Nya friluftskartan Pro V2

Är

det något nytt på kartbilden jämfört med Friluftskartan Pro bortsett från mera info om vandrarhem och gatunamn dvs information från CityNavigator?

Jag undrar om utseendet blir likadant på Colorado och Oregon med Friluftskartan Pro frånsett skuggningen.

Att man är begränsad till en dator gillar jag inte. Vad händer t ex när man köper en ny dator när den gamla hårddisken pajar?

Om kartan vore ruttbar så kanske man kunde slippa köpa CityNavigator för t ex cykel och Inlinesturer.

Thure
 
Att bara kunna installera på en dator verkar som en skrivbordskonstruktion av en förvirrad toknisse. Endast en GPS är däremot rimligt.

Sedan jag köpte min nuvarande 278 har jag bytt PC två gånger. Dessutom har jag Mapsource på en mini-PC som normalt står i köket för webbradio/golfbokning/väderrapporter/recept men som jag tar med på resor. För dålig för normalt Mapsourcande men duger bra på hotellrummet.

Att inte kunna använda Fri Pro V2 på normalt vis gör den ointressant för inköp. Det är en farlig väg som Garmin ger sig in på. Redan idag är det betydligt enklare att cracka en karta än att köpa en licens på korrekt vis. Stimulerar ju inte till laglydnad precis.
 
kompabilitet

Den här kartan verkar bara vara kompatibel med outdoorenheterna t.ex oregon och colorado. Den liknar bluechart G2 vision. Dom äldre enheterna med sämre skärm och 256 färger funkar den nog inte i eller så ser den i alla fall inte lika bra ut.
Eller vad tror ni!
Skriv gärna om det är nån som har provat, skulle vara kul och se om den funkar.

/Patrik
 
Att bara kunna installera på en dator verkar som en skrivbordskonstruktion av en förvirrad toknisse. Endast en GPS är däremot rimligt.

Sedan jag köpte min nuvarande 278 har jag bytt PC två gånger. Dessutom har jag Mapsource på en mini-PC som normalt står i köket för webbradio/golfbokning/väderrapporter/recept men som jag tar med på resor. För dålig för normalt Mapsourcande men duger bra på hotellrummet.

Att inte kunna använda Fri Pro V2 på normalt vis gör den ointressant för inköp. Det är en farlig väg som Garmin ger sig in på. Redan idag är det betydligt enklare att cracka en karta än att köpa en licens på korrekt vis. Stimulerar ju inte till laglydnad precis.

Hur menar du när du skriver att inte använda Fri Pro v2 på normalt vis? Via MapSource? Det är fullt möjligt att jobba med MapSource och Friluftkartan Pro v2. BaseCamp är programvara som tillkommer då det är mer anpassat för outdoor segmentet.
 
Hur menar du när du skriver att inte använda Fri Pro v2 på normalt vis? Via MapSource? Det är fullt möjligt att jobba med MapSource och Friluftkartan Pro v2. BaseCamp är programvara som tillkommer då det är mer anpassat för outdoor segmentet.

Kan jag inte installera kartan på mina fyra PC så är det inte "normalt vis" för mig. Att ha en enda 30 kg tung PC som står och brummar i ett arbetsrum tillhör forntiden. Ungefär som de korkade kabeltevebolagen som har en produkt som bara passar de fattiga i hyreslägenhet med en enda TV i vardagsrummet.

Medelsvensson bor faktiskt i villa, har två barn och fyra TV-apparater. Nä - en karta som är låst till en enda PC känns lite efterblivet. Går väl att cracka får man hoppas.

Annars så tycker jag Fri Pro är en höjdare. Viktigt att upphovsmännen kan få betalt och vidareutveckla produkten. Men dom får passa sig och inte göra produkten så svår att köpa så att folk väljer lättåtkomliga piratkopior istället.

Outdoor Segmentet? Vad är det för ord? Kartor i GPS använder man väl utomhus? Finns det "Indoor GPS" som man använder för inomhusresande? Promenader runt köksbordet?
 
Outdoor Segmentet? Vad är det för ord? Kartor i GPS använder man väl utomhus? Finns det "Indoor GPS" som man använder för inomhusresande? Promenader runt köksbordet?

Det finns väl en hel drös med GPS-mottagare för stillasittande aktiviteter innanför bildörrarna :)
/Niklas
 

avslutad210712

Gäst
Självklart vill man kunna använda kartan på sin PC eller rättare sagt på sina PC'ar för att kunna ta ut waypoints, rutter etc hemma och sen lägga in dem på sin GPS när man skall ut i skogen. Har redan en Garmin för båten där man får sjökortet på ett minneskort och sen verkar man inte kunna använda det på datorn. I det fallet hade jag inget val eftersom jag var tvungen att ha ett sjökort till GPS'n eftersom den annars är rätt värdelös. I fallet med min friluftsGPS har jag än så länge valet att inte uppgradera vare sig GPS eller kartmaterial och så länge som den håller så struntar jag nog i alla former av uppgraderingar. Självklart är det Garmin som förlorar mest på det. Tänker dock inte nämna något om hackade/crackade kartot eftersom moralpoliserna på utsidan har en tendens att hoppa på mig så fort jag nämner de orden men det finns ett bra ordspråk - "den som söker skall finna".
 
Nu fattar jag inte vad ni pratar om.
Det är väl inga som helst problem att köra Mapsource på flera PC, det är bara att använda samma upplåsningskod som på maskin nummer 1.
Titta under fliken "Hälpprogram" i Mapsource där kan ni administrera koderna på flera sätt.
Dessutom är det rätt bra att ha backup på koderna vid en ev ominstallation av någon anledning.
Fungerar naturligtvis bara fullt ut tillsammans med den GPS som användes till PC 1.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
RedBreather Friluftskartan PRO & IMG2GPS Navigering 1
nikk Topo Sweden plus Vs Friluftskartan Pro Navigering 26
Friluftskartan Pro när det gäller fjällen Navigering 3
matseri Friluftskartan Pro Navigering 0
juhkka Ortnamn försvann efter friluftskartan pro Navigering 6
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
3775 Friluftskartan eller Friluftskartan Pro? Navigering 2
Jakan Nüvi 360 och Friluftskartan Pro Navigering 8
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
carl_ Någon som vill dela på Friluftskartan Pro? Navigering 11
Seagull offshore Galna kartfärger friluftskartan pro Navigering 1
olhe Färger på öppen mark i Friluftskartan Pro Navigering 43
Brune Utvärdering av Friluftskartan Pro Navigering 53
troell Friluftskartan Pro släppt! Navigering 11
thureb Friluftskartan Pro försenad? Navigering 18
Mezzner Friluftskartan Pro? Navigering 2
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...