Långcykling På två hjul genom världen

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.00 i medelbetyg (5 röster). Visningsalternativ
Gammal 2019-11-05, 17:24
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Tack för ditt svar

Citat:
Ursprungligen postat av Yonna Visa inlägg
Det ser läckert ut!

Nu är min svenska inte så bra så hoppas du förstår mina konstiga ord

Det går med packning på en fully eller hardtail men det är lite mer komplicerat än på en helt rigid/stel cykel. En fjädergaffel är tyngre, mer komplex, har mer slitage, är känsligare och är svårt att reparera än en stelgaffel, och på långturer kan det vara nackdelar. De har även inga hål/fäste för vattenflaskor och anything/bag cages, plus att det kan vara svårt att hitta pakethållare som passar. Dessutom kan de bära mindre vikt och har mindre lastkapacitet.

Själv tycker jag att packning på en fjädergaffel kör lite skitigt, inte alls så styv och styrsäkert än på en stel. Framförallt nedförsbacke lite läskigt. Men min erfarenhet är inte stort.
Om du har en fjädergaffel och vill köra med packning kan du ju alltid försöka, bara kul att testa
Jag tolkar det som om det bästa är att ha en helt stel fatbike utan fjädring om man bara skall förflytta sig med packning. Det blir däcken som får ta hand om fjädringen antar jag.
Jag har ingen fatbike ännu men ditt svar hjälper mig att välja rätt när/om det blir aktuellt med ett köp.
Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 18:36
RHolm RHolm är uppkopplad nu

Jag föredrar hardtail framför helstelt. Stålram och midfat (27,5+) med dämpgaffel (samma ram som postades ovan, förra generationens Marin Pine Mountain). Har Topeaks Versamount så att jag kan hänga cages på framgaffeln.
Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 11:18
Yonna Yonna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fjällkjell Visa inlägg
Jag tolkar det som om det bästa är att ha en helt stel fatbike utan fjädring om man bara skall förflytta sig med packning. Det blir däcken som får ta hand om fjädringen antar jag.
Jag har ingen fatbike ännu men ditt svar hjälper mig att välja rätt när/om det blir aktuellt med ett köp.
Mwah, det är iaf bättre för mig, för de långturerna som jag gör. Jag cyklar nästan aldrig utan packning (bor ibland mer i mitt tält än hemma) och även mitt i vintern. Vill t.ex försöka cykla en del av Kungsleden i vinter så då har jag ingen nytta av fjädergafflar, bara nackdelar. Och jag fatraftar mycket (kombi fatbike&packraft), även i salt vatten. Vadar med cykeln i fjäll (fatbikes kan simma, de flyter på deras däck), cyklar på salta stränder etc och tror inte att fjädergafflar skulle uppskatta salt, vatten och sand.

Men om du vill cykla mycket utan packning i skog, eller bara korta turer i sommaren (då behövs inte så mycket grejer) är det nåt annat. Då finns det mer val än bara en heltstelfattie.
Jag har förresten en Surly Pugsley, den urfatbike :)
Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 12:49
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Citat:
Mwah, det är iaf bättre för mig, för de långturerna som jag gör. Jag cyklar nästan aldrig utan packning (bor ibland mer i mitt tält än hemma) och även mitt i vintern. Vill t.ex försöka cykla en del av Kungsleden i vinter så då har jag ingen nytta av fjädergafflar, bara nackdelar. Och jag fatraftar mycket (kombi fatbike&packraft), även i salt vatten. Vadar med cykeln i fjäll (fatbikes kan simma, de flyter på deras däck), cyklar på salta stränder etc och tror inte att fjädergafflar skulle uppskatta salt, vatten och sand.

Men om du vill cykla mycket utan packning i skog, eller bara korta turer i sommaren (då behövs inte så mycket grejer) är det nåt annat. Då finns det mer val än bara en heltstelfattie.
Jag har förresten en Surly Pugsley, den urfatbike
En fundering

Hur känns det att cykla med en fatbike på en vanlig asfalterad bilväg? funkar det ett tag, eller är det mer eller mindre outhärdligt för längre passager på några mil? och är det inte sjukt jobbigt att cykla med fullpackad hoj i fjällterräng?
Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 17:46

Oj, jag får ursäkta mig igen för mitt sena svar. Har inte kollat tråden och är inte en frekvent Utsidanläsare.
Kan man förresten bevaka trådar på Utsidan, för jag hittar ingen knapp eller nåt. Men kanske jag tittar med min näsa?

