Paddling kring västkusten eller Norge

Det kanske verkar konstigt, men just nu vill jag förbereda inför en tur till sommaren. Tänkte ta med mig barna 10 och 14 år. Är sugen på att paddla kring västkusten eller möjligen i Norge (inte allt för långt bort bara).

Jag vill ge mig själv och barna en natur upplevelse som vi inte har här i Dalarna (så som hav, skärgård...).

Tänkte att just ni här kunde ge mig tips på fina områden att paddla i. Gärna lite länkar..
 
Gör det enkelt!

Åk till Stocken på Orust eller Grebbestad längre norrut, där har ni att göra ett par dagar.
Tyvärr är det mycket folk av alla slag (om det är fint väder) ute i skärgården hela Juli.
Redan andra veckan i augusti börjar det bli tomt.

Lycka till
 
Själv är jag svag för Fjällbacka skärgård och Kosteröarna, öarna här har vackra klippor, och sandstrand går att finna. Det är mycket vackert, och det finns stora möjligheter för att se säl. Undvik som sagt juli då är det MYCKET båtar i området, sist jag var där var vi direkt vid skolavslutningen i juni och var praktiskt tagna ensamma.
 
Tänk att se Säl

Tack för era svar. Blev lite sugen på koster. Tänk om man har möjlighet att se Säl. Det är i så fall en helt ny upplevelse för oss.

Men jag är lite orolig för mycke folk... vi ha lite lugnt och inte för mycket stök under resan.
 
Folk och sälar

skogstrollen; sa:
Men jag är lite orolig för mycke folk... vi ha lite lugnt och inte för mycket stök under resan.

Som tidigare svar redan angett, är det rätt mycket folk här i Bohusskärgården i juli månad. Väljer du juni eller en vecka in i augusti, är det betydligt glesare.

Vill du se säl är det helt klart viktigt att undvika juli. Trots god förekomst, även hos oss nere på Orust, ser vi knappt morrhåren av en säl under semesterperioden. Sälarna gillar tydligen inte heller trängsel och motorbuller.

hälsningar
Jens
 
Semestertider

Säl finns på fler ställen än på Koster. Utanför Stocken har jag räknat in 53 sälar som mest. Helt orädda när man kommer med båten. Man kan ligga och titta på dem i flera minuter utan att det händer något.

Har några gånger lagt mig still med lillbåten 20 meter från skären där de ligger. Först tittar dom lite på en, de minsta glider ner i vattnet, de äldre ligger kvar och har det skönt i solen. Dock alltid med ett vakande öga på båten.

Efter ett tag tar nyfikenheten över hos de små. Att ett sälhuvud sticker upp 1-2 meter från båten har hänt och det är otroligt.

Den närmsta upplevelsen jag har haft av säl var dock i Kosterskärgården. Vi låg på Inre Ursholmen och jag somnade i solen vid vattnet. Jag vaknade av ett ljud som jag inte kännde igen. En halvmeter från mina fötter låg en ungsäl och tittade på mig. När jag lyfte på huvudet blev han lite nervös och när jag började sätta mig upp gled han ner i vattnet.

Senare samma dag när vi simmade och låg med cyklop var det samma? eller en annan ungsäl som simmade runt oss och under oss. Han var så nära som 1 meter.

Dock som Jens skriver. I värsta semestertider är de mer skygga. Det är ju också så att man vissa dagar kan se 50 sälar på skären och andra dagar inga alls.

Det blev ett långt inlägg om säl det här.

/Mattias
 
Tomt på båtar

är det på Åland (även sommartid). På västkusten (utanför Grundsund) kan jag ledigt se fler båtar samtidigt än jag såg på en hel vecka på norra Åland.

Det är lite som att jämföra en motorväg med en skogspromenad. Inte att förglömma är dock att västkusten är bra mycket finare än en motorväg.

Norges kust är nog i de flesta fall lite tuffare har jag förstått av paddelvänner där.
 
Västkusten och även Norge är fantastiskt även om min erfarenhet av Norge inte inkluderar några paddelvatten som är nära vår västkust, betydligt längre norrut och därmed en lång bilresa. Nackdelen med västkusten är att det, som flera redan påpekat, blir rätt trångt under högsäsong. Är man beredd att resa långt erbjuder Helgelandskusten spektakulära vyer och ett fantastiskt marint liv utan trängsel, även mitt i juli.

Så, om ni inte vill resa så långt, varför inte planera två turer? En tur i högsäsong på östkusten, Åland. Riktigt fint och ni kommer ha varenda ö för er själva. Njut sen av västkusten lite efter högsäsong. Varmt i vattnet och man slipper trängas med alla fritidsbåtar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
eyck Paddling/vandring i kring Rogen/Femundamarka Paddling allmänt 9
helena.w Paddling och boende i kring Marstrand Paddling allmänt 0
Dryaso Paddling kring Rogen Paddling allmänt 5
jpk Råd kring Fjällbacka paddling Paddling allmänt 5
Svartkatt Paddling Norge kring Stryn med omnejd Paddling allmänt 5
T.Setterborg paddling kring Grönland? Paddling allmänt 1
fleetech Paddling kring Bergen i Norge Paddling allmänt 2
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.