Gas mot bensin i sträng kyla

Menar du för att kunna hantera den rent funktionellt eller att plocka isär den i beståndsdelar och sedan plocka ihop den igen? Jag tror att du menar det sistnämnda men jag vill vara säker innan jag börjar fippla och tappar bort o-ringar under soffan. :)

Jag såg att du lagt till att du pysslat lite med köket redan, så du är ju på rätt väg! Till andra som vill köra på devisen "if it ain't broke.."

Hellre tappa en o-ring under soffan, än i 2m lös snö, eller studsandes ur sikte utför någon klipphäll, ner i ett stenröse..

Det finns en anledning till att soldater lär sig plocka med sina vapen i mörker osv. Samma gäller kök, och annan viktig utrustning. Kunskap av typen: "när jag skurvar av den här grejen sitter det en fjäder bakom som kan sprätta iväg" Eller, "Det kommer kunna droppa iskall bensin på mina händer när jag lossar den här kopplingen", är ganska bra att ha, när (inte om) väl grejen blir "broke"!
 
Jag såg att du lagt till att du pysslat lite med köket redan, så du är ju på rätt väg! Till andra som vill köra på devisen "if it ain't broke.."

Hellre tappa en o-ring under soffan, än i 2m lös snö, eller studsandes ur sikte utför någon klipphäll, ner i ett stenröse..

Det finns en anledning till att soldater lär sig plocka med sina vapen i mörker osv. Samma gäller kök, och annan viktig utrustning. Kunskap av typen: "när jag skurvar av den här grejen sitter det en fjäder bakom som kan sprätta iväg" Eller, "Det kommer kunna droppa iskall bensin på mina händer när jag lossar den här kopplingen", är ganska bra att ha, när (inte om) väl grejen blir "broke"!

Det var ungefär så jag tänkte. Tre funderingar:
1.) Jag tänkte i förberedande syfte köpa in ett reservdelskit att ha med mig på vinterfjället och mailade Addnature om det. Det verkar inte vara så många som köper detta men de kunde beställa hem detta från distributören för 400 SEK, dvs lika mycket som mitt kök kostade! Är det overkill att ha med ett Expedition service kit på en vintertur off season?

2.) Den sprängskiss som fanns på MSR's hemsida över reservpumpen är inte ut som den som medföljer Whisperlite. Trodde först faktiskt att jag hade tappat bort en O-ring tills jag såg den sprängskiss som fanns i användarmanualen. puh!

3.) Har testat att koka upp vatten i en av mina buckliga spritkökskastruller över bensinköket och slås av hur snabbt det går att koka upp det. Inget sot heller på kastrullen. Dock flög det en del sot i luften som hamnade i vattnet och brännaren blev lite sotig på benen och på undersidan av koppen. Är detta oundvikligt eller har jag dragit åt någon skruv för hårt? Jag har testat både primus Heptanliknande bränsle och den "rena" bensinen från bensinstationen.
 
Det var ungefär så jag tänkte. Tre funderingar:
1.) Jag tänkte i förberedande syfte köpa in ett reservdelskit att ha med mig på vinterfjället och mailade Addnature om det. Det verkar inte vara så många som köper detta men de kunde beställa hem detta från distributören för 400 SEK, dvs lika mycket som mitt kök kostade! Är det overkill att ha med ett Expedition service kit på en vintertur off season?

2.) Den sprängskiss som fanns på MSR's hemsida över reservpumpen är inte ut som den som medföljer Whisperlite. Trodde först faktiskt att jag hade tappat bort en O-ring tills jag såg den sprängskiss som fanns i användarmanualen. puh!

3.) Har testat att koka upp vatten i en av mina buckliga spritkökskastruller över bensinköket och slås av hur snabbt det går att koka upp det. Inget sot heller på kastrullen. Dock flög det en del sot i luften som hamnade i vattnet och brännaren blev lite sotig på benen och på undersidan av koppen. Är detta oundvikligt eller har jag dragit åt någon skruv för hårt? Jag har testat både primus Heptanliknande bränsle och den "rena" bensinen från bensinstationen.

Bra tänkt, håller med om att det är bra att veta hur sina grejer funkar, efter episoden med mitt kök(se några inlägg upp) så har jag plockat isär och satt ihop allt ett par gånger.

Nu har jag ju inte ett Whisperlight utan ett Omnifuel och jag tycker att det sotar en hel del under förvärmningen men sedan inget under själva bränningen. Dock så brukar det ju sitta kvar ganska så mycket sot från förvärmningen som lossar och far iväg. För att undvika problem med detta så brukar jag ta och skaka köket efter användning och ibland också skrapa rent köket med någon metallbit(baksida kniv tex) eller pinne. När jag använder det inne i tältet så brukar jag också fylla tältpåsen med snö utifrån för att inte få med sot eller annan smuts.

