Dags för vinge?

Kämpar på men Njorden. Turerna blir kortare, men snitthastigheten höjs. När väl benen och kroppen börjat röra sig lite har det gått bra att öka tempot, men i takt med att tempot ökat har uthålligheten sjunkit. Problemet är att när man väl varit uppe i hyfsade farter så vill man inte gärna backa bara för att orka längre. Inmålad i sitt eget prestationshörn....

Nu vet jag inte vad som är snabbt eller normalt med en Njord, men jag tycker inte det behövs oskälig ökning i tempo för att öka farten från 9kmh till 10kmh och från 10kmh till 11kmh. För att paddla mellan 9-10kmh får jag ligga på rätt bra och det klarar jag normalt nån kilometer. Höjer jag tempot når jag över 11kmh, men bara i korta intervaller. 12kmh når jag bara över när det är stark medström. Kortfattat känns det inte som att själva kajaken är största problemet under 12kmh.

Nu är ju frågan vad jag vill och hur jag uppnår det. Så hög fart som möjligt på så lång sträcka som möjligt såklart.... Men vart börjar jag? Hmm. Bästa vore väl att som jag tidigare gjort variera längre segare pass med korta intensiva. Men det betyder i princip samma sak... Orka längre. Orka längre på mellanfart, längre på hög fart och längre på max. Träna mer, men det kanske också är dags att byta paddel?

Kör med en Werner Corrywrecken. Plattpaddel på 721 kvcm. Rätt brett blad. Om jag hade varit omgiven av paddlare med alla möjliga paddlar så hade det kanske varit enkelt. Då hade jag ju kunnat låna olika modeller och testat mindre blad och olika typer av vingpaddlar. Nu får det bli en chansning. Köpa grispaddeln i säcken...

Problemet är ju att det är en jädrans djungel med vingpaddlar. Läser man så blir man inte mycket klokare, inte mer än att det verkar vara aja-baja med stora blad. Nu kanske det ÄR så att jag inte orkar hålla tempot uppe p.g.a stora blad på Corryvrecken, men... Tja.... Det känns som ett svårt steg att chansa på ett mindre blad. Nu minskas djungeln ner ordentligt eftersom jag inte har råd med en ny vingpaddel. Hittils har jag bud på EN paddel och har sett en till som jag skulle ha råd med. Den jag sett i annons är en Kajner 4 M. Den har större blad än min platta. Den jag fått bud på är en Kanuk "P1 gc" eller "515gc" som den också verkar heta. Jag hittar inte mycket info om Kajnern och ännu mindre om Kanuken. Sistnämnda finns det inte ens uppgifter om bladbredd och yta på, men den är klart mindre med 45cm långa blad. Misstänker att Kajnern är för stor, men hur är det med Kanuken? Visst är det bra med en snällare paddel för långa skärgårdsturer, men kan man räkna med att den slår den gamla plattisen när jag försöker slå personbästa på min korta 3,5km runda?

Helt klart lutar det åtminstone i brist på andra alternativ åt att jag testar Kanuken. Någon som vet mer om just den paddeln? Den har förresten Kanuks H-delning som verkar fin. Wernerns delning var fin från början men har börjat glappa lite efter sisådär 100 mils blandad paddling.
 
Tre paddlar att bedöma nu:

Kanuk "P1 gc" (515gc) med 45cm blad. Ingen uppgift om yta.

Epic Small Mid Wing 49cm blad 735kvcm enl. spec, men den verkar vara mindre i verkligheten?

Kajner 4 M. 735kvcm. Rekommenderas för tävlingspaddling. Låter som den är lite för stor.
 
Epic Small Midwing är en "snäll" vinge som jag tycker bra om.

Kika också efter Bracsa IV min eller X min (jag har bägge) som också är bra paddlar av det lite mindre stuket.

Med risk för att "svära i kyrkan" så gå inte ner alltför mycket i storlek. Fungerar bra för elitpadlarna med perfekt teknik men vi vanliga dödliga får något snedskär ibland och då är ytan bra att stötta med om det behövs...
 
