Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning

Det uppskattas. Jag tror mig ha koll på att inte krampa med armar och spänna mig men ska inte räkna bort helt. Gick kurs nyligen och Cyklotekets VD hade en dragning om bikefit och specifikt det där med armar osv. Jag kör med "lösa" armar och får inga känningar mellan skulderbladen eller nacken. Dock så är det ju förutom ansträngningen hyfsat mycket intryck att sortera i hjärnan när man cyklar. Dvs. snabba beslut om spår och hur man bäst ska klippa, eller runda, stenar och rötter.
 
Nu hände det igen i samband med tuffare MTB-cykling. Började med en mil teknisk och jobbig cykling på NICK-spåret i Solna (s.k. single track = smal stig i skogen över rötter och sten). Svettades som en tok och började få huvudvärk redan efter en dryg timme. Kör med vätskesystem i ryggan så jag drack under tiden och och stoppade i mig lite Snickers. Körde vidare och ca 3,5 tim efter start och en jättteräkmacka började det gå utför. Mer och mer ont så istället för riktigt långpass så blev det bara att klara sig hem. Spydde direkt jag kom innanför dörren, tog Voltaren (rätt substans för migränhuvudvärk) och vatten men det kom snabbt upp. Nu flera timmar senare är jag helt slutkörd men i bättre form.

Jäkla knepigt. Jag tog en motsvarande Resorb på morgonen, gröttallrik, ägg och smörgås, kaffe och över en halvliter vatten. Känns inte lovande med tanke på 65 km MTB-lopp nästa söndag. Räknar med 4-5 timmar beroende på hur benen hänger med. De riktigt snabba kör på 3-3,5 timmar. Noterade att jag låg -2,1 kg på vågen, morgonvikt jmf med när jag kom hem.

Hur mycket vatten har du i vätskesystemet? Är det varmt och jag kör 4 timmar så brukar de 2,5 liter vatten jag har med mig vara för lite. Får fylla på på vägen.
Kör man sen för hårt så nedprioriterar kroppen syresättningen av 'matintaget', därav klumpen.

Så mitt råd. Vätska upp innan, tänk på att kaffe är vätskedrivande, ta med tillräckligt med vatten. Fylla annars på efter vägen. Svettas du mycket kan du behöva salter. Jag brukar tillsätta ett kryddmått salt i mina 'energidrycker', kör med maltodextrin/vatten. Kör inte för hårt hela tiden. Träna på att dricka, minst några munfullar var tionde minut om det är varmt. Att försöka trycka i sig en halvliter varje halvtimme är ingen bra lösning.
Torkad blandfrukt funkar bäst för mig som färdkost. Några lösa i ryggfickan så man petar i sig ex ett plommon varje kvart.
 
Första inlägget så lät det som en klockren beskrivning av ganska grav uttorkning - man är verkligen inte fräsch då och det kan hålla i sig länge, det går inte sova bort då det ger en natt mycket dålig sömn med hög puls, närmast feber, illamående på nära/förbi uppkastningsnivå (vilket gör att man förlorar ytterligare vätska och det blir inte alls bättre då man inte känner för att dricka något heller - kort sagt en ond cirkel) och något som nästan liknar ångestattacker och på morronen är man fortfarande ett vrak som efter en bättre fylla...

Sedan ovan på detta så kanske du får en migränanfall utlöst av dina ansträngingar - men detta får du lura ut själv om det är så (jag har också migrän - men som tur bara några gånger per år och utlöser ofta på morronkvisten innan jag vaknar vilket resulterar illamående på nära uppkastningsnivå och klara balansbekymmer och därefter svår huvudvärk - det blir ingen jobba den dagen då)

Eftersom jag är med i gröna firman så har det hänt flera gånger man har kört 'torrt' utan man märker det i tid (det är alltid andra som ser det innan man märker det själv) och trots att man tycker sig dricka som en kalv - och där har man lärt sig värdet av resorb/vätskeersättning sjukvårdana trycker i en i dessa situationer då det kan vara skillnaden mellan någon eller två timmars 'bortvaro' mot nästan ett dygns dito där man mår sjukt dåligt hela tiden. Finessen med lite salt i dryckesvätskan är att salt binder vatten i kroppen och upptagningen i magen går fortare - det är detta som resorb/vätskeersättning egentligen gör - att med salter lura kroppen att ta upp mer och snabbare vatten än annars.


