Dags för vinge?

Nejnej! Det går inte att på något sätt försöka paddla vingen som plattpaddeln! Det är nästan en helt ny värld att paddla med vingen.

Problemet är inte I vattnet. Problemet är att paddeln vill vrida sig INNAN isättningen. Bladet är vinklat framåt, men tyngdkraften vill dra det nedåt. Lägger man paddeln på något så bladen hänger fria i luften kommer det ALLTID sluta med att bladen ligger horisontellt med spetsarna nedåt. Det blir ju som att balansera ett bågformat föremål. Spetsarna kommer alltid dras nedåt.

Problemet med paddeln är att om jag har fel vinkel vid isättet "ploppar" det. För att inte paddeln ska vrida sig behöver jag hålla den hårt vilket inte fungerar bra, speciellt inte de här sista dagarna när kylan har gjort fingrarna lite stela och känslolösa. Med en stryrning på skaftet blev det bättre, då vrider inte paddeln sig längre, men jag behöver lite mer vinkel så det blir till att flytta styrningen. Det blev även mindre känsligt för vinkel mellan bladen med en styrning på vänster blad. Isättningen av vänsterbladet fungerar bättre, men jag har mer tendens att få felskär med vänstern än högern vilket förvärras med längre skaft. Nu har jag inte hunnit paddla mer än några kilometer fördelat på ett par kvällar, så det finns tid att mixtra mer med vinklar, längd och utfyllnaden under grepplindan. Någon form av grepp är f.ö ett absolut måste med de handskar jag har, Camaro Seamless, som annars är snorhala.
 
Svårt att förstå när man inte ser det. Styrningen av paddeln sitter liksom i ryggraden efter ett tag, så det är svårt att tänka på hur man gör i detalj.
Om du måste hålla så hårt i paddeln är det något grundläggande problem. Själv tror jag att jag styr vinkeln vid höger isättning mest med vänsterhanden, och håller ett väldigt löst grepp med högerhanden, i princip bara med tumme, pek- och långfinger. Håller man hårt med hela isättshanden, vrider man ju med handleden, vilket kan leda till smärta och "knarr" i handleden. Pröva att smyga i paddeln, och lägga full kraft i draget först när bladet är i vattnet.
Jag upplever att vingen styr mer själv än plattpaddeln, och att paddlingen blir mer avspänd. (Obs, personlig reflektion, låt oss inte ledas in i en pseudofight om plattpaddel eller vingar ;) ). Löst grepp med isättshanden, och hög paddelföring passar bäst. Kanske något där? Vingen är inte riktigt anpassad för låg paddelföring, och biter/styr bäst med vertikal isättning. Att hålla kvar handen något högt/bakåt vid upptaget påverkar också isättningen. Återigen kolla Youtube!
Du har ju paddlat ganska lite, tar ett tag att ställa om, åtminstone flera timmars paddling.

Nä, slut på lunchen, nu får andra fylla på!
 
Smyga i paddeln? Njaeee.... det ska ju hända något liksom... Försöker ju få lite fart på båten, man har ju inte tålamod att paddla hur sakta som helst!
Jag håller inte gärna så hårt, det är därför jag hellre har ovalt skaft, men på vingen är det helrunt och med vinklar på bladet som gör att paddeln vill vrida sig. För att slippa hålla hårt blir det då fingerstyrning, en ås på ena sidan skaftet att lägga fingrarna runt. Nästan bättre än ovalt skaft, men det gäller ju att åsen är på rätt ställe.

Jag märker att det gäller att paddeln får gå rätt väg. Har man fel vinkel i isättningen kan det betyda innåt/nedåt, speciellt på vänstersidan. På högersidan ploppar det som sagt om vinkeln i isättet är fel. Att försöka dra paddeln en annan väg än den själv vill går inte bra. Plattpaddeln ploppar gärna den också om man håller lite fel vid isättningen men går dit man drar den om vinkeln i övrigt är rätt.
Nu är det en liten vingpaddel jag har, och de ska visst vara lite bångstyrigare när det gäller gången i vattnet vad jag förstår. Den är förresten parallelbladig med lätt twist. Ska väl greppa jämnt genom hela draget vad jag förstår. Bladet är kort och framåt-vinklat. Det är framåtvinklingen som gör att den gärna vill vrida sig lite av tyngdkraften som försöker få bladen nedåt istället för framåt.

Jag brukar aldrig köra med låg paddelföring. Antingen riktigt högt eller åtminstone hyfsat högt beroende på hur medvetet jag driver på. Tänker jag inte så mycket på tekniken så åker den omedvetet gärna ner lite. Hög paddelföring har fungerat bäst hittills när det ska röra på sig och det verkar fungera bäst även med vingen.
 
Att smyga i paddeln innebär inte att paddla utan kraft. Du sätter bladet helt i vattnet innan du lägger full kraft. Du får i princip lika mycket kraft med det, om vi undartar sprinttävlingar. Innebär också att bladet hinner få rätt vinkel av sig självt om du låter paddeln styra vinkeln själv.

Pröva vetja!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.