Som läget är nu lutar det åt Kanuk:en. Epic:en blev för dyr. Kanuk:en ligger i ett prisläge jag har råd med och som bör gå att få tillbaka vid försäljning om paddeln inte passar mig. Det som stör är att det finns så lite att läsa om den. Den verkar vara rätt liten, men vad det betyder i praktiken vet jag ju inte. Den är säkert perfekt för långturerna, men hur står den sig för "bråttompaddling"? Jag har dåligt med tålamod för att vänta på att fler modeller ska dyka upp till salu och begränsad ekonomi, så just nu lutar det åt att jag testar Kanuk:en.
Möjligen att man skulle ta och ringa och kolla om Kajnern fortfarande finns kvar, men även den är det svårt att hitta info om. Den verkar dock rekommenderas för tävlingsbruk.
 
Glöm inte paddelns längd.

Om du vill få ut max fart blir utväxlingen - dvs paddelns längd - viktig. För att jämföra med cykling: de flesta vet att tröga växlar ger mer mjölksyra och att musklerna kroknar snabbt om man växlar för trögt. Samma sak gäller för paddling. Med en längre paddel kommer du längre per paddeltag. En längre paddel motsvarar alltså en trögare växel. Frågan är alltså hur lång paddel du orkar dra.

För en stark och vältränad motionär skulle jag rekommendera en 216 till 218 cm lång paddel, kanske 220 cm. För en svagare och kanske inte lika vältränad motionär skulle jag rekommendera 210 till 216 cm längd. Har du en trögpaddlad kajak (dvs inte en motions- eller tävlingskajak) kan du dra av ytterligare några centimeter.

Dock, en sak som kraftigt påverkar din förmåga att dra långa paddlar är hur mycket ditt blad slirar i vattnet. Titta runt bladet i slutet av draget, har du två stora luftvirvlar i vattnet vid sidan av bladet så slirar bladet mycket. Jag har hört siffror runt 15 cm per paddeltag. Har du inga virvlar sägs det att bladet slirar cirka 4 cm i vattnet. I det första fallet förflyttar du dig alltså 11 cm mindre framåt per paddeltag. Paddlingen blir i och för sig lättare och du kan ha en längre paddel men det går åt mer energi för att hålla en given fart eller för att paddla en viss sträcka jämfört med det andra fallet då bladet inte slirar så mycket.

Som sammanfattning: använd en lätt växel och njut mer av paddlingen. Köp en paddel med ställbar längd så du kan prova dig fram till den längd som är optimal för dig.

Lycka till, Klas
 
Ställbar längd och vinkel blir det ja!
Som sagt lutar det åt Kanuk:en, och den är 212-217cm. Det borde vara rätt vettig längd. Bladen är korta. När jag slirar med plattpaddeln brukar det betyda att jag håller för långt ut och för låg paddelföring och inte får ner bladen tillräckligt djupt i vattnet. Ett fenomen som avhjälps med högre teknik och grepp lite längre in på skaftet. Det är väl egentligen avståndet mellan handen och bladet som är intressant. Kortare blad borde betyda kortare totallängd eller att man snabbare får ner bladet längre från ytan och suger mindre luft. Drar man ner för mycket luft borde det betyda för KORT skaft i förhållande till den teknik man har.
 
Andas och ta det lugnt.
Rätt paddel är viktigare än en 1 000-lapp hit eller dit ;-)
Paddel, skaft och delning är lika viktig som modell på båt, eller tom. viktigare, kompromissa inte med det, och skaffa gärna en välkänd välprövad historia.

Sedan kan man googla hur mycket som helst utan att bli visare, det finns folk som köper båtar utan att ha provpaddlat och det behöver inte bli det minsta rätt hur "fin och rätt" en båt än verkar vara.

Panta flaskor och ha lite is i magen så dyker det säkert upp något begagnat i rätt skick till slut.
Du tänker ju paddla längre distanser och på havet, vilket innebär att du inte bör ha en utpräglad eller för stor "plattvattensracingpaddel".
Att den går att justera utan verktyg 10 cm i längdled och med steglös vinkel är bra.
Fördel att kunna ändra längd i motvind/ medvind, om man är trött eller pigg. Sitter man i en smal båt räcker det för det mesta med en 205-215 cm eller möjligen 210-220 cm, men det har också med bladstorlek att göra.

