The One - intryck av ett lätt tält

Snett och vint och bängligt?

Om jag sydde ett Akto ifjol så blir det väl närmast ett The One i år. Komfortmässigt ser det ju väldigt behagligt ut att ha tältstängerna lutandes - den ena på utsidan - så att man får gott om plats, men symmetrikern i mig skriker till av fasa. Blir det verkligen stabilt? Räcker det med spänningen från stormlinorna om framstaven lutar i sidled och bakstaven i djupled??? Jga känner mig skeptisk, men har Jörgen godkänt det efter tre veckors testande så kan det väl inte vara så illa.

Är det inte bängligt att sätta upp det?
 
Om jag sydde ett Akto ifjol så blir det väl närmast ett The One i år. Komfortmässigt ser det ju väldigt behagligt ut att ha tältstängerna lutandes - den ena på utsidan - så att man får gott om plats, men symmetrikern i mig skriker till av fasa. Blir det verkligen stabilt? Räcker det med spänningen från stormlinorna om framstaven lutar i sidled och bakstaven i djupled??? Jga känner mig skeptisk, men har Jörgen godkänt det efter tre veckors testande så kan det väl inte vara så illa.

Är det inte bängligt att sätta upp det?

Nej, det är enkelt att sätta upp, tycker jag. Stormsäkerheten tror jag ju inte matchar ett Akto, men jag har ju inte heller testat det i hård vind, som jag skrev i min artikel.
Det går att få bra spänning i det hela med de lutande pinnarna. Knepigast är bakpinnen, som ju gärna halkade ur sitt fäste med den stavtyp jag använde. Då försvinner naturligtvis spänningen i väven.

Jörgen
 
Då gör jag ett försök. Jag får väl sätta stavfästen lite här och där så att man inte låser sig vid en uppsättningsmetod.
 
Förvisso. Men nu tänker jag inte lägga ut mer pengar, utan klara mig på sånt jag har hemma. Om nu inte sytråden tar slut förstås. Har man samlat på sig en massa bra-att-ha-grejer måste man ju börja använda upp dem också... Jag har säkert andra stänger liggandes någonstans i röran.
 
Jaha:det prasslar ordentligt,golvet är halt,det är gott om plats och högt i tak.
Jo, prassligt är det och jag vill minnas att det är invändningar som också framförts. När jag spände upp mitt första gången så slog det mig att de gamla fjällrävarna på sextiotalet förmodligen grumsade över samma sak när nylontälten ersatte bomullstälten. Plus naturligtvis att den tunna väven aldrig kunde hålla om det verkligen blåste storm...


Jörgen
 
Linfästen.

Det är ju en hel del fästpunkter i tältet.även på långsidorna på botten och på bakre sidan.´
Tänkter nog sätta nå linstumpar även i dom för att få ut det ordentligt,nån som gjort det?
 
Det är ju en hel del fästpunkter i tältet.även på långsidorna på botten och på bakre sidan.´
Tänkter nog sätta nå linstumpar även i dom för att få ut det ordentligt,nån som gjort det?

Mitt har inga fästpunkter i botten, förutom i hörnen. Kanske något man lagt till i senaste versionen. På de bakre sidorna fanns fästpunkter mellan hörnen och bakre tältstång/stav. Jag hade med mig ett par meterlånga persiennsnören med ögla i ena änden på min långtur förra sommaren. Man kan kroka ihop dem till en lång lina eller använda dem separat.

Det senare gjorde jag ibland på de bakre fästpunkterna. Första natten på fjället blåste och regnade det ganska ordentligt vilket ledde till att takduken vid en av dessa fästpunkter pressades in över tältbottnen. Regnet rann sedan därifrån och in på golvet. Var uppe på natten och spände ut den fästpunkten med en sådan extralina för att förhindra golvblötan. När det fanns risk för sådana händelser förankrade jag alltid den bakre fästpunkten på detta sätt.

Något jag inte gjort men tipsat Gossamer Gear om är att sy några extra gånger genom de öglor framtill som är avsedda att fästa de upprullade absiddelarna i. Om inte detta är gjort så kan man ju enkelt själv köra den lilla biten genom sin egen symaskin några gånger. Detta skulle då kunna göra att man kan använda dessa fästen som extra vindsäkring snett framtill vid behov. Man kan då fästa en tvåmeterslina i dem till en tältpinne eller något liknande, om vinden ligger på från det hållet.


Jörgen
 
Räknade 16 olika ställen att knyta snören på faktiskt,de har nog gjort en del förbättringar.
Få se hur pass många som känns angelägna att sätta snören på.
Våra gräsmattor är ännu långt ifrån det skick man sätter upp ett tält på.
 
Räknade 16 olika ställen att knyta snören på faktiskt,de har nog gjort en del förbättringar.
Få se hur pass många som känns angelägna att sätta snören på.
Våra gräsmattor är ännu långt ifrån det skick man sätter upp ett tält på.


Det var häftigt, jag har sex fästen som är nödvändiga och två extra (de jag skrev om).
Ofta är det en bra lösning att ha lösa linor och några extra pinnar att fästa med på vindsidan. 16 extra linor och pinnar väger ju en del och behövs inte precis varje natt.

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.