Vildmarksmässan

Håller i stort med vad ni andra skriver i tråden.

För mig var behållningen fr.a. att kolla nämare på Tentipis tvåmanstält Olivin och diskutera detta en stund med dem. I övrigt inte mycket att ha.

Dock en stor eloge till Per på Avanza som varje år släpar dit större delen av sitt sortiment och svarar på ett oändligt antal frågor från nyfikna. Har haft en hel del att göra med honom genom åren, såsom varande Klepperägare... Enormt bra åf.

I övrigt var min behållning att snacka en stund med Gunnar Olsson på gofoto och prova mig igenom några olika båtkikare. Med hans ledning och rekommendationer är jag klarare över vad jag söker. Verkar vara en kompetent person.

Mats
 
Tittade in på hemsidan för att se vilka tillverkare som skulle dit och visa sina godsaker, men ångrade mig då jag såg att det mesta handlade om just ren turistindustri :-(

/Anders
 
Länge sedan det var bra tycker jag

Tråkigt att kasta skit men det var flera år sedan jag slutade gå på mässan. Att dom ens tar betalt för sådant där är konstigt. Eller att folk fortfarande betalar för att gå dit kanske är konstigare. Det är ju som sagt bara reklam och syltförsäljning.

Är jag intresserad av ny utrustning så åker jag till en butik eller kontaktar återförsäljare. På mässan känner jag mig bara lurad. Det finns ju dessutom så bra reor nu när det är bra konkurrens så mässpriser är ju sällan lockande heller.
 
Lite svar på era inlägg

Hej på er alla som besökte mässan i helgen, tack för att ni kom!
Ni har i mångt och mycket rätt i att vi saknar många av de tunga leverantörerna och varumärkena som ni efterlyst.
På kajak/paddlingsfronten hade vi dock en bra uppslutning vilket jag tror ni noterat. Men åter till Outdoor-varumärkena: Haglöfs. Lundhags, Bergans, Mammut m fl är dessvärre väldigt svåra att locka hit. Inte att de anser mässan är kass utan att de vill styra sin försäljning via detaljist till er som konsument. Att visa upp lite av deras senaste produkter utan ha möjlighet att sälja vill de inte. Och detalijisterna då? Ja, Addnature och Outnorth var med senast 2014 men valde att stå över i år. Omorganisationer, nedskärningar, tuffare ägarkrav, satsning på nya marknader, ny digital strategi mm mm. Ingen ursäkt från mig utan vad jag hör när vi enträget bearbetar företagen. Men vi jobbar hårt på att hitta få med en eller flera till 2016, tro mig! Och jag vill råda er alla att checka av vår hemsida med kompletta utställarlistor innan ni åker hit för det sista jag vill är att göra er besvikna. Om någon av er är supermissnöjd bjuder jag gärna på en entré till annan valfri konsumentmässa här i Stockholm, hör er i så fall av er direkt till mig på patrik.lowstedt@stockholmsmassan.se
Ha det gott i naturen!
Patrik
 
Jag stod på mässan hela helgen, och jag tycker den blivit mer slätstruken. Där fick vi ju svar från Patrik, och det är som jag sett, allt färre tillverkare ids komma själva.

Vad gäller föredragen så är det tyvärr så att då en researrangör talar om sina resmål, i syfte att sälja resor, då är det fullt. Men när de pratar miljö och Salajekna, då var vi 4 i publiken vid föredragets start. TYdligen helt ointressant (men mycket bra föredrag tyckte jag)

Sålänge både tillverkare och seriösa krängare saknas så känns det som om mässan tilltalar en helt annan publik än den jag räknar mig till (och som jag tror många på utsidan räknar sig till). Men ag kan rapportera att det finns besökare med vårt intresse, hade många intressanta diskussioner unt fjällkartan om ruttval, barn i fjällen och annat

Christian
 
Båtmässan och vildmarksmässan är vårtecken!

Jo jag vet, allt kunde vara bättre. Och det var bättre förr! (Tom speglarna var bättre förr...)

Men mässorna är ett vårtecken och ett avbrott från arbetet, jag går alltid dagtid en vanlig vardag. Korvförsäljningen stör mig inte, jag provar allt. Jag upplever inte bristen på utställare som ni gör. Jag går ju inte på båtmässan för att köpa båt. jag går mer och tittar på sånt jag inte sett förut. En katamaran, nästan 10 meter lång med en rigg som är 16 meter hög och ekipaget väger bara 510 kg. Fantastiskt! Sånt får jag bara se på båtmässan. Lilla Sea Scape'n var fin också. Inte så fin som förra årets Tejst men i alla fall...

På vildmarksmässan köpte min kompis en kajak till mässpris och gjorde sin fru glad. Jag köpte en fin tröja som var vindtät. Vi tittade på Bromptons ihopfällbara minicyklar och sen tog vi en öl.

Livet är rätt ok och sommaren kommer, dags att börja planera sommarens långfärder med mikro-trimaran-kajaken, en Hobie Adventure Island. Blir nog Bohuslän i år.

ha de :cool:
thomas
 
Nordic Outdoor i Göteborg

Nordic Outdoor, i år en del av TUR-mässan (årlig resemässa), med fokus på aktiv livsstil och mat, läste jag på Svenska Mässans (Göteborg) hemsida. Varningsklockorna ringde, men jag tänkte att eftersom det fanns ett utbud av friluftsutrustning 2014 så borde det ändå vara värt att gå dit. Men nej, det närmaste friluftsliv jag hittade var några killar i klättersele. Det fanns även basturökt korv.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.