Beroende på utformningen av den "läpp" som finns i överkant på en vinge styrs vattenströmmen i en riktning och paddeln "flyger" snett ut och bakåt när man kort drar med rak arm. Ta upp den tidigt, senast vid höften, annars blir den både ineffektiv och kan "fastna" i vattnet med "obalans" som följd.

Finns lite olika paddeltekniker, men de hittar du om du googlar :)
 
Den där tusenlappen är kanske inte viktig om man vet att den dyker upp så småningom, men när alla pantflaskor normalt går åt till mat sista veckan i månaden så blir det värre. Fick ett par tusenlappar extra nyligen, det sista på ett arv. Egentligen tänkte jag att de skulle användas när jag får Plastexen såld och ska försöka hitta en havskajak, men det verkar inte bli så mycket med det och just nu börjar turerna bli kortare och kortare i samma takt som farten ökar (och wernern glappa). Eftersom inspirationen börjar tryta samtidigt som jag börjar få upp tempot känns det som att det är dags att hitta på något för att behålla intresset uppe en månad till nu när det HÄNDER något! Å andra sidan... Råkar det inte bli optimalt vald paddel är det inte så lång tid kvar på säsongen innan (troligtvis) det är dags att plocka fram skidorna eller skridskorna istället. Perfekt läge att ta lite risk och testa något nytt alltså.

Jo förresten... Längre turer betyder för det mesta allt över milen i min värld... Dåligt med tålamod för längre turer än så :) Hittils har jag snittat ca 7km per tur. De vanligaste turerna är på 3,5km och 7km. Någon enstaka gång drar det iväg ett par mil. Sedan i våras har jag paddlat Njord. Den är 51cm bred och 560cm lång. Väldigt lågt däck med nedsänkt sittbrunnssarg och lång sittbrunnsöppning. Gott om plats för paddelteknik och båten går trotts lite knöligt skrov snabbare än Plastexen (Marathon Fast, 52cm bred turbåt).
 
Det blev en begagnad Kanuk P1 GC. En smal parallelbladig vinge i kol/glasfiber. Den är ca 4cm smalare än plattpaddeln. Den har Kanuks H.delning, låsning med spak. Delningen är eftermonterad av säljaren, "Dr Kajak" på Moheda kajak. Han har också lindat skaftet med band till cykelstyre. Tyvärr var det en spricka i ena bladet när paddeln kom. Lösa flisor skvallrade om att skadan var helt ny. Istället för att krångla med reklamation på posten med troligt resultat att de löst in paddeln och jag stått utan så valde jag att reparera sprickan själv. En bit glasfiber, ett par cm kolfiber-rowing, epoxi och lite arbete så blev den hel igen.

Idag var det dags för provpaddling... Ujujuj. Det var ju riktigt svårt! Hitta rätt vinkel för högerbladet så det inte "ploppade" i isättningen med runt skaft och vinkat blad som gjorde att hela paddeln vill vrida skålade sidan uppåt var svårt .För ljudfri isättning krävdes att den snarare lutades lätt nedåt. Fick justera hela tiden då paddeln som sagt vred sig i greppet av sig själv. Har nu lindat om skaftet och lagt en remsa dubbelhäftande skumtejp på längden under lindan för att få greppet lite mer ovalt.

Vänsterbladet hade en tendens att gärna skära inåt och dras nedåt. Det gäller att hitta rätt vinkel mellan bladen, men jag lade även här en remsa skumtejp under grepplindan.

Det kan bli knepigt att hitta rätt längd. Idag kändes 212-213 rätt. Det blev svårare att få allt att stämma med längre skaft och i kortaste läget, 210cm, kändes det som om man paddlade med en leksakspaddel.

Som sagt, det var svårt att hitta rätt och någon styrkepaddling blev det aldrig. Tyckte det blev rena promenadtempot, men farten var inte så tokig utan att bli trött. Jag hade inte en chans att nå samma toppfart som med plattpaddeln, men så fort paddeltekniken var tillräckligt bra för att paddla med regelbundna drag så gick det strax över 9 kmh, ca 5 knop, med Njorden. Toppade inte mer än 10,2kmh, men jag tog aldrig i ordentligt så det är rätt fina siffror. Det borde betyda att bara tekniken sitter borde man utan problem kunna ligga över 5 knop lite längre sträcka än med plattpaddeln. Med optimerad storlek och modell på paddel så kan det nog gå att få upp farten lite till.

