Letar efter ny torrdräkt

Ska jag var lite petig har jag inte det, det kan löna sig att vara lite omkring sig. Köpte på rea på nätet, leveransadress till bekant i NY, frakt hem av en annan bekant. Bra pris, ingen tull, ingen frakt. Men håller med om att 13' för en torris är i mesta laget.

/Måns

Jag är också lite om mig och kring mig. Lyckades få en GUL Shadow GCX4 för 2700 SEK.
I Sverige! Förresten brukar One Design Center ha dom för ca 3500 SEK.
Jag rekommenderar inte en svart torris numera men det var mitt första torris-köp. Kvalitén kan jag inte klaga på. Den är köpt 2010 och har varit med 4 säsonger och har inte ett spår av slitage. De flesta torrisarna verka ligga mellan 5 och 8 papp.

13' är bra mycket! Även om kundsupporten är fantastiskt...

mvh thomas
 
Min Ursuk AWS gick lös på knappt 6,500:- trots modifiering som består av neoprenestövlar för dykning, latextätning i halsen istället för neoprene och exaktmåttade ärmslut men utan handledstätningar iom. att fasta manschettringar av eget fabrikat monterades här i egna verkstan. Tilläggas bör nog att den beställdes direkt hos Ursuk och kom direkt därifrån utan mellanhänder.

Den dräkten tål att slitas på och jag är nöjd.
 
Reed

Ingen har nämnt Reed Chillcheater som också har torrisar. De är måttsydda efter de mått man tar själv. Leveransen är ca 3 veckor. Materialet är lätt, prasslar inte, torkar fort. Möjligen skulle någon tycka att man svettas i den, men det är inget jag har upplevt. Materialet ska släppa ut fukt.
Som någon sa "om man är för varm finns ju kylmedel nära till hands" så 'roll on' .

De som har möjlighet att känna på deras kapell, som f.ö är mycket bra, kan få en uppfattning om materialet i torrisen.

En sak man bör tänka på är att deras material i torrisen inte passar för den som vill hänga på klippor o nöta. Man behöver skor eller stövlar för att inte gå i strumplästen, som då lätt kan gå hål på.

Priset ca 3800 kr inkl. frakt med posten.


Tillägg: http://www.chillcheater.com/
 
Tittade på en Ursuit i helgen. Armtätningarna går långt upp så det är helt klart möjligt att den skulle funka. Får jag latexallergi framtiden får det bli en dräkt att utvärdera då...

Det enda som hindrar mig från att skaffa ett Reedkapell är att alla jag känner som haft dem tycker att de håller alldeles för dåligt och har bytt upp sig till Snapdragons neoprenkapell. Med den erfarenheten välja deras torrdräkt när det finns likvärdiga i samma prisklass? Visserligen inte måttsydd men som håller.

En Gul för 2700 i Sverige? Grattis!
 
Nu har jag varit ute ett antal ggr med min GUL Scapa torrdräkt.

+ sitter bra
+ bra rörlighet
+ priset
+ vattentät

- lysande rött är aldrig snyggt.
- lite knöligt på framsidan med dragkedjan
- sitter åt rejält runt halsen, lite hög krage också kanske.
 
Ang Reed
jag gillar deras produkter och materialet är röligt och lätt som det beskrevs. Jämfört med neoprengrejer är de även de enda som verkligen håller tät för mig (tuiliq och kapell)
Andningsförmågan känns dock som den är nära 0%
Skönt är att de tar mkt lite plats om man ska packa ned de i en väska.

Men det som är dåligt är precis det som beskrevs här - sakerna går sönder alldeles för fort.
Min tuiliq köpte jag i februari och sedan dess har jag använd den ca 150 gånger och den har redan flera sprickor i armsluten och vid huvan. Vet fler som har samma problem och enda lösningen är att skicka in så de kan laga den (lagningskitet man kan köpa via de fungerar inte vid "slutet" av materialet)

Håller man på med motionspaddling eller ngt sånt och vill har något som funkar på vintern kan väl deras torrdräckt vara helt okej. men för turpaddling lär det inte passa särskild bra. Har sett en del folk göra det men ngr av de har tex extra regnbyxor över dräkten för att inte sliter ut...
 
Funktion är vackert och den dagen du behöver hjälp inser du att en lysande röd färg är funktion!

Håller med till 100%.
Jag vill inte bli påkörd heller. Kajaker syns dåligt redan från början och uppmärksamhet framåt verkar vara sådär bland motorbåtar. Alla sätt att synas bättre på är (borde vara!) tillåtna. Bara torrisen är ljus också.

thomas
 
Jo, vet att det är så tillverkarna tänker, men för min del kommer jag bara använda den då vattnet är kallt. Denna period håller sig de flesta motorbåtarna på land och risken att bli påkörd är liten. Sen kan man klart behöva bli hittad i vattnet om olyckan är framme av andra orsaker men risken att jag skulle ha längre än 100m till land nu och inte kan simma dit bedömmer jag som liten.

Skickat från min ES802 via Tapatalk 2
 
Tunnel?

Intressant tråd för mej som just upptäckt att jag har torrdräkt högt på önskelistan...
Men vad är en tunnel och vad är den bra för?
 
@bimms: tunnel är väl detsamma som dubbelmidja som tätar utanför kapellet, nån får rätta mig om jag har fel.
Köpte nyligen Palms enklaste(Cascade) från Wetsuitoutlet. Har bara hunnit testa den på en tur, men tycker den fungerade bra, passform helt ok(kanske lite säckig i benen, men märks bara när man går på land), latexmuddarna var bekväma(mjuka), tycker det var smidigt med dragkedja snett över bröstet, man kan krypa ur halsen och lufta när man är på land. Det regnade ena dan då var det kanske lite dumt att inte ha huva, men det lär ju hindra om man går runt?, Visst blir man svett om man tar i men i lugnt turtempo tycker jag att den ventilerade tillräckligt, var ca 10-12 grader. Märkte inget av att den var kort i armarna som TS upplevt. Trevlig röd färg :)
Fungerade smidigt med leverans, beställde to kväll, paketet vid dörren på onsd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Martin på Elsa H efter mkt funderande blev det en i trä Paddling allmänt 10
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
PEUN Mår illa/yr efter rollar Paddling allmänt 18
NorthernLight Höftproblem efter långpaddling Paddling allmänt 13
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
losvahmaldav Topptur efter Hårkan !?? Paddling allmänt 0
danhaa Skarvar borta efter skövling Paddling allmänt 24
annie Kajak efter cykel! Paddling allmänt 7
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...