Vart kan man paddla till helgen?

Hej

Jag och en kompis letar efter paddlingsbara vatten med "vildmarkskänsla".
Vi bor i Borlänge och tänkte oss något max3-4 timmar härifrån. Malingsbo kloten och klarälven verkade körda. Någon som vet hur det ser ut i Färnebofjärden?
ska tydligen vara öppet delvis men vi tänkte paddla 3 dagar i sakta mak så vi behöver lite sträcka att beta av iaf.
 
Tre fyra dagar kan ju bli svårt att få till, annars bör det vara paddelbart i Voxnan Voxna-Voxnabruk nu. Längre ner här mot Bollnäs är iallafall älven öppen och det är ungefär samma vattenföring längre upp. Det är inte lågvatten men heller ingen vårflod. Möjligen kan det bli lite motigt i någon mindre ström innan man når forsarna ett par mil norr om Voxna. Lagom kortare tur kan vara Finnstuga-Frostkilen t.o.r. Några timmars paddling, övernattning och några timmar tillbaka. Den här biten av Voxnan går bra att paddla oavsett vind men det kan gå nån kilometer mellan ställen det går att komma iland på, så om man tippar kan det vara bra att ta sig upp i kajaken och kunna paddla en bit precis som om man vore ute på sjön. Uppströms Frostkilen kommer forsarna och den sträckan har jag ingen erfarenhet av. Vildmarkskänsla är det definitivt, jag själv är t.o.m lite splittrad över trakten då jag kan tycka att det vilar nån slags vemod och dysterhet över den, speciellt norr om Voxnabruk. Det blir nån tur per år, men det är extra lätt att längta efter sällskap när man paddlar ensam där. Senare i sommar rekommenderar jag alla som bor på rimligt avstånd till trakten att ta en kvällstur där. 20-21 på kvällen brukar bävrarna komma fram och det i massor! Det är nya bävrar bakom varje krök typ. Vid Frostkilen finns en liten stuga med gott om plats för övernattning. Inga bekvämligheter, men tak över huvudet iallafall. Vid Finnstuga parkerar man vid "Å-grillen" och lägger i kajaken eller kanoten under bron. Ingen brygga, men man kommer åtminstone åt vattnet vilket inte är en självklarhet i den här trakten.
 
Färnebofjärden verkar helt OK för paddling enligt gårdagens bild på http://www.icefinder.se/

Thure
Intressant karta, men det ser ut som det ligger is på ungefär halva sträckan jag paddlade igår (Voxnan Söräng-Voxsjön Bollnäs). I själva verket var det ingen is alls i själva älven, men nere vid Voxsjön var det stop. Tror inte det stämmer med verkligheten på Varpen här i Bollnäs heller. Klart mer öppet än på kartan. Om det inte förändrats väldigt mycket så är det tvärtom i innersta delarna av Söderhamns skärgård där det låg is längre ut sist jag var där.än vad kartan nu säger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
ulf juhlin Vart startar man för att paddla vid Strömstad/Koster? Paddling allmänt 2
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
Freddan75 Vart har man spöt? Paddling allmänt 13
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
tranemoandy roderlina och andra linor yukon expedition, vad och vart? Paddling allmänt 3
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
Unis Vart hyra solokanadensare i Stockholm Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Däckspåse, vart köpa? Paddling allmänt 2
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
jjjjy66 Vart hittar jag sjökort? Paddling allmänt 2
qayaqer Vart tog Ni vägen? Det går att paddla än! Paddling allmänt 4
Rauker Vart tar alla stulna kajaker vägen? Paddling allmänt 2
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...