Att byta paddel i ett läge när jag börjar få svårt att tagga ner tempot med resultat att jag orkar kortare och kortare sträcka känns som en succé. Nu har jag fått annat att tänka på än siffrorna från gps:en. Än så länge KAN jag inte paddla i för högt tempo. Men även om paddeltekniken kommer ikapp och jag kan driva upp tempot så lär det löna sig jämfört med att hålla kvar vid plattpaddeln. Om inte annat är det en ny intressant erfarenhet. Vad kostade paddeln då? Jo jag fick ge 1355kr inkl. frakt. Trotts reparation av fraktskada känns det inte allt för betungande och jag lär nog inte förlora så mycket om jag får för mig att sälja den och köpa en annan modell. Tills dess lär den här duga helt utmärkt för att lära mig hitta tekniken och ställa in rätt vinkel och längd. Jag får också möjlighet att analysera hur paddeln fungerar och fundera över vilka egenskaper jag vill att paddeln ska eller inte ska ha.

För att summera det lilla jag hunnit med att testa idag så känns det att det går att antingen höja tempot eller sänka ansträngningen om man byter plattpaddeln mot en vinge, MEN det är svårare att hitta rätt teknik.

Svårt men intressant och lusten att ge sig ut på paddling i höstrusket ökar igen.
 
Nu har jag inte paddlat med den där paddeln men generellt ska du inte behöva hålla hårt i vingpaddlars skaft för att den inte ska vrida sig. Ska räcka med ett löst grepp.
Lite beroende på modell på vinge så styr de själva under draget och försöker man dra rakare bakåt så skär den inåt.
Försök paddla lugnt och känn efter hur paddeln vill röra sig i vattnet i början.
Lycka till.
 
Det är precis när jag sätter ner högerbladet som det smackar till i vattnet om paddeln har fel vinkel. Väl i vattnet är det en annan sak, men den går klart bättre om den har rätt vinkel från början. Problemet är som sagt att vinkeln mellan blad och skaft gör att i luften vill paddeln gärna vrida skålade sidan uppåt. Det blev bättre med en förtjocknad på skaftet att lägga fingrarna om, men den behövs flyttas några grader och kanske göras lite tydligare.

Jag hann med ett par km igår innan det blev mörkt och hade bättre grepp i vattnet än i förgår. Men det kändes mer i kroppen också. Inget räcertempo. Sämre acceleration än med plattpaddeln, samma toppfart men svårt att säga om det gav högre fart i förhållande till ansträngning.

Just nu vet jag inte om det känns som någon vinst med vingen jämfört med plattpaddeln, den är betydligt svårare att hantera och ger mer felskär än så länge, så det ska bli intressant att se om det ändrar sig när jag får mer tid med den. Helt klart behövs det ett annat rörelsemönster. Har ju läst om vingpaddlar men förvånas över hur hög vinkel ut från kajaken den verkar behöva för att inte skära fel. EN sak spöar den absolut plattpaddeln på... Den är inte lika vindkänslig!

Tyvärr får jag svårare att hinna paddla regelbundet nu när mörkret kommer och vi går över till vintertid. Håller jag uppe några dagar verkar endorfinerna (eller dopaminet?) lägga av så det blir svårt att hålla tempot uppe på bara helgpaddling. Men jag fortsätter paddla så länge det finns öppet vatten.
 
Det låter på din beskrivning att du försöker styra paddeln för att få den att kännas som det brukar kännas. Du får nog tänka om lite. Sätt i paddeln nära kajaken med paddelbladet i princip 90 grader vinkel mot kajaken. Gärna så långt fram som möjligt, det ger extra drag och mer stabilitet. Löst grepp, och låta bladet styra vinkeln. Om du drar paddeln nära kajaken, vill vingen gärna skära och tappa greppet. Låt paddeln vandra ut under draget, så kommer du att få rätt känsla, och kan slappna av i greppet, och behöver inte ovalt skaft.
När du har koll på högerpaddeelns isättning, justerar du vinkeln på vänsterpaddeln så att isättningen blir bra utan att aktivt vrida skaftet.
Det finns massor av teknikvideos på Youtube, sök på t.ex. forward stroke eller liknande.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...