Ultralätt klädd på älgjakten

Tack för synpunkterna så här långt. Några tankar från mig: Bedömde inte prassligheten som så stort problem när man går i drevkedjan och trodde att det var ett mindre problem på pass än vad det tydligen är. Trodde att o-prassligjhet mest var något vid pyrschjakt och så. Men här får jag tydligen backa.

prasslighet är som du märker tokviktigt, framförallt vid pürsschen men även på pass.. dom flesta av oss har inte olika jaktkläder till olika jakt utan man väljer bra jaktkläder som funkar till de flesta jakttillfällen.. detta är naturligtvis olika.

Nu är inte de vadderade kläderna särskilt prassliga i mina öron, men jag har ju inte jägaröron.
VAd gäller färgen så finns nog allt jag föreslagit i dova färger, typ grönt, svart eller mörkblått. De Side Zips jag har hemma är t ex svarta, men på bilden jag klippte in var de blå.

det finns en anledning att jägare älskar mollskinn, det är den ljudvolymen vi är ute efter, jag har själv valt en liite prassligare väg och jagar med Taiga Forrester stället, det är på gränsen vad man kan acceptera. när det gäller färg så är hjortdjur färgblinda medan annat vilt definitivt kan se färg så dova färger är bra, det som ofta är viktigt är att djur ser rörelser väldigt bra och kläderna får gärna vara lite "oregelbundna" för att smälta in bra..(kammo behövs inte)

Är man inte hundförare på heltid? I så fall skulle jag välja en annan klädstrategi, med lite mer vinkel åt slitstyrkan. Huvudproblemet här var att kombinera hög och låg fysisk aktivitet under ett antal timmar samma dag.

Jörgen

det där beror på jakten, det finns massor med olika sätt att jaga med hund och det är svårt att ha rena hundförarkläder.. jaktkläder bör klara både låg och högintensiv jakt.. svårt detta men jag har själv skalkläder som jag avpassar med underkläder och mellanskal för att anpassa mig till jaktformen.
 
Varför skulle man välja något av dessa plagg till älgjakten?

Kalla kängor som inte tål vatten (Visst det sitter en tät strumpa i, men själva kängan blir ändå blöt)
Prasslig jacka som inte tål taggar eller gnistor.
Ryggsäck som riskerar att punkteras om man stoppar något vasst i den.

Dessutom är alla grejorna dyra och man ser ut som en Stockholmare på väg till addnature-butiken, alternativt en väldigt påbyltad orienterare. MÖP-utrustning passar bättre för skogsäventyr.
 
Varför skulle man välja något av dessa plagg till älgjakten?

Kalla kängor som inte tål vatten (Visst det sitter en tät strumpa i, men själva kängan blir ändå blöt)
Prasslig jacka som inte tål taggar eller gnistor.
Ryggsäck som riskerar att punkteras om man stoppar något vasst i den.

Dessutom är alla grejorna dyra och man ser ut som en Stockholmare på väg till addnature-butiken, alternativt en väldigt påbyltad orienterare. MÖP-utrustning passar bättre för skogsäventyr.

Utan att vilja polimisera, men när Fjäderlätt ger tips om utrustning sà är ju som bekannt vikten det primära, och allt det andra sekundárt. Detta kanske blir mer tydligt när man börjar ge râd om utrustning till aktiviteter utanför ren vandring, och där andra egenskaper án vikten helt enkelt mâste prioriteras.
 
Ultralätt är skitbra (oftast) för (fjäll-)vandring, men i skogen är jag mer tveksam. De ultralätta vindbyxorna från Newline, som jag själv ofta förespråkar, tål nästan ingenting. En grankvist, glödsprätt eller en leksugen lapphund, mer behövs inte för att riva upp ett rejält hål. Kasserar just mitt andra par av denna anledning (dm-stort hål i skrevet pga kvist). Dessa byxor är grymt bra på BAMM, men inte i skogen t ex vid fiske, när jag gärna står på knä, bryter kvistar mot knät vid eldning etc. Jag antar att mycket av detta gäller vid jakt också.

