Vinterpaddling, fryser om händer och fötter

Har också ändrat en del sedan förra vintern. Jag fortsätter med torrdräkten, men jag har gjort tvärtom med kläderna under den.. jag har lagt till ett lager. Samma sak när jag åker skidor (utan torrdräkten ja.. ). Förr klädde jag mig tunt för att inte bli svettig, men det blev jag ju ändå, så nu lägger jag på ett lager till. Klassiskt layer 1+2+3 och sedan eventuell torrdräkt på det. Vad blir resultatet? Det känns inte som att man svettas mer, snarare mindre. Antingen transporteras fukten ut till yttersta lagret eller så blir det helt enkelt mer fiber att fylla med fukt. Helt klart känner jag mig torrare och när det väl gäller, typ om man har paddlat ett hårt pass och hoppar i vattnet, så är det klart varmare. Paddeltekniken har också ändrats. Köpte ju en vinge i höstas och tillsammans med åtminstone liiiite benrörelser så håller man mer av kroppen igång. Inga skor, bara ett par extra sockor under torrdräktens sydda fötter. sist blev det ju vanlig strumpa+3mm neopren för att de låg framme, och det var riktigt toppen även om man inte behöver neopren under torrdräkten. Nu är det så lite öppet vatten här i stan så det blir mer skidor och skridskor istället, men problemen är ungefär detsamma, speciellt om man kör safe och tar paddelkläderna (jacka+byxa) på isen. Samma problem med kalla händer och fötter, samma problem med svett och kondens.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Vinterpaddling, det eviga kalla fotproblemet Paddling allmänt 7
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
brigas vinterpaddling-hur gör ni för att undvika isbildning Paddling allmänt 21
Bullrika Vinterpaddling Paddling allmänt 3
knoddvar Vinterpaddling med min inukshuk. Paddling allmänt 9
manlan Vinterpaddling Paddling allmänt 43
Rindmyr Vinterpaddling i Västervik med omnejd!? Paddling allmänt 2
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1
Tomppa Vinterpaddling Paddling allmänt 0
jamo Vinterpaddling med bad Paddling allmänt 11
backpack vinterpaddling Paddling allmänt 0
mellgren Tips vinterpaddling? Paddling allmänt 10
Kalle E vinterpaddling - krävs isbjörnspäls? Paddling allmänt 5
jenie Kläder för vinterpaddling? Paddling allmänt 7
Balk Vinterpaddling i St:Annas? Paddling allmänt 0
matsli Vinterpaddling Paddling allmänt 2
Vinterpaddling? Paddling allmänt 3
Stuvarn Fryser! Paddling allmänt 11
curtan Snart fryser Fyrisån Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
dunno Något roligt som händer i skärgården idag? Paddling allmänt 0
rija Vad händer egentligen med priset på utrustning... Paddling allmänt 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.