Roger Caffin om gas och bensinkök

Lista

-Weight: Bensinkök. Jag jämför då mitt MSR Whisperlite med mitt Traniga + gastillsats. Jag är medveten om att det finns många andra alternativ men viktskillnaden för "hårdvaran" visade sig i den tidigare tråden vara marginell.

-Ease of use : Bensin. Att förvärma brännaren i 30s verkar vara enklare än att hålla en gasbehållare varm under en hel vintertur.

-Usability in tent : Jag använder mitt Whisperlite i tältet sommar som vinter, var ligger problemet? (Jag använder iof tält med GT-absid)

-Works well in extreme cold : Tja, bensin där med.

-Fuel consumption = Kan inte uttala mig om detta. Men en sak jag stör mig på med gas är att det är dålig effekt på sista mängden gas. Bensin är lika effektivt helta tiden.

-Mechanical reliability: Kan inte säga något om detta heller men mitt MSRkök har en svag punkt - bränslepumpen. Dumt nog är den gjord i plast.


Uffe
 
-Weight: Bensinkök. Jag jämför då mitt MSR Whisperlite med mitt Traniga + gastillsats. Jag är medveten om att det finns många andra alternativ men viktskillnaden för "hårdvaran" visade sig i den tidigare tråden vara marginell.

-Ease of use : Bensin. Att förvärma brännaren i 30s verkar vara enklare än att hålla en gasbehållare varm under en hel vintertur.

-Usability in tent : Jag använder mitt Whisperlite i tältet sommar som vinter, var ligger problemet? (Jag använder iof tält med GT-absid)

-Works well in extreme cold : Tja, bensin där med.

-Fuel consumption = Kan inte uttala mig om detta. Men en sak jag stör mig på med gas är att det är dålig effekt på sista mängden gas. Bensin är lika effektivt helta tiden.

-Mechanical reliability: Kan inte säga något om detta heller men mitt MSRkök har en svag punkt - bränslepumpen. Dumt nog är den gjord i plast.


Uffe

Jag kan bara instämma. Fast min pump har aldrig varit något problem. Nu har jag den nya armerade pumpen. Att ett kök är lätt är ointressant om det är odugligt. Jag vet att denna tråd är den andra i sitt slag, jag redovisade min tabell i förra tråden.

Vad som är extrem kyla är personligt, själv har jag varit ute i minus 47 grader det är kallt men man anpassar sig. Då jag använde gas med upp-och-ned-vänd gastub i -27 höll jag på att förfrysa mig och elda upp tältet. Gasåtgången var extremt hög, en måltid så gick det åt en mellantub med gas. Med bensin vet jag att jag får värme.

/ingvar
 
Vad som är extrem kyla är personligt, själv har jag varit ute i minus 47 grader det är kallt men man anpassar sig. Då jag använde gas med upp-och-ned-vänd gastub i -27 höll jag på att förfrysa mig och elda upp tältet. Gasåtgången var extremt hög, en måltid så gick det åt en mellantub med gas. Med bensin vet jag att jag får värme.

/ingvar

för mig börjar det bli extremt kalt under -40
 
På vilka av nedanstående punkter har du en annan uppfattning än jag:
-Weight = canister
-Ease of use = canister
-Usability in tent = canister
-Works well in extreme cold = white gas
-Fuel consumption = canister
-Mechanical reliability = canister

Jjörgen

Jag tycker att du Jörgen redan har svarat på din egen fråga.

-Works well in extreme cold = white gas

Om du tycker att bensin fungerar bättre i extrem kyla använd då det.
 
Ett riktigt intressant ämne och en bra artikel. Kul med lösningar för att använda gas på vintern. Gas har när det fungerar flera fördelar, som Jörgen påpekar.

Jag kör dock fortfarande mitt Primus Omnifuel med besnin på vinterturer men exprimenterar gärna med gas på kortare turer.

Tänk på att träna med bensinköket ganska mycket innan ni ska ut. Många problem med kök beror på dåligt handhavande. Det är ingen större hit att köra gas hela sommaren och sedan försöka få igång bensinköket i -37C första gången...
 
Jag har sett i utländska nätbutiker propan/butan-blandning 95/5 med lindahl-valve, det kanske skulle vara något.

Finns i Sverige också om man vet var man skall leta

Leta på Sievert 2208 (ren propan, blå etikett på flaskan) och Sievert 2206 (80% propen/ 20% isobutan, kallas UltraMap och har gul etikett). Dessa har lindahl-gänga och finns på välsorterade järnaffärer, i svets och lödavdelningen.