Det finns vissa fundamentala skillnader mellan skog och fjäll. Skogen sätter avgjort hållbarheten på helt andra prov, också kanske beroende på att antalet skogsdagar per år för en jägare/fiskare oftast är betydligt fler än vad medelvandraren tillbringar i fjällen. En annan viktig skillnad är att skogsturen inte nödvändigtvis blir så mycket trevligare av UL-grejer som vandringen oftast blir. En extra flugrulle, reservspöt, torrt ombyte, falukorv, kokkaffe, kanelbullar, ja i skogen prioriterar man annat än vikten. Jag bär any given day 4hg bullar i skogen, som skulle lämnats hemma på fjällturen. Och när man ändå bär 4 hg bullar så är ett hekto jacka hit eller dit bara löjligt, särskilt när gångsträckan bara är 1-3 km.
 
Ultralätt på fjälljakt - Ultratung på älgjakt

Jag beundrar dig Jörgen för ditt mod att ge dig in på detta traditionsbundna område. Det kan sannerligen behövas en liten lättvikts-injektion ibland. Jag är också glad att se att tråden än så länge inte urartat på sedvanligt vis.

Själv är jag ju något av en ultralätt-wannabe, men jag har jagat älg betydligt längre än jag har vandrat lätt. Kanhända kan det bidra till min konservatism i detta fall, Jag är nog benägen att hålla med det mesta av kritiken här , pga faktorerna prasslighet, eld, kyla, behov av slitstyrka och att stillasittande dominerar. Jag har funderat en hel del på hur mina ultralätta prylar kan användas för jaktsyften. Vad gäller rörlig jakt på kalfjället (ripjakt) så har jag i stort sett samma utrustning som när jag vandrar lätt. Den liknar i stort sett ditt förslag, fast jag går i lågskor. Jag har en liknande ryggsäck som den du föreslår. Prassligheten spelar inte så stor roll då.

För älgjakten däremot så klär jag mig till stor del ytterst traditionellt, även för att vara älgjägare. Jag har blivit vadmals-frälst. Om det inte är alltför blött är det m/39 (Observera 39, INTE 59) som gäller. Det är svårt att få det tystare. Varmt är det också. Dessa byxor andas också betydligt bättre än Gore-tex (eller Pertex heller för den delen), fast de är från 1941. Att de är omodernt högt skurna så de går upp över ryggen är också mycket bra. Om man inte gjort det själv så är det svårt att föreställa sig hur mycket man kan frysa när man sitter still. En lätt dun- eller syntetjacka under skalet är nog inte helt fel iallafall.

Varma kängor är ett måste när man sitter still. Riktigt tokvarma helst.

Om man mest ska vara drevkarl på älgjakt finns det ju dock en hel del att hämta från lättpackningstänket. Rejäl slitstyrka på de grejor man har när man går bara.
Ryggsäck: Golite Ion håller nog för det mesta.
Lätta kängor med våtstrumpor kanske kan funka, men riskerar att bli kallt när man pausar.
De lätta isoleringsplaggen funkar nog bra om man håller sig från elden bara.
 
Man kanske skulle kunna komplettera mitt inlägg i tassemarkerna med något som borde uppfylla en hel del av de traditionella önskemålen. By the way så är ju tradition oftast en stor hjälp, men kan ju även bli en belastningg. Så en tanke jag hade var naturligtvis att ge er jägare en anledning att ifrågasätta era traditioner. Finner ni att de fortfarande håller, fint. Finner ni att något plagg på något sätt skulle kunna ersättas av något jag föreslagit, eller att ni bara får en idé som ökar komforten för er så är jag naturligtvis glad för det.

Men nu till saken: Paramo.

Jag har använt Paramos vind och vattentäta kläder vintertid med stort nöje. De är enligt min smak för tunga att använda för vandring under barmarksperioden, men skulle kunna vara något för ruskvädersjägaren.