Kontentan är om man känner sig minsta lilla törstig så är det egentligen försent och de enda gånger som det fungerade vid en mycket hård körning var när befäl nästa efter tidtagarur beordrade drickning modell drick så mycket du tycker att du kan dricka och vattnet känns nästan står upp i halsen - och sedan lika många klunkar till!! och detta upprepades väldigt ofta med korta intervaller vilket gjorde att det inte blev så hemskt mycket vatten per gång och kroppen kunde lättare ta upp vatten löpande och utan berömda 'klumpen' i magen. det är bra om man kan vattna upp sig lite innan aktiviteten om man har möjlighet


Detta var en riktig 'aha-upplevelse' första gången hur mycket det faktiskt gick att slita på och man lärde sig att det inte går att lita på kroppens signaler när det gäller behov av vatten. Eller om man vill - när man börja känna törst så är man redan långt nere på det röda i tankskalan och redan tappat mycket prestanda...
 
Senast ändrad:
Hjälmen

kan vara del av problemet.

Har du t ex en skärm som tar motvind och ger vridbelastning mot huvudet?

Synansträngning kan utlösa migrän. Har du bra glasögon?

Att tappa så mycket vikt som du beskriver kan vara en faktor men man förlorar normalt en del i form av glykogen och vatten bundet till glykogen i musklerna vid långvarigt muskelarbete. Lite sådant har jag berört i en artikel http://www.paddlingsnyaadress.com/MAP/index.htm

Sittställningen på cykeln kan också behöva optimeras. Låna en annan cykel?

Om detta inte förbättras skulle jag råda till kontakt med vårdcentral för att utesluta hormonrubbning t ex sockersjuka. Har du haft liknande besvär vid andra aktiviteter tidigare?

Thure
 
Ja håller nog med om att du borde träffa en läkare. Bra med en koll och om inte annat kan du få recept på migränmedicin, billigare än att köpa receptfritt.
 
Tack för input. Återkommer med bättre svar. Har googlat mig blå och befarar att diagnos bara blir "ansträngningshuvudvärk" som tydligen ska vara nåt slags slaksbegrepp. Jag gjorde alldeles nyligen en hälsoundersökning och hade snäppet högt blodtryck och ett annat orelaterat värde. Allt annat inom gränserna, fick en lång lista på blodvärden som kontrollerats.

Blir ett mandomsprov nu på söndag. 65 km MTB-lopp så jag hinner inte till läkare innan. Ska vätska upp ordentligt och har förutom vad som bjuds med energigel osv.
 
Och en kort återkoppling. Nu fixade jag stora orosmomentet Lida Loop MTB race. 65 km mountainbike i skog och på skogsvägar. Rötter och lera till max pga regn i natt och under själva loppet. Det gick bra då jag laddade med start i förrgår och idag blev det 1 liter Vitargo och två migräntabletter för säkerhets skull före loppet, bra frukost och sen en energigel precis innan loppet. Under loppet tre energigel och vatten ur vätskesystem och lite blandat sportdryck, bullar, kaffe och saltgurka. Stoppade i mig en burgare, efterloppsmat och vätska efter. Ändå kom det smygande huvudvärk men satte P med ett par migränpiller. Känner mig oförskämt fräsch nu.

Om loppet: Gick ut lite för lugnt märkte jag lite försent och körde upp mig från plats 410 till 287 på sista 45 kilometrarna av 65 km. Lurigt att komma om då det är en hel del single track, dvs. smal skogsstig så det går ofta inte alls att komma om på såna sträckor. Kan rekommendera MTB, grymt roligt och jag rankar det som friluftsliv också även om det ofta går undan.
 
Jag har haft väldigt mycket huvudvärk sista tio åren. Ganska lite innan. Det beror mest på överansträngning men även fysiologiska förändringar, jag gick upp 30 kilo på fyra år, inte så att jag blev fet, utan för att jag var spinkig innan, och hämtade mig delvis från det som hänt. Det är en enormt lång historia som jag jobbar på att berätta, det går inte att göra enkelt.

