Läketid för revbensskada?

Hel igen!

Kan meddela att det tog ca 5 veckor för min spricka att läka ihop, äntligen!
Nu kan det fina vädret få komma igen! :)

//Gustav\\
 
Kan meddela att det tog ca 5 veckor för min spricka att läka ihop, äntligen!
Nu kan det fina vädret få komma igen! :)

//Gustav\\

Tur att det läkte! :)

Jag resonerar bakifrån och antar att eftersom jag hade smärta i revbenet som försvann efter cirka 5-6 veckor, så var det kanske en spricka.

Nu är det så att jag har en kännbar buckla på revbenet ungefär där det gjorde ont. Jag vet inte om den fanns tidigare, så jag funderar såklart på om sprickan kan ha varit så rejäl att revbenet verkligen fick ett nytt hörn? Då borde det ha gjort riktigt ont, tycker jag.

Har revbenet läkt ihop ordentligt ifall frakturen blev sned?

MVH
 
Tur att det läkte! :)

Jag resonerar bakifrån och antar att eftersom jag hade smärta i revbenet som försvann efter cirka 5-6 veckor, så var det kanske en spricka.

Nu är det så att jag har en kännbar buckla på revbenet ungefär där det gjorde ont. Jag vet inte om den fanns tidigare, så jag funderar såklart på om sprickan kan ha varit så rejäl att revbenet verkligen fick ett nytt hörn? Då borde det ha gjort riktigt ont, tycker jag.

Har revbenet läkt ihop ordentligt ifall frakturen blev sned?

MVH

Jag teg mig igenom en fraktur på nyckelbenet i de yngre tonåren (vurpade i en U-ramp) och det läkte ihop ungefär som du beskriver med en 'bulle',minns att det gjorde sketaont.Det verkar inte på något sätt menligt,men jag kollade upp lite hur och om man kan fixa till sånt och det enda verkar vara att bryta upp skadan igen för att låta den läka på rätt sätt,dvs don´t move.


peter
 
Tur att det läkte! :)

Nu är det så att jag har en kännbar buckla på revbenet ungefär där det gjorde ont. Jag vet inte om den fanns tidigare, så jag funderar såklart på om sprickan kan ha varit så rejäl att revbenet verkligen fick ett nytt hörn? Då borde det ha gjort riktigt ont, tycker jag.

Har revbenet läkt ihop ordentligt ifall frakturen blev sned?

MVH

Det blir en "knöl" eller "bulle" där benet blivit brutet, även om det läkt i ett bra läge, benläkningen fungerar på det viset att det bildas en "spole" med nytt ben runt skadan, som en preliminär lagning - sedan läker benet ihop över brottsspalten. "Knölen" blir förstås mer eller mindre tydlig, småbarn formar om sina brutna ben så att knölen inte märks,däremot om man som vuxen bryter ett ytligt ben, t.ex nyckelben eller skenbenet, eller för all del revben (om man är mager) blir knölen ofta ganska tydlig.
 
Det blir en "knöl" eller "bulle" där benet blivit brutet, även om det läkt i ett bra läge, benläkningen fungerar på det viset att det bildas en "spole" med nytt ben runt skadan, som en preliminär lagning - sedan läker benet ihop över brottsspalten. "Knölen" blir förstås mer eller mindre tydlig, småbarn formar om sina brutna ben så att knölen inte märks,däremot om man som vuxen bryter ett ytligt ben, t.ex nyckelben eller skenbenet, eller för all del revben (om man är mager) blir knölen ofta ganska tydlig.

Okej, mycket intressant! Tack för svaret!
 
Revben på sniskan....

Läser ang. era revbensbrott att det dröjer bortåt 5 a´ 6 veckor innan man är människa igen. Dråsade i backen nu i lördags den 4/2. Har rejält ont. Ev. flera revben skadade. Tuggar smärtstillande. Sitter och försöker sova. Tur att fjällvandringssäsongen ligger en bit bort.
 
Har man ont i revbenen bör man också undvika mat man blir hård i magen av, ev t o m prova laxermedel!!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...