryck, trevliga och välkomnande invånare samt fantastisk, omväxlande natur. Har länge funderat på att återvända och kanske prova på att vandra i Svaneti.

Do's and don'ts. Tja, det var snart 9 år sen jag var där, men det är relativt primitivt a'la östeuropa/post-sovjet. Minibussar och taxis till ganska ok pris (förhandla). Läs på som någon annan skrivit här. Nuförtiden finns det kanske en del handfasta tips på Tripadvisor som till allt annat?

wikitravel.org (engelska sidan om Georgien)
independenttravel.info (sida om Georgien)
..är bra grundplåtar var man än ska åka o letar grundinfo.

Har en bekant som var där o åkte skidor i vintras. Verkar vara ytterligare en pärla i landet redo att upptäckas av omvärlden.
 
Gillar också landet även om jag tycker det har förvandlats till det sämre mellan mina två resor där, 2008 respektive 2016. Främst trafiken då. Jag har också rest i över hundra länder och Georgien har några av de mest hänsynslösa förare jag varit med om. På vissa sträckor är det fly ner i diket eller dö (jag har alltså cyklat där). Förarna verkar helt oförstående över att man kanske inte ska köra om en bil i hög hastighet när det kommer en cyklist från motsats håll på den ytterst smala vägen. Det förstörde en del av upplevelsen, men det finns ju såklart mindre trafikerade delar och det går alltid att ta bussen de andra.

Jag har skrivit ganska mycket om mina upplevelser i landet, cyklade bland annat fem höga bergspass förra året. Scrolla ner till efter bilden på buddhisttemplet (nästan halvvägs) så börjar Georgien/Kaukasus: http://www.lostcyclist.com/resor/the-road-to-xanadu-2016/
 
Håller med om att trafiken även i bil kräver mod och dumdristighet. Kör inte på kvällarna. Förmycket rattfyllon utan belysning.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...