Naturområden Ditt eget favoritområde?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-04-30, 10:50
DavidPavid DavidPavid är inte uppkopplad

Fästingsituationen i Tyresta nationalpark

Hej! Tänkte höra om det är någon som kan kommentera fästingsituationen i Tyresta nationalpark. Planerar att vandra lederna där nu till helgen. Kommer själv från en ända av landet där det inte finns TBE. Bör jag rusa till infektionskliniken och vaccinera mig?
Svara med citat
Gammal 2018-04-30, 11:51
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DavidPavid Visa inlägg
Hej! Tänkte höra om det är någon som kan kommentera fästingsituationen i Tyresta nationalpark. Planerar att vandra lederna där nu till helgen. Kommer själv från en ända av landet där det inte finns TBE. Bör jag rusa till infektionskliniken och vaccinera mig?
I så fall är du nog sent ute. Fulltgott skydd mot TBE via sprutvaccin uppnås efter 3 vaccinationer (med de preparat jag kommit i kontakt med). Två första med ganska kort mellanrum, (i häraden 1-2 månader) och sedan den tredje efter 9-12 månader. Risk för lite fel i tiderna men räkna med omkring året för en komplett serie om 3.

Jag skulle istället råda dig att ta med långa kläder och en fästingplockare på närmaste turen.

Ska du bege till till TBEområden kan du för framtiden överväga vaccination. Jag bor i Blekinge där det finns gott om fästing och en del TBE. Hela min familj har valt att vaccinera sig men det är en fråga för var och en, hur man vill väga risken för TBE mot risken för ev biverkningar. Kvällsrutin sommartid om man varit i skogen eller på stranden inkluderar fästingkoll.

Om fästingläget i Tyresta vet jag intet.

/Patrik, som peppar peppar inte plockat säsongens första ännu
Svara med citat
Gammal 2018-04-30, 12:47
thureb thureb är inte uppkopplad

Min hund får många fästingar på Södertörn sedan ett par veckor nu i vår. Du bör klara dig om du har långbyxor och kängor.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 11:21

Tack för kommentarerna! Tja, då är det väl bara att klä sig ordentligt och tvätta av sig på kvällen, och i övrigt ta sakerna som de kommer (som Thures hund).
Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 20:44

Citat:
Ursprungligen postat av DavidPavid Visa inlägg
Tack för kommentarerna! Tja, då är det väl bara att klä sig ordentligt och tvätta av sig på kvällen, och i övrigt ta sakerna som de kommer (som Thures hund).
Du tvättar inte av dig fästingar som bitit. kryper de bara på dig så borsta bara av dem, om du vill kan du ju trycka till dem med en pinne eller något. Har de bitit sig fast, ska du dra ut utan att klämma på dem, min favorit att plocka med är att "snara" av dem men även en nisvängd pincett fungerar bra.

/Patrik, fortfarande inga men troligen för få dagar med shorts
Svara med citat
Gammal 2018-05-02, 06:56
Still Alive Still Alive är inte uppkopplad

Det finns gott om fästingar i Stockholms län och ju närmre kusten du kommer - desto fler blir de.
Svara med citat
Gammal 2018-05-02, 07:23

Citat:
Ursprungligen postat av tango Visa inlägg
Du tvättar inte av dig fästingar som bitit. kryper de bara på dig så borsta bara av dem, om du vill kan du ju trycka till dem med en pinne eller något. Har de bitit sig fast, ska du dra ut utan att klämma på dem, min favorit att plocka med är att "snara" av dem men även en nisvängd pincett fungerar bra.

/Patrik, fortfarande inga men troligen för få dagar med shorts
*nisvängd ovna ska givetvis vara insvängd.

Att lyfta loss med normaltuktade naglar är inte lätt tycker jag.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2018-05-04, 20:51
Bomaye (Jonas Westbom) Bomaye är uppkopplad nu

Fick årets första fästing i Tyresta för några veckor sen.
Svara med citat
Gammal 2018-05-10, 23:04

glad Inga fästingar

Ja, vi slapp fästingar under vår tur. Kanske hade det att göra med att vädret var torrt och varmt, och att gräset inte hunnit komma upp. Vi hade kängor och långbyxor. Byxbenen sprayade vi med en mygg- och fästingspray från Apoteket. Ren tur antagligen.
Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 07:45
MarkusF MarkusF är inte uppkopplad

Det var ju bra förebyggande åtgärder! Inte tur...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:03.

Logga in