Vi cyklar nu lite bort från 'tung packning', hoppas det är okej för TS. Om inte då är det kanske en idé att prata vidare på Happyride? Har där en tråd var jag ofta postar live RR och tusentals bilder. "Galen fatbiker och packrafter" heter den.
Eller vi startar här en fatbiketråd :)

Citat:
Ursprungligen postat av Calexico Visa inlägg
En fundering

Hur känns det att cykla med en fatbike på en vanlig asfalterad bilväg? funkar det ett tag, eller är det mer eller mindre outhärdligt för längre passager på några mil? och är det inte sjukt jobbigt att cykla med fullpackad hoj i fjällterräng?
Det går förstås snabbare med skinny-wheels. Jag har dessutom ofta tung rullade däck (aggressiv Nate med tjocka knobs), jättebra i fjäll men de väger 1.8kg per styck och rullar tung på asfalt. Hade i somras lättrullade JumboJim däck men de funkade dåligt i fjäll, på jobbiga stigar och blöt terräng. Jag ramlade några gånger så de vill jag inte igen. Det är svårt att hitta däck som rullar lätt på asfalt plus har bra grepp i blöt fjäll.
Men ändå går det bra att fatcykla på asfalt. Mestadels cyklar jag med packning ca 8mil per dag i Sverige (mix av asfalt/grus/skog), i sommaren mer för då är det längre ljus. Ibland är det >10mil per dag och mitt rekord var 185km. Det var i Norge, mitt i sommaren och jag ville gärna vara tillbaka i Sverige så jag trampade som en galen :)
I fjäll os kan det bara vara 3 mil per dag eller ännu mindre. Även i djup snö (tyngste som finns) är det bara några mil per dag. Men äsch, det är ju bra träning, tror inte det finns bättre träning än fatbiking.

Har mestadels ca 10kg packning, ibland lite mindre (ofta 8 och ibland bara 6). Det är inkl väskor/flaskor och ex mat, bränsle/vatten. Som här, det var på en 6veckor långtur. Det var ca 6 kg.

Namn:  32450158171_706d346b99.jpg
Visningar: 111
Storlek:  58.1 KB

En drybag bak, ramväska i mitten och en drybag fram. Tältet är bak på drybagen och små lyxa grejer (mobil, kamera, ereader, powerbank etc) i en liten ryggsäck.

Namn:  DSC05925.jpg
Visningar: 112
Storlek:  103.5 KB

Ibland har jag två små sidoväskor bak, som de här Arkel UltraLite. De har jag egentligen oftare på racercykeln för de är inte riktigt fatbikeproof. Har därför också tuffare väskor, inte heller stora (bara 14L per styck) men det räcker för mig.

Med packraft är det 3kg mer packning, plus 340g Buoy Boy flytväst och en 4-delad paddel. Fortfarande inte mycket men när terrängen är jättesvårt (blöt, snö, brant, ocykelbar etc) och man är trött då väger varje gram. Eller egentligen är det hela resan som kan vara jättetung. Fatbiking är inte alls samma som t.ex tourcykling på asfalt i vackert väder, tälta varje dag på en camping och köpa mat var/när man vill.
Men jag älskar det; världen och friheten är enormt stora med en fatbike&packraft. Så om jag kan välja mellan mer prylar (som jag inte behöver) och asfalt (tråkigt som fan tycker jag) eller mindre prylar men då mer frihet och äventyr, jo då är valet lätt.

