Grönlandspaddel

Efter tipsen här gjorde jag mig en brädpaddel i höstas. Köpte clasohlsonhyvel som faktiskt funkade okej trots det låga priset. Var skoj att hyvla måste jag säga. Jag utgick från en 2tum4 planka på 2,5m och följe guiden som låg på youtube. Jag tycker att skjutmått var bra då man formar plankan så man kan mäta tjockleken så det blir hyfsat symmetriskt. Första känslan var att det var väldigt bekvämt att hålla paddeln och att det var lite lägre växel då man paddlade. Var lite svårare att rolla på min sämre sida då jag upplevde att man måste vara mer noggrann med bladvinkeln på ett smalt blad. Om det kan kallas pagaj vet jag inte men kul projekt iallafall! Om man blir missnöjd kan man alltid göra en trevlig brasa av den.
 

Bilagor

  • 20141002_153409.jpg
    20141002_153409.jpg
    95.8 KB · Visningar: 636
Min erfarenhet är att om man laminerar på längden med gran (som är ett lätt och segt träslag) så behöver det inte vara kvistfritt (alla vet ju hur en gran ser ut....). Kvistarna kommer då inte gå igenom hela ämnet utan endast halva och styrkan ökar avsevärt. Att sen kombinera med ceder blir inte bara väldigt bra då ceder är lätt och röttåligt, utan även snyggt med det mörkröda mot granens ljusa. Kant- och spetsförstärkning med tunn ask eller ek så kommer den hålla länge. Vågar man hyvla länge kan man få ned vikten till 750gr.
Sticksåg, elhyvel (med försiktighet!) handhyvel, rasp och sandpapper är de verktyg jag brukar använda. Så här sen min senaste ut:
 

Bilagor

  • DSC_2025.jpg
    DSC_2025.jpg
    179.5 KB · Visningar: 492
Paddlar i olika material

En fördel med laminering är även att man minskar risken för att det slår sig när den torkar och man kan använda i stort sätt vilket virke som helst, har använt såna där pinnar som står i vägkanterna ibland som grund. Hur många bitar man använder är det bara fantasin som begränsar. Har även provat epoxi på olika sätt både att laminera med och på utsidan. Blir då mer en plastpaddel men ändå kul att prova. abachi(svagt men lätt) + epoxi+ matta skulle vara kul att se hur det blir/bengt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.