Eskimåsvängskurs i Sthlm

Vill bara tipsa om att Kanotklubben Strömstararna har satt datum på vinterns eskimåsvängskurser i Eriksdalsbadet. Se vidare på kkss.se.

Er andra som redan behärskar tekniken är välkomna att komma och träna med oss.
 
är det stor skillnad att rolla forskajak mot havskajak?

det där verkade vara för forskajak och vet inte om det e nån mening för mig som inte kör det.
 
är det stor skillnad att rolla forskajak mot havskajak?

det där verkade vara för forskajak och vet inte om det e nån mening för mig som inte kör det.

Jag kan tänka mej att forspaddlare har lite mer bråttom upp för att minska risken att slå huvudet i saker och att de väldigt sällan har tung packning i kajaken. Då finns det rollar som är bra för det.
I havskajak kan du nog normalt sett rolla lite långsammare, bra om kajaken är tung, samt för att inte fresta axlar onödigt med snabba rörelser.
Men jag tror all övning är bra, sedan kan du utveckla mot C-C, skruv eller grönlandsroll beroende på vad som passar dej och vad du tror är användbart.
 
Att lära sig i forslåda är enklare. Svårast att rolla är de kajaker där lår och höfter är knepiga att klämma till och styra kajaken med.

Gemensamt är att höft och kajak skall upp först och axlar och huvud sist.

Ser ut som Strömstararna har olika modeller på länken. Kanske kan du ta dit en egen kajak?

Thure
 
En vanlig forsroll är en bruksroll som snabbt får runt paddlare så hen kan fortsätta på rätt köl. Det finns typ en massa olika rollar. Men den vanligaste är när paddlare lutar sig framåt för att skydda huvudet mot stenar och liknande. Sedan sveper man med paddelbladet efter vattenytan och rollar upp kajaken

Det är denna roll jag använder för att rolla Tahes Lifestyle 420 som är en märkligt lättrollad kajak. Jag är en ganska klantig rollare men jag försöker iallafall att få upp paddelbladet hyffsat nära vattenytan. Att rolla en stadig creek kajak är ungefär samma som att rolla en havskajak som är hyffsat anpassad för att rollas

https://www.youtube.com/watch?v=6M_qDO41oaw

Många forspaddlare brukar öva på att handrolla detta kan vara bra om paddeln har gått sönder. C-1 roll brukar också övas. Viktigt när man rollar är att man håller armbågarna hyffsat nära kroppen så man inte slår axeln ur led eller skadar den på något annat vis

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blunten Eskimåsvängskurs Paddling allmänt 21
fredde_85 Eskimåsvängskurs i Umeå, Holmsund Paddling allmänt 0
AnniePalstam Eskimåsvängskurs? Paddling allmänt 1
denelake fotografen Isfri brygga i sthlm? Paddling allmänt 0
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
jamo Butiker med torrdräkter i Sthlm? Paddling allmänt 3
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Mooi Paddla i sthlm..? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
rannug Havssurf i Sthlm vid västlig vind? Paddling allmänt 6
segerholm Efterlyses: Sthlm skärgårds-tips Paddling allmänt 8
Sofi123 Kajaka STHLM-GBG Paddling allmänt 24
emrask Träna paddling i Sthlm Paddling allmänt 2
kanotisten Tältplats nära sthlm city Paddling allmänt 3
Mezzner Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton? Paddling allmänt 11
pagren Paddling i Sthlm Sjärgård. Paddling allmänt 1
...Uffe... Kajak klubb i Sthlm för nybörjare Paddling allmänt 12
hattefnatte Hyra Jollar i STHLM? Paddling allmänt 1
Egel Köpa grejer i sthlm Paddling allmänt 1
Salmo Salar paddla i sthlm skärgård ? Paddling allmänt 2
rodani Tips på bra leder i Närheten av STHLM Paddling allmänt 2
OutThere Byggplats och förvaring av kajak i sthlm? Paddling allmänt 10
Lotchen Kajak-kurser runt Sthlm till sommaren? Paddling allmänt 3
mon Bygglokal för kajak i Sthlm? Paddling allmänt 0
KÖPES!!! Kanadensare till hyggligt pris i STHLM Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.