Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig?

Någon som har något att säga om denna modell?

Helst någon som faktiskt provat den nyligen eller äger en.

Det jag hittat hittills är lite gammal info (2010) med ungefär hälften som är nöjda och hälften som är lite missnöjda. Men ingen vad jag kan se som tycker dom är fruktansvärda.

Just aquilos kajaker verkar nästan alltid säljas till "halva" priset. Ungefär som haglöfs gör med en modell av sina sovsäckar och Salomon med någon sko. Den här kajaken ska jag få för 7900 kr inkl roder och ryggstöd. Den är ett utställningsex hos en firma och aldrig paddlad. Jag var och tittade på den idag och den är helt klart ny och fräsch.

Jag fattar att jag inte får den bästa kajaken på marknaden. Men det känns som en väldigt bra kajak för dom pengarna. Kan någon bekräfta eller dementera detta?
 
Även om priset är lätt så väger ofta kajakerna lite mer och ibland mer än vad som står på webben. 24-28-32-36kg känns skillnad när de ska lyftas. Ta med vågen. Acceptera att PE väger mer än glasfiber, men onödiga extra kg är inte nödvändigt.
Annars kolla hos andra firmor (http://www.soderkajak.se har tex Northshore atlantic i PE) på deras begagnat. Jag trivdes bra i Tahes Reval Midi PE som är i samma prisklass begagnat.
 
HBB är gott betyg nog

Den jag ska köpa är i Glasfiber som namnet antyder. Jag var först inne på att köpa en PE men hittade sedan den här. Jag var och kollade lite på Söderkajak båtar men blev inte så imponerad av designen. Har aldrig provat något dock men det var en spontan reaktion.

Jag kikade lite på årets HBB-paddlare. Där var det en av dom som klarade av hela strapatsen i just en sådan jag ska köpa. Det räcker som betyg för min del.
 
Den jag ska köpa är i Glasfiber som namnet antyder. Jag var först inne på att köpa en PE men hittade sedan den här. Jag var och kollade lite på Söderkajak båtar men blev inte så imponerad av designen. Har aldrig provat något dock men det var en spontan reaktion.

Jag kikade lite på årets HBB-paddlare. Där var det en av dom som klarade av hela strapatsen i just en sådan jag ska köpa. Det räcker som betyg för min del.

ok . läste snett i listan och kom för långt ner på PE. sök , vg och bedöm om vikten är korrekt och viktig för dej.
 
Att kajaken har använts på HBB betyder inte att det är en bra kajak.

Vid mötet med HBB-juryn har Thomas Hedlund sagt följande om sin kajak:

" Thomas återkom ofta till hur dåligt hans kajak uppförde sig i vindarna eftersom den har högt fribord. Detta gör kajaken känslig och svårbemästrad. Därför tvingades Thomas modifiera sin kajak. 10 kg sand fördelat i för o akter var en ovanlig detalj, men tjänade sitt syfte att tynga ner kajaken och fick följa till målet. "

Ovanstående går att läsa på HBBs hemsida
 
Ajajaj

Det var ju inte lika goda nyheter. Men det får bli en sådan till att börja med iaf. När jag sedan ska ge mig i kast med mitt HBB-försök om något år få vi se om jag behåller samma kajak eller byter till något annat.

Jag återkommer när den är hempaddlad på fredag.
 
Paddlad och glad

Nu är kajaken hempaddlad. Det blev en 31 km premiärtur i Stockholm. Jag känner mig mycket nöjd med mitt köp så här långt. Det är inte den absolut coolaste eller snabbaste kajaken. Men den är definitivt inte den fulaste eller långsammaste heller. Särskilt inte för det pris jag fick.

Under 5 h paddling med en hel del översköljningar så släppte den inte in en droppe vatten i packluckorna. Det enda jag egentligen inte är så nöjd med är fikaluckans öppningsanordning. Det är ett lock i hårdplast som man med hjälp av ett par ganska små urfasningar ska skruva av vilket visade sig lite småjobbigt när man har handskar på sig och det är blött. Det sitter inte fast och själva locket flyter inte om man skulle tappa det i vattnet. Men det går säkert att ordna själv.

Nu återstår väl bara att se hur kvalitén är. Men jag fick iaf ett års garanti från säljaren.
 
Rättelse

Såg att mitt namn användes i detta forum och ville bara kommentera.

