vilken jacka är lämplig till vinterklättring?

Vilken jacka har du då som är tillräckligt lång? Vid hängande stand och firningar så sitter ju inte selen tajt där framme. Eller är selen så hårt åtdragen?

Jag har tyvärr tappat handskar på det sättet.
De jackor jag har är för korta. Har klättrat på det sättet med hårt åtdragen dragsko, och utan.

God poäng, dock brukar man kunna dra åt i midjan på jackan så den sitter tillräckligt tajt ändå. Men jag brukar nog inte ha saker innanför jackan när jag firar, det ska erkännas. Jag klättrar i en edelrid mclane, men den är kanske lite sval för isklättring.

Edit: såg nu att du har provat att dra åt dragskon men att du ändå har tappat prylar.
 
Hej KJ.
Jag har inte i huvudet vilken norröna-modell jag har, men jag tror det är Lyngen i något windstopperliknande utförande.
Den är lång nog för mig, och vi har väl ungefär samma passform?
Bra nätfickor på insidan för handskar, bra ventilation, bra rörlighet. Enda minuset är att dragkedjorna gärna kärvar lite och kan kräva tvåhandsfattning.

Tack för tipset! Ska kolla in i butik. Framkommer inte hur de ser ut inuti på hemsidan. Nu när jag klättrar betydligt mindre än tidigare kan jag ägna mig åt att kitta mig ordentligt :)
 
Patagonia knifeblade

Rekommenderar varmt ovanstående jacka. Den är märkbart längre än alla mina tidigare jackor ( div softshells och jackor med lättare gtx/event). Jag brukar möla in mina ledhandskar i jackan ibland och har inte tappat handske med denna. (Oftast sätter jag handskarna i förstärkningsjackan iofs och aldrig under firning)

Jackan är en tunn softshell med 5000mm i vattenpelare samtidigt som den andas bra. Tyvärr så blir den lite sval i hård vind (typ från 15 m/s) hade gärna haft lite större huva också men den funkar dugligt över hjälm så ok iaf. Jag köpte denna pga andningsförmåga och att den ändå tål lite väta. Jag blir överhettad extremt lätt o har ännu inte hittat någon klassisk gtx eller liknande membran som jag inte badar i svett i.
(Jag har inte prövat jackor med Neoshell men som jag fattat det har de också problem med hård vind.)

Vid snittvind över 10-12 m/s så får man väl räkna med byar en bit över 15 och då bör man nog ta sig en funderare. Vi hade -5 och snittvind runt 15 m/s, uppskattningsvis styva 20 i byarna. Det blev rätt kallt och för första gången kändes det bra att behålla förstärkningsjackan på efter standplatsen rivits och klättring påbörjats.
 
Hej allihopa!

Jao att hitta kläder som funkar för klättring och i synnerhet vinterklättring är svårt. Det generella tips jag kan ge är att undvika kläder som är gjorda för klättring, i alla fall de kläder som tillverkare annonserar som gjorda för klättring.

Ofta, men inte alltid, tycker jag att kläder gjorda för topptursskidåkning är mycket bättre för klättring än de modeller som är "designade" för klättring. Bättre passform, lättare och framför allt när det kommer till byxor: slimmade benslut!

Själv klättrar jag i en norröna falketind från 2006. Helt ok jacka, om det inte vore för de livsfarliga gummistropparna som sitter vid höfterna(vid desperata klipp tenderar karbiner att fastna!) och dragkedjor vid armhålorna(gör jackan tyngre och osmidigare).

Är det någon anna som har tips på bra jackor? Min börjar ge upp ...

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
more_anduhen Raptor Crampon vilken sko?? Isklättring 3
mo9jan Vilken repbroms till tunna rep? Isklättring 10
Kretz Vilken Broms? Isklättring 1
jonasfranz Kvarglömd Jacka Klövsjö Isklättring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...