Namn:  1 00 042.jpg
Visningar: 110
Storlek:  90.8 KB

Har olika cyklar, men tjockisen är fortfarande min favorit för långtouring. Med de andra cyklarna går det inte att t.ex cyklar till här:

Namn:  DSC03081.jpg
Visningar: 109
Storlek:  83.5 KB

Eller i den här vita världen:

Namn:  DSC045368.jpg
Visningar: 109
Storlek:  54.0 KB
Svara med citat
Gammal Igår, 17:20
HåkanC HåkanC är inte uppkopplad

Citat:
Om inte då är det kanske en idé att prata vidare på Happyride? Har där en tråd var jag ofta postar live RR och tusentals bilder. "Galen fatbiker och packrafter" heter den
Här är en direktlänk till Yonnas fantastiska tråd på Happy
Söker en galen fatbiker och bikerafter
Svara med citat
Gammal Igår, 17:42
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Citat:
Oj, jag får ursäkta mig igen för mitt sena svar. Har inte kollat tråden och är inte en frekvent Utsidanläsare.
Kan man förresten bevaka trådar på Utsidan, för jag hittar ingen knapp eller nåt. Men kanske jag tittar med min näsa?
Hittar inte i menyn nu hur man tar sig dit, men det är här:
https://www.utsidan.se/forum/s ... subscription

Under listan på prenumerationer finns en dropdown där det förvalda alternativet är "flytta till mapp". Om du klickar så hittar du längre ner på listen olike alternativ under "Uppdatera prenumerationstyp". Inte direkt självklart, men där kan du välja att få emailnotifikationer. Möjligen måste du också koppla på att du alls vill "prenumerera" först. Minns inte, bara att jag hade jätteproblem med hitta vad jag behövde för att få till det.

Citat:
Vi cyklar nu lite bort från 'tung packning', hoppas det är okej för TS. Om inte då är det kanske en idé att prata vidare på Happyride? Har där en tråd var jag ofta postar live RR och tusentals bilder. "Galen fatbiker och packrafter" heter den.
Eller vi startar här en fatbiketråd
Tycker absolut att du ska starta en tråd om dina och kanske andras äventyr här. Behövs nåt wild and crazy.
Svara med citat
Gammal Igår, 22:27

Citat:
Ursprungligen postat av HåkanC Visa inlägg
Här är en direktlänk till Yonnas fantastiska tråd på Happy
Söker en galen fatbiker och bikerafter :)
Oj, en till som känner tråden :) Jag tycker inte så om att göra reklam för migsjälv och att få uppmärksamhet os, så ville därför inte posta länken här. Men det är också kul att dela bilder, äventyr etc så tack för länken :)

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Hittar inte i menyn nu hur man tar sig dit, men det är här:
https://www.utsidan.se/forum/s ... subscription

Under listan på prenumerationer finns en dropdown där det förvalda alternativet är "flytta till mapp". Om du klickar så hittar du längre ner på listen olike alternativ under "Uppdatera prenumerationstyp". Inte direkt självklart, men där kan du välja att få emailnotifikationer. Möjligen måste du också koppla på att du alls vill "prenumerera" först. Minns inte, bara att jag hade jätteproblem med hitta vad jag behövde för att få till det.
Hmm, det låter inte lätt. Men ska kolla om det går, tack för tipset!

Citat:
Tycker absolut att du ska starta en tråd om dina och kanske andras äventyr här. Behövs nåt wild and crazy. ;)
:)
En fat&bikeraft-tråd får förmodligen inte mycket respons här, cykelforumet är ju nästan död. Men om det kommer mer frågor och sånt, då är det förstås bättre att starta en egen tråd än att kapa den här tråden. Kanske nån moderator kan då ta bort min offtopic snack och flytta dem.
Men tyvärr går det inte att dela med mig live-RR för Utsidan är inte skapat för det, det är ett straff att kolla forumet på en liten smartphone, enligt min erfarenhet då.

Tack igen för entusiasm, alltid kul att läsa :)
Svara med citat
Gammal Idag, 07:57
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Citat:

En fat&bikeraft-tråd får förmodligen inte mycket respons här, cykelforumet är ju nästan död.
Men det kan bero på att det är tråkigt. Du ser vad många svar det är i den här tråden som är lite annorlunda.

Behöver ju inte vara specifikt fattie, men det är roligt att läsa och se vad folk har för sig på sina äventyr, det är ju uppenbart att många tycker det.

Du både berättar bra, med humor och entusiasm och tar fina och roliga bilder. Det gör att det blir kul att följa dig och låta sig imponeras!

Är inte medlem på Happy, men följer ändå din tråd där.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:11.

Logga in