Aluminiumflaskan väger 650 gram (en full 450 gr campingasolflaska vägde 677 gram) och har ca 390 gram innehåll. Att det är lite mindre än 450 gram beror på att propan/propen har lägre densitet än butan i flytande form - dvs. om aluminumflaskan hade 30P/70B-blandning ala primus powergas så hade innehållet vägt 450 gram även med dessa flaskor.

Man får räkna med runt 150 - 170:- flaskan med moms inräknat. Med tanke på att alternativet är den blå propan 2000-flaskan, som väger ca 800 gram tom och rymmer 380 gram propan samt kostar över hundringen att fylla per gång så...

Om man tittar på sidan 31(sida 10 i pdf:n) längst ned till vänster i http://www.ahlsell.se/upload/Pdf/VA_Byggtips_2_08_del2.pdf så ser man hur flaskan ser ut - här med monterad gasbrännare.

Den jag sett ute i handeln och provat lite i trangiabrännaren är Sievert 2206 (UltraMap, gul etikett) och verkar fungera bra - test i rumstemperatur och vindstilla gav gasförbrukning 7 gram för uppkok av 0.5 liter 15 gradigt vatten i en trangia 27 med gasbrännare, vilket är i stort sett identiskt med när man kör med primus powergas under samma förhållande.

Givetvis får man göra dessa expriment med dessa tuber på egen risk, men i mina ögon så är det inte så märkvärdigt som risk-skrikarfolket gärna vill få till det då det rent tryckmässigt vid användning i 0 grader temperatur motsvara användning av primus powergas vid ca +26 - +28 grader C...

Det var helt problemfritt och lättreglerat med tuben även vid rumstemperatur med trangia gasolbrännaren, det är ju reglerventilen som tar upp trycket i tuben - inte slangen som med min pådrag för lagom stor flamma ligger inom intervallet 0.25 - 1 Bar i tryck.

Dock är det lämpligast att man använder dessa propan/propen-flaskor enbart för vinterbruk med temperaturer under +5 grader C då man under denna temperatur inte tömmer en primus powergas helt och ger med mer eller mindre stora slattar kvar beroende hur kallt det är.

Dessa propantuber ger gas till helt tom tub även en bit under -30 grader och skall köras gasmatat i alla lägen. Då tuben är hög och smal så är den inte lämplig för toppmonterad kök och även brännare med slang så kanske man får gräva ned tuben en smula eller placera köket lite högre för att slangen inte är lång nog. Var noga med att inte lägga tuben så att köket blir vätskematad - om det sker så se till att räta upp igen så fort som möjligt och om köket rusar och börja pulsa - stäng absolut _inte_ till kran utan tvärt om öppna den lite till och vänta tills pulsningen slutat, därefter kan man sakta stänga till igen...
 
Senast ändrad:
Jag kan bara instämma. Fast min pump har aldrig varit något problem. Nu har jag den nya armerade pumpen. Att ett kök är lätt är ointressant om det är odugligt. Jag vet att denna tråd är den andra i sitt slag, jag redovisade min tabell i förra tråden.

Vad som är extrem kyla är personligt, själv har jag varit ute i minus 47 grader det är kallt men man anpassar sig. Då jag använde gas med upp-och-ned-vänd gastub i -27 höll jag på att förfrysa mig och elda upp tältet. Gasåtgången var extremt hög, en måltid så gick det åt en mellantub med gas. Med bensin vet jag att jag får värme.

/ingvar

Jag tolkar det som att du menar att bränsleåtgången för gas vid -27 var större än den hade varit under motsvarande förhållanden med bensin. Att det går åt mycket bränsle vid sträng kyla är ju klart, men det är ju intressant om gas skulle ha en annan kurva än bensin. Gas innehåller ju något mer energi per viktsenhet än bensin, men många andra faktorer påverkar naturligtvis. Tex effektiviteten i brännaren.

Jörgen
 
Jag tycker att du Jörgen redan har svarat på din egen fråga.

-Works well in extreme cold = white gas

Om du tycker att bensin fungerar bättre i extrem kyla använd då det.

Alla mina punkter och slutsatser är egentligen frågor. Utifrån min kunskap så verkar slutsatserna så vitt jag kan se bli de jag redovisar. Men som sagt och skrivet, jag kan ha fel. Det är därför jag vill ha synpunkter från andra håll.

