Nittälven - vattennivå

Jag ska paddla Nittälven för första gången på Valborg. Nån som har koll på vattennivån och fällda träd över älven i dagsläget?
 
Förra helgen var jag vid Uvbergsbron, Havsjömossen samt Nittbo.
Men jag kom dit landvägen, så du får ta mina ord med en nypa salt.
Vid Nittbo är det givetvis inga problem. Jag såg inte heller några träd som störde längs den del av älven som jag besiktigade i närheten av Havsjömossen.
Nedströms Uvbergsbron är ju alltid vattennivån lite lägre, men då såg det helt klart framkomligt ut.
Inga träd över vattnet i sikte.

HåkanF
 
Nope

Funkade inte för oss. Vi fick ta våra kanoter och åka hem igen :-(
Gör ett nytt försök nästa år. Såvida det inte kommer mycket regn i höst, då kanske det går?
 
Nä, så här dåligt med vatten i sjöar o älvar den här årstiden, har jag aldrig sett, det blir nog helt torrt till sommaren.
Får nog börja med orientering eller nåt i stället, he he.
 
Den här våren har varit allmänt usel för oss som gillar att paddla fors det har i princip inte varit någon vårflod alls. och har varit dåligt med nederbörd det senaste halvåret.

Vi får hoppas att det blir en rejält regnig sommar istället :)

Annars vet man som forspaddlare att ibland finns det vatten och ibland inte det tillhör sporten
 
Vi började vid Uvbergsbron och skulle paddla till Kolbron. Men det funkade inte. Vi gick för djupt oga överlastade kanoter då vi blev en kanot mindre (gick sönder under trandporten).
Rikigt surt...
 
Dont get mad, get even!

Gjorde ett nytt besök till Nittälven idag. Denna gång struntade jag i allt vad kanoter heter och körde packraft istället. Paddlade sträckan Uvbergsbron-Kolbron utan ett enda lyft!
 
*Bump*

Jag ska ut 1-2 september med start från Dansarebacken. Tar tacksamt emot rapporter om vattennivån. Paddlade i juni utan problem så lågt vattenstånd är inget problem med packraft, men hur ser älven ut nu ovanför Kolbron? Det har ju varit en regnig sommar...
 
Nittälven efter hösten myckna regnande?

Får man väcka en gammal tråd till liv igen.

Vi söker lite för ett helgäventyr och tittar på att paddla Nittälven. Den är känd för att vara paddlingsbar bara på våren i snösmältningstider, men hur är det nu i älven? Det har ju regnat en hel del i höst. Kan den vara paddlingsbar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.