Gaskök på vintern - isolerade eller inte?

Gas kan onekligen funka hyffsat bra även på kallare vinterturer. Själv så har jag kört en del med ren propan till gasbrännare till mitt Primus Omnifuel men även det kräver en del meck och är väl en sån typisk sak som tillverkarna inte rekommenderar
 
Haha, ja ska man hålla på och ta i beräkning än det ena än det andra för att gas på vintern ska funka optimalt så blir min lösning iaf: bensin :)

Jo, jag ser framför mig att packningen utökas med specialtermometrar och handdator :)

Själv har jag aldrig använt mitt Primus Micron med överrock i kallare väder än -18 C eller så, förra året längs Inlandsbanan. Men den morgonen funkade det utmärkt efter att gasbehållaren delat sovsäck med mig.
En stor fördel även vintertid tycker jag är att gasköket är så lätt att hantera, speciellt inne i tältet. Nu till vintern skall jag testa Primus Spider och se hur det är jämfört med Micron.

Jörgen
 
Bevisligen (det är många som gjort det) går det att få ett någorlunda problemfritt friluftliv även med gas i -10/-15 men det kräver en hel del förtänksamhet och planering. Är det kallare -20/-25 så krävs det mycket förtänksmhet, diciplin, planering och meck....kallare än så skulle jag inte vilja testa att vara beroende av gas.
Att ta ut ett toppmonterat gaskök under icke-barmarksperiod skulle inte falla mig in då det inte går att vända på flaskan.

Mina funderingar och tester har fört mig till den punkt att jag vill köra bensin året om, de enda gånger jag skulle tjäna i vikt på gas är när det är korta turer och då är väskan hur som helst inte så tung så det kvittar.

Men det ä intresant att läsa om oavsett, kunskap är bra. En vacker (-20 och 9m/s) kommer man kanske på nån stackare som försöker harva på med sitt gaskök för att få sig en kopp varmt i sin nerkylda kropp och då är det bra att kunna hjälpa!
 
Gas kan onekligen funka hyffsat bra även på kallare vinterturer. Själv så har jag kört en del med ren propan till gasbrännare till mitt Primus Omnifuel men även det kräver en del meck och är väl en sån typisk sak som tillverkarna inte rekommenderar

Propan har samma tryck vid 0 grader som ny tub Biltema 17-613/14 (och primus power gas) vid ca +30 grader

Att använda propan vintertid ger inte större tryckmässig påfrestningar på köket än att köra Primus power gas eller biltemagasen en varmare sommardag.

tryckproblemet med propan i campingastuber är inte speciellt alarmerande när man rör sig i från +10 grader och kallare, däremot högst olämplig att användas en varm sommardag, men då är också behovet av ren propan närmast obefintlig.

Om man använder propanfyllning endast vintertid och förvarar det svalt resten av året så är det enligt. min mening inte större risk att hantera dessa tuber än de vanliga campingastuberna sommartid i värmen. Dock pysslar man med sådan så gäller det att ha disciplin att aldrig ta fel tub och aldrig låna de återfyllda campingtuberna med propan till någon annan.

Själva campingas-tuben enligt EN417 skall tåla tryck upp till 20.5 Bar övertryck och det motsvarar då trycket för ren propan vid +60 grader C.

biltemas torch-gas 17-602, också behållare enligt EN417 har sin 20.5 bar övertryck vid ca 79 grader C - det är alltså nära 20 grader högre i marginal.

biltemagas 17-613/14 (och primus power gas) når 20.5 Bar övertryck vi 98 grader C - med stor sannolikhet så överlever en sådan tub att tappas i kokande vatten utan att sprängas - dock är det precis på gränsen, så prova inte.

Själva köket skall tåla dessa tryck ända upp till tub-sprängning vid > 20.5 Bar övertryck (och säkert 3 ggr till högre tryck), det är inte köket som fallerar först utan det är tuben.
 
Propan har samma tryck vid 0 grader som ny tub Biltema 17-613/14 (och primus power gas) vid ca +30 grader

Att använda propan vintertid ger inte större tryckmässig påfrestningar på köket än att köra Primus power gas eller biltemagasen en varmare sommardag.

tryckproblemet med propan i campingastuber är inte speciellt alarmerande när man rör sig i från +10 grader och kallare, däremot högst olämplig att användas en varm sommardag, men då är också behovet av ren propan närmast obefintlig.