Kom för övrigt precis hem från en veckas isklättring i Norge då jag bodde i tält, hann inte skaffa nåon "finbensin" utan tankade reservdunken till bilen med vanlig 95 oktan och körde på det. Stort misstag, tält, sovsäckar, kläder stinker nu någon mysko bensin/avgas/surlukt. Då stod visserligen tältet uppstält på samma plats hela tiden med sovsäckar ute och jag eldade alltid nån halvtimme extra på kvällen för att torka handskar och kläder men vanlig bensin blir det aldrig igen!

EDIT: När jag kör med gas så har jag inte med något reservdelskit, finns liksom "inget" som kan gå sönder. Kollar o-ringar innan jag ger mig ut bara så de inte är spruckna eller torra.

Vintertid när jag kör med bensin har jag med mig ett nerbantat reservdelskit, finns några i mina ögon "onödiga" delar i kitten till Omnifuel som endast behöver bytas ut vid rena renoveringar.
 
Min erfaring er at min msr dragonfly kan smelte snø og koke 1.8 l vann i en primus etapower 2.1 i -10 celsius på under 20 minutter. Jeg har ingen tall for hvor mye bensin som går med på å gjøre dette siden jeg aldri har målt hvor mye drivstoff som går med.

Men gitt at man på vintertur og ved stor fysisk aktivitet trenger å smelte minst 2, kanskje 3 liter vann i døgnet for å unngå dehydrering hvor lang tid tar det å smelte nok vann?

Med bensinbrenner så trenger du omtrent en time på skaffe nok vann til to personer...
Hvor lang tid tar det å smelte tilsvarende mye vann med gassbrenner i kulden?

Er det noen som har tall på hvor lang tid det tar å smelte snø og koke vann med gass i kulden?

Gaute
 
... T-röd som alltid funkat utan några positiva eller negativa överraskningar....

Hej då! Kan bara bekräfta det. Har på många vinterturer haft bensin: den luktar, den är bullrig, och så vill den ha omsorg och uppmerksamhet hela tiden + en massa av „reservdelar“ till . Äsch, nej! Blev till slut arg och tog med mig min gamla Trangia samt T-Röd och vintertillsats. Den fungerade över alla förväntan bra. 1 tändsticka och så var köket i gång, oavsett hur kallt det var eller vad jag hade gjort eller inte gjort med den förut. Mer än så: Eftersom T-Röd i brännaren tänds och värmas upp av den uppflammende T-Röd i vintertillsats, tog det inte heller längre tid att koka upp vatten än i sommar. Klart, man kräver mer T-Röd för att smälta snön och det tar längre tid än med bensin. Men varför ha det bråttom när man väl har krupit ned in sovsäcken och har det varmt och skyddat? Jag brukar ha lite vätska över i termosen. Den kokar jag upp först, för att genast ha något riktig hett att dricka.. Och så är det bara att njuta och vila lite till medan Trangia köket helt tyst (!) och pålitligt jobbar på... En nackdel är väl vikten om man är ute över 1 vecka… men tänk på: Ingen överlevnadsviktig miniatyr O-ring som tappas bort i snön, ingen iskall gasolburk som måste tas med i sovsäcken, brrr… någonting helt enkelt, anspråkslöst och att lita på…
 
Trangia kan man lita på!

... T-röd som alltid funkat utan några positiva eller negativa överraskningar....

Hej då! Kan bara bekräfta det. Har på många vinterturer haft bensin: den luktar, den är bullrig, och så vill den ha omsorg och uppmerksamhet hela tiden + en massa av „reservdelar“ till . Äsch, nej! Blev till slut arg och tog med mig min gamla Trangia samt T-Röd och vintertillsats. Den fungerade över alla förväntan bra. 1 tändsticka och så var köket i gång, oavsett hur kallt det var eller vad jag hade gjort eller inte gjort med den förut. Mer än så: Eftersom T-Röd i brännaren tänds och värmas upp av den uppflammende T-Röd i vintertillsats, tog det inte heller längre tid att koka upp vatten än i sommar. Klart, man kräver mer T-Röd för att smälta snön och det tar längre tid än med bensin. Men varför ha det bråttom när man väl har krupit ned in sovsäcken och har det varmt och skyddat? Jag brukar ha lite vätska över i termosen. Den kokar jag upp först, för att genast ha något riktig hett att dricka.. Och så är det bara att njuta och vila lite till medan Trangia köket helt tyst (!) och pålitligt jobbar på... En nackdel är väl vikten om man är ute över 1 vecka… men tänk på: Ingen överlevnadsviktig miniatyr O-ring som tappas bort i snön, ingen iskall gasolburk som måste tas med i sovsäcken, brrr… någonting helt enkelt, anspråkslöst och att lita på…
Håller med dig! Trangiaköket är helt överlägset när det gäller driftssäkerhet, i varje fall i svensk miljö där vi av naturliga orsaker sällan vistas på högre höjder än 2000 möh. Trangiaköket gör sitt jobb med den äran!
PS. Sommartid kör jag dock med MSR Windpro, spindelkök, gas. DS.

/Lars
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...