Eftersom jag vet att mitt toppmonterade gaskök (när jag har gastuben i fickan eller sovsäcken) fungerar lika bra som sommartid ner till -18-20 C så är det naturligtvis temperaturer under det som jag är intresserad av att få feed back på. Eftersom det är bensinkök/fotogenkök som i decennier ansetts vara den effektivaste varianten vid riktigt låga temperaturer så kändes detta som en rimlig slutsats i brist på bättre vetande. Det vill säga jag har ingen erfarenhet av något dera vid så låga temperaturer och vill höra från personer som har det.

Sedan är det inte enbart extrem kyla som är intressant för mig när jag träffar mitt val. Vad man kan säga är väl att jag gärna vill veta om jag behöver riskera att stå helt utan fungerande kök om jag fortsätter att använda gas vid ännu lägre temperaturer än jag redan har.

Jörgen
 
Jag måste säga att diskussionen om vilket bränsle man väljer blir mindre intressant ju kallare det blir (förutsatt att det är fysiskt möjligt att använda de bränslen man diskuterar), och istället blir det intressant hur säker utrustningen är. Kyla påverkar som sagt material ganska mycket och det är orimligt att jämföra vissa av de produkter som finns på marknaden, med varandra eftersom de är tänkta för helt olika ändamål. Stål t.ex. påverkas väl redan vid typ -20? Jag minns en lumparkompis som satte sig lite omilt så bladet på hans morakniv bröts av, när det var riktigt kallt.

Hursomhelst. Material och konstruktion blir viktigare än vilket bränsle. Sen att det faktiskt finns en gräns för hur kallt man kan avända ens propan, är ju en sak, men ärligt talat så är det kanske inte så många som är ute i såna temperaturer alltför ofta?

En erfarenhet med gas.. Jag har varit med om att ventilen inne i lindahl-kopplingen fastnat i öppet läge, med påföljd att mycket gas läckte ut när jag skruvade av slangen från behållaren. (Det här var om hösten med ett lånat gastrangia, jag körde med upprät tub). Jag skruvade snabbt dit slangen igen, men blev riktigt kall om handen av all gas som sköljde över den. Jag är inte säker på om den frusit fast eller om nått skräp fastnat i den, men jag antog att den frusit och lät den "tina" en liten stund, så var det ok sen.

Detta hade ju kunnat få allvarliga konsekvenser om det varit en mer extrem situation. Värt att tänka på att man ju inte kan påverka t.ex. köldtåligheten eller så i en gastub, på samma sätt som val av pumpläderfett, o-ringar osv i en bränsleflaska. Ok att ovanstående hände vid fuktig väderlek och upprät gastub vilket kanske inte är rimligt scenario för extrem kyla som tråden handlar om, men ändå.

Sen måste jag såklart motsäga min första tes och säga. Varför står valet mellan gas och bensin? Jag tycker fotogen känns bättre som seriöst vinterbränsle av flera skäl, främst pga säkerheten vid körning i tält med kokgrop osv, men också risken för köldskador vid spill.
Några tankar om det?
 
Jag som inte är extremt van användare av multibränslekök tycker nog att ett bensinkök är lite lättare att hantera med tanke pâ förvärmningen. Ut med en skvätt, elda pâ o sâ öppna kranen.
Med fotogen fick jag bäst funktion med tändpasta/gel men det gav ju en pryl till som ska med i packningen.
Men det känns bättre att använda ett mindre eldfängt bränsle än bensin i de flesta fall.

Gas är ju smidiogt sâ länge man inte behöver fundera pâ tubens temp. Att bära den i brallan hela dagen hjälper ju ändâ bara en minut när köket brinner o det är -10.
Över nollan väljer jag absolut gas för dess enkelhet.
 
Jag tolkar det som att du menar att bränsleåtgången för gas vid -27 var större än den hade varit under motsvarande förhållanden med bensin. Att det går åt mycket bränsle vid sträng kyla är ju klart, men det är ju intressant om gas skulle ha en annan kurva än bensin. Gas innehåller ju något mer energi per viktsenhet än bensin, men många andra faktorer påverkar naturligtvis. Tex effektiviteten i brännaren.

Jörgen

Ja, kan vara så att effekten blev så låg att den inte klarade av att värma mycket snabbare än kastrullen blev nedkyld av omgivande luft. Det märktes iaf markant på bränsleåtgången. Jag skulle kunna testa Coleman Powermax nån kall dag, sitter inne på ett sånt kök.

/Ingvar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Gas mot bensin i sträng kyla Lättpackning 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.