" Thomas återkom ofta till hur dåligt hans kajak uppförde sig i vindarna eftersom den har högt fribord. Detta gör kajaken känslig och svårbemästrad. Därför tvingades Thomas modifiera sin kajak. 10 kg sand fördelat i för o akter var en ovanlig detalj, men tjänade sitt syfte att tynga ner kajaken och fick följa till målet. " (Anteckningar från jurymötet).

Jag hade problem med kursstabilitet i krabb sjö på ostkusten. Vågorna ligger aldrig i samma riktning som vinden.
Jag använde 10 kg sand som jag flyttade mellan för och akter beroende på sned motvind eller sned medvind för att tynga ner fören och minska avdriften. Jag väger 68 kg och är 166 cm så ProXplore är i grunden för stor för mig och packutrymmena är väl tilltagna så extra vikt var inget problem, endast vid "landning" med tung kajak. Varför sand ? Den ligger lågt och ligger still. Vattensäck fanns inte att köpa när jag var på väg runt Sverige men extra plastpåsar hade jag.

Modifieringar på min proXplore innan jag startade. Tätning av kapellsargen och byte till neopren kapell. Den rakt kapade aktern framför roder förlängdes och rundades med cellplast och "Gaffatejp" för att minska vattenvirveln bakom kajak. Säkringslinor till luckor monterades. Tillverkning och montering av eget ryggstöd och sits med mer belastning på sittben. Kapning av långa genomgående skruvar som kan skada vattentäta packpåsar. /T Hedlund
 
Intressant att läsa om dina erfarenheter Thomas. Har du någon blogg eller annan redogörelse på nätet med slutsatser efter din färd?

Thure
 
Såg att mitt namn användes i detta forum och ville bara kommentera.

" Thomas återkom ofta till hur dåligt hans kajak uppförde sig i vindarna eftersom den har högt fribord. Detta gör kajaken känslig och svårbemästrad. Därför tvingades Thomas modifiera sin kajak. 10 kg sand fördelat i för o akter var en ovanlig detalj, men tjänade sitt syfte att tynga ner kajaken och fick följa till målet. " (Anteckningar från jurymötet).

Jag hade problem med kursstabilitet i krabb sjö på ostkusten. Vågorna ligger aldrig i samma riktning som vinden.
Jag använde 10 kg sand som jag flyttade mellan för och akter beroende på sned motvind eller sned medvind för att tynga ner fören och minska avdriften. Jag väger 68 kg och är 166 cm så ProXplore är i grunden för stor för mig och packutrymmena är väl tilltagna så extra vikt var inget problem, endast vid "landning" med tung kajak. Varför sand ? Den ligger lågt och ligger still. Vattensäck fanns inte att köpa när jag var på väg runt Sverige men extra plastpåsar hade jag.

Modifieringar på min proXplore innan jag startade. Tätning av kapellsargen och byte till neopren kapell. Den rakt kapade aktern framför roder förlängdes och rundades med cellplast och "Gaffatejp" för att minska vattenvirveln bakom kajak. Säkringslinor till luckor monterades. Tillverkning och montering av eget ryggstöd och sits med mer belastning på sittben. Kapning av långa genomgående skruvar som kan skada vattentäta packpåsar. /T Hedlund

Nej du är inte för liten för kajaken problemet är att kajaken är felkonstruerad. Eller mer riktigt den är nog inte konstruerad alls. Att välja rätt deplacement är det viktigaste och första man som kajakdesigner gör. Som den Danske konstruktören Samsom formulerade problemet "största problemet med singel kajaker är att få ner dom i vattnet och problemet med dubbelkajaker att att dom inte skall sjunka. Detta gäller fortfarande. För att få kajaken i texten att funka borde paddlaren väga 120-130kg

När jag konstruerar en normal turing kajak brukar jag lägga deplacementet så att kajaken skall fungera med en 60-120kg paddlare men 80kg brukar vara "norm" paddlaren.

Om kajaken har fel deplacement kommer den att vara svår att hålla kursen med och den kommer att lätt påverkas av vinden.

Hans Friedel
 
Bra input

Kul att då lite mer info om era erfarenheter. Vi får väl se hur det går för mig när jag ska ut i lite mer sjö då. Har inte hunnit paddla så mycket än.

Men jag har väl tur som är stor då. Ligger på nästan 100 kg och med lite packning i så borde det väl lösa sig då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
skyline Aquilo K 1 GF eXplorer Paddling allmänt 20
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
fetgris Aquilo - hemtexvarning? Paddling allmänt 10
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
Magganut Aquilo Paddling allmänt 7
Annicas fjällängtan Aquilo 1 pers Paddling allmänt 1
hzon Aquilo Paddling allmänt 1
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...