Dessa kläder är slitstarka, mjuka och tysta (kanske inte som mollskin eller vadmal) samt andas bättre än mextex, vilket gör dem behagligare att ha på sig. Man kan ha både byxor och jacka direkt mot huden och det känns mycket behagligt. Vilket inte alltid mextex gör.

De plagg jag använt heter Velez Smock och Cascada Trousers. Paramo finns här:
http://paramo.co.uk

Värt notera att Velez light nu kommit och den väger 584 g för medium, vilket gör att den kan konkurrera med de stadigare skaljackorna av mextex.

Det finns ytterligare diskussioner här på Utsidan om Paramo, bara att söka.

Jörgen
 
Precis som med vandring kan man vid jakt minska vikten på sina "stora" grejor.
En 3 kg Scout, 1 m, 5 eller fler skott, kaliberklass 1, med rem och kikare är klart mer handterbar i skogen är en 5 kg studsare, även om sådana har andra fördelar.
En lättare kikare 450g, istället för kilot etc.......
Det är en andra väg att nalkas detta så konservativa område.....
 
Precis som med vandring kan man vid jakt minska vikten på sina "stora" grejor.
En 3 kg Scout, 1 m, 5 eller fler skott, kaliberklass 1, med rem och kikare är klart mer handterbar i skogen är en 5 kg studsare, även om sådana har andra fördelar.
En lättare kikare 450g, istället för kilot etc.......
Det är en andra väg att nalkas detta så konservativa område.....

Vilka är De Tre(?) Stora för jägaren?

Jörgen
 
Som jag ser det Jörgen är det vapen, kikare och ryggsäck/pall. Men andra kanske har andra preferenser.......Din föreslagna flimsyryggsäck är nog en dålig pall.......
Vänligen......
Ditt förslag var ju för älgjakten som är speciell.........pall ingår inte i rörliga jakter
 
Senast ändrad:
Jag tror nog att ripjägaren till fjälls kan få bättre användning och inspiration av dina förslag Jörgen, isynnerhet förstärkningsplaggen och ryggan.

En fråga om UL 60 Hoody: Hur prasslig upplever du den i jämförelse med KM Liv? Jag har en Liv, älskar den, men använder den inte till jakt för att jag tycker den är för prasslig där (som ett riktmärke).

Dunväst har sina poänger vid jakt. Lätt och förhållandevis effektivt, men för jägaren medger den rörlighet utan prassel från armarna oxo. En god vän använder dunväst som förstärkning på pass och trivs med det. Men det räcker inte ensamt så ofta tyvärr, man landar gärna på att man behöver fleecetröjor o en masa underställströjjor ändå. Hm, det är en knepig nöt detta.

Kan tillägga att drevjakt på kronhjort i norges snorbranta fjordlandskap ställer hela denhär problematiken på sin allra yttersta spets. Om man har strul med detta under svensk plattlandsjakt, prova samma jaktform i liggande snärjskog och 45 graders lutning... Shitpomfritt, å vissa av gubbarna var över sjutti bast..! :-O

Kul tråd!
 
Som jag ser det Jörgen är det vapen, kikare och ryggsäck/pall. Men andra kanske har andra preferenser.......Din föreslagna flimsyryggsäck är nog en dålig pall.......
Vänligen......
Ditt förslag var ju för älgjakten som är speciell.........pall ingår inte i rörliga jakter

Fast ryggsäcken går ju bort, den måste ju vara en sladdrig läderryggsäck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
Dr manne Ultralätt och ultrabilligt? Lättpackning 18
Lena L Ultralätt ficklampa, gärna m dynamo? Lättpackning 6
LightDan Får vad som helst kallas ultralätt? Lättpackning 54
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Davva2 Ultralätt sovsäcksöverdrag? Lättpackning 12
Perra2 Ultralätt regnställ Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt 700-milasommar Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt i världens värsta väder Lättpackning 61
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
Martin Fjäderlätt Hilleberg kommer inte satsa på ultralätt Lättpackning 14
Martin Fjäderlätt Kan ordet "ultralätt" vara lagbrott? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt? Lättpackning 28
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.