I vilket fall har jag även haft huvudvärk i samband med tung träning: knäböj var det oftast. Det var i stort sett dom gånger jag drack kaffe innan. Så jag tror att det berodde på för högt blodtryck, vilket jag hade ett tag. Det var alltså huvudvärk som berodde på för högt tryck i blodkärlen i hjärnan tror jag, antagligen är det värsta problemet med det att själva hjärnan trycker på hjärnhinnan, vilken alltså har känselreceptorer. Nu till det märkliga. På senare tid har det varit tvärtom: jag har ibland haft huvudvärk hela dagen, gått och tränat på kvällen, och huvudvärken har då gått över just av tung träning. Det var förra året. Jag fick inte tillbaks värken efter heller. I år har det varit ytterligare en variant. Nu har jag kunnat få huvudvärk efter träningen, det kan jag inte minnas att jag haft tidigare. Det går över under natten. Vad det beror på, det undrar jag. Teorin i korthet: 2007-2008 hade jag en hjärna som växt snabbare än skallen. Detta bevisades av att jag sedan fick enormt kliande skalp, typ året efter. Väldigt obehagligt var det, det kliade på ett sätt som gjorde ont. Men det hjälpte att klia
på det. Så jag tror att hela jag har växt, alltså även skelettet, dock har jag inte blivit längre, men inte heller kortare på 20 år vilket ju är normalt. Så ett tag var det för trångt. Efter det var motsatsen, där jag ofta hade huvudvärk, nästan regelmässigt. Vid avslappning. Då tror jag att hjärtat låg efter. Jag hade för dålig syresättningsförmåga samma tid, förra året, och låg och flämtade i timtal vid friskluftsventilen. Så huvudvärken kan helt enkelt ha berott på syrebrist. Och när jag gick och tränade fick jag syre. Nu har hjärtat kommit ifatt, vad som ger huvudvärk nu är nästa projekt att komma underfund med. Kanske att nu när hjärtat kommit ifatt resten av musklerna får hjärnan så mycket blod vid ansträngning att det sätter igång nåt. Aha nu kom jag på det. Det är helt enkelt gifter. Jag har tränat så sällan under våren att vävnaderna slaggat igen. Det här har hänt några gånger tidigare i livet men då har det berott på att jag vistats i smutsiga städer, framförallt utomlands. Då kommer det snabbt gå över förmodligen...


Så tipset är att tänka på vad du har för blodtryck. Tyvärr hjälper det inte att bara testa vilotrycket, även om det kan vara intressant. Pudelns kärna är ju vad som händer vid ansträngning.
 
Också problem med huvudvärk och ibland illamående efter träning. Uteslutit vätska (vatten) då jag druckit enorma mängder förebyggande, under och efter och det inte verkar påverka. Faktiskt aldrig testat resorb, så tack för det tipset!

Jag tenderar att oftare få dessa problem vid hård inomhusträning i dåligt ventilerade hallar än utomhus och har funderat på om det kan ha med syret och syreupptagningen att göra. Har lätt astma men tar medicin mot det och märker som sagt stor skillnad inne och ute.
 
Jag har klarat mig på sista tiden men har haft laddat med energigel, Eeze (migränpiller) och vatten. Har ev. inte kört så hårt som de gånger då det blivit riktigt illa. Nu när jag läser det här så ska jag kolla blodtrycket då vi har en sån där mojäng på jobbet.
 
Jag skulle absolut INTE ta eeze före ansträngning. Eeze (samma som Voltaren eller Diklofenak) är en inflammationsdämpande och smärtlindrande tablett. Det finns en klar risk om du dämpar bort ev smärta att du får överansträngningsymptom nån annanstans i kroppen utan att du upptäcker det i tid. Alltså en något ökad skaderisk.
Dessutom försämras genomblödningen till njuren men troligen är det inget som skadar men har du otur kan det höja ditt blodtryck ytterligare.
Sen fanns det teorier om att de plötsliga dödsfallen som några idrottsutövare oförklarligt drabbades av orsakades av just intag av inflammationsdämpande medel (som de tog för att kunna träna hårdare) men jag har inte sett nånstans att man lyckats bevisa eller motbevisa det sambandet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...