Vadplatser i och runt västra Padjelanta

Nu har jag plockad fram min Grundsten - På fjälltur Padjelanta och Sulitjelma - den gamla utgaven.
Såhär skrivar han
... Jåkken från Kaisatj-jaure är vadbar ungefär där den vinklar av mot norr (1). Efter den passagen går man snett nedför sluttningen till Njåmmeljaures västra ände, där man måste vada en jåkk som kan ställa med besvär vid högvatten (2). Sjöns östra utflöde Njåmmeljåkkå innebär dock en ännu större hasard att passera. Enligt uppgift kan det dock göras vid den smala delen precis innan mynningen i Sallohaure, forutsatt att vattenståndet är lågt.
1. Den var vadbar var som helst när jag var där.
2. Som skrivit tidigare, nästan ingen vatten där, men jag tror ått där var mer vatten förre dambygningen in i Norge på Linajavri/Forsvatnet.

Kannske finns nyare informationer i den aktuellen utgaven av Claes Grundstens bok.

Henning
 
Tack så mycket! Jag får se ifall jag går direkt på västra änden av Njoammeljávrre eller om jag chansar på att Njoammeljåhkå inte innebär en allt för stor hasard...
 
Njoammeljåhkå

Jag vadade Njoammeljåhkå vid gränsröset till Norge. Enkelt, grunt med flata stenar, vatten till anklarna!
Jag har gått väster om de stora sjöarna tre gånger alltid med start i Staloloukta. Det är bara en jåkk som vållat mig bekymmer. Jokken från Vietjetjaure till Njoammeljaure, den faller hela tiden så lugnvatten finns inte och det är ganska bra tryck i vattnet där, men det finns ju alternativa vägar till Vaisaloukta.

Bron vid Slappejaure är egentligen inte nödvändig det går lika bra att vada där.

Turen som du planerar i västra Padjelanta är en av Sveriges vackraste och ödsligaste do, rekommenderas!
 
Jokken som kommer från Norge och mynnar i Njoammeljávrres västra ände ligger till 95 % i Norge där den heter Tjåhkkuljåhkå. Har aldrig varit några problem att vada den 130 meter nedströms Rr 245 där jokken är bredare. Bifogar bild av vadstället från 1:a augusti 2020 då det var mer vatten än normalt för den tiden.

Njoammeljåhkå är jokken som avvattnar Njoammeljávrre och den lär sällan vara vadbar annat än sent på säsongen.

Jokken mellan Miehtjerjávrre och Njoammeljávrre heter Miehtjerjåhkå och den faller hela 97 meter på en knapp km. Vid sen snösmältning (som åren 2015 och 2017) är den omöjlig att vada. Då kan man vada Sjnasjkasjåhkå 4 km norrut och fortsätta längs norra sidan av Slahpejávrre. Det snöfattiga året 2018 var det inga problem att vada Miehtjerjåhkå.
 

Bilagor

  • DSC03979-B.jpg
    DSC03979-B.jpg
    2.4 MB · Visningar: 55
Hejsan.

Det går bra med bussar från Fauske och norröver som man kan hoppa på av på olika platser. Själv har jag både hoppat av och på buss vid vägskälet E6/Laksholvejen. Blir förvisso dryga 2 km på ganska tråkig asfaltsvägen, men stog man vid vägskälet och vinkade så stannade bussen.
Sen har jag för mig att vissa bussar går in till exempel Hellarvika dit man kommer om man följer stigen ner från Svenskhammaren.
Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
josia Bästa vadplatser för Alep Vassjajågåsj Fjällvandring 12
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Concor01 Kebnekaise runt Fjällvandring 9
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Lomma47 Myggläget runt Blåhammaren? Fjällvandring 5
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
Zephyria 5 heldagar runt Riksgränsen/Narvik/Abisko Fjällvandring 5
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
PZON_390 Tidig vandring runt Funäsdalen... Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
fuchs Vandra runt Magerøya Fjällvandring 0
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...