Om man använder propanfyllning endast vintertid och förvarar det svalt resten av året så är det enligt. min mening inte större risk att hantera dessa tuber än de vanliga campingastuberna sommartid i värmen. Dock pysslar man med sådan så gäller det att ha disciplin att aldrig ta fel tub och aldrig låna de återfyllda campingtuberna med propan till någon annan.

Själva campingas-tuben enligt EN417 skall tåla tryck upp till 20.5 Bar övertryck och det motsvarar då trycket för ren propan vid +60 grader C.

biltemas torch-gas 17-602, också behållare enligt EN417 har sin 20.5 bar övertryck vid ca 79 grader C - det är alltså nära 20 grader högre i marginal.

biltemagas 17-613/14 (och primus power gas) når 20.5 Bar övertryck vi 98 grader C - med stor sannolikhet så överlever en sådan tub att tappas i kokande vatten utan att sprängas - dock är det precis på gränsen, så prova inte.

Själva köket skall tåla dessa tryck ända upp till tub-sprängning vid > 20.5 Bar övertryck (och säkert 3 ggr till högre tryck), det är inte köket som fallerar först utan det är tuben.

Här har vi en som vet vad han talar om! Mycket bra skrivet och mycket nyttig information! Själv så har jag aldrig fyllt över propan till campinggastuberna utan bara använt mig av biltemas torchgas till mitt Omnifuel.

Hur går du till väga när du tappar över? Enkel slang? Vart har du fått tag på den?
 
Att ta ut ett toppmonterat gaskök under icke-barmarksperiod skulle inte falla mig in då det inte går att vända på flaskan.

Jag hade väl ungefär samma inställning tills jag började prova för några år sedan, bl a inspirerad av Jim Baileys turer i "världens värsta väder" som finns på Fjäderlätt:
http://www.fjaderlatt.se/2008/03/ultraltt-vintertur-hemma-hos-vrldens.html
http://www.fjaderlatt.se/2008/04/ultraltt-vintertur-i-vrldens-vrsta-vder.html

För mig har det alltså fungerat alldeles utmärkt ned till -18--20 C att köra med gasbehållaren i fickan när jag skidar och ha den i sovsäcken under natten, samt använda en cellplastcylinder som isolering enligt bilderna i artikeln.

Det jag lärt mig av Niklas Lagström är väl då att jag skall vara lite vaksam på att det kan löna sig att ta av isoleringen efter en stund. I vinter kommer jag att testa ett gaskök där det går att vända på flaskan, så får vi se. Det väger ju mer, men har väl i teorin kapacitet att klara ännu lägre temperaturer än det toppmonterade.

Eftersom jag alltid har en ljusstump med i säkerhetsutrustningen vintertid är jag inte heller rädd för att bli totalt strandsatt. Skulle gasbehållaren av någon anledning inte kunna släppa ifrån sig gas så inbillar jag mig att ljuset skulle kunna höja temperaturen såpass att jag kan klämma lite varm mat ur köket.

Jörgen
 
Med ett toppmonterat eta express eller dito värmer man först upp en 0,3dl vatten i locket - sen ställer man gastuben dit - den får full effekt.
Sen en gång till och sen har man full effekt i köket ett bra tag för att kunna laga mat och kafe.

Annars kan man värma upp gasbehållaren genom att knöla ihop en halv tidningsida och sätta eld på och värma försiktigt - sen knöla ned gasbehållaren på den lilla glödbädden - behövs väldigt lite
värme för att få upp tempen i behållaren så man har bra gasavgång från den.

Finns även andra metoder med bränslestavar till handfvärmare under gasbehållaren.
Man få göra en liten plåtgrej att trycka ned behållaren i - med värmeljus krävs det större avstånd till behållaren.

Har kört så i 10 till nästan 20 minus - och då var det inte möjligt att få vatten kokande utan värmning.
 
Tack Jörgen för en intressant artikel. På förra vinterturen då vi hade mellan 20 och 35 minus hela veckan hade vi gaslykta med och vi dividerade just om isolering var bra eller ej. Vi hade kall tub men värmde den något med hjälp av en handvärmare som vi satte i botten och isoleringen utanpå. Hade ett mysigt ljus i tältet varje kväll trots kylan.
Köket då? Ja det körde vi på bensin, vi var ju ändå inte så viktkänsliga med pulkorna...
/fremag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Vättlefjäll Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! Lättpackning 9
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
alven UL-prylträff på FairEnough? Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
greenjuice Rekord på upptältning av Tarptent Contrail Lättpackning 1
PetNor Tips på tång och spegel. Lättpackning 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...