NeoAir kommer i April

Jag blir alltid

skeptisk när lager som skall förhindra strålningsförluster nämns i reklam.

För att det skall ske strålningsförluster behövs två ytor med olika temperatur. Snön eller annat underlag och undersidan på ett liggunderlag har samma temperatur och alltså ingen strålningsförlust eller vinst samma sak mellan sovsäck och ovansida liggunderlag. Däremot sker förluster genom liggunderlaget via strömning och ledning om inte liggunderlaget har många små slutna celler. Dessa ledningsförluster torde inte påverkas särskilt mycket av eventuella strålningsfenomen inuti liggunderlaget IMHO.

Thure
 
skeptisk när lager som skall förhindra strålningsförluster nämns i reklam.

För att det skall ske strålningsförluster behövs två ytor med olika temperatur. Snön eller annat underlag och undersidan på ett liggunderlag har samma temperatur och alltså ingen strålningsförlust eller vinst samma sak mellan sovsäck och ovansida liggunderlag. Däremot sker förluster genom liggunderlaget via strömning och ledning om inte liggunderlaget har många små slutna celler. Dessa ledningsförluster torde inte påverkas särskilt mycket av eventuella strålningsfenomen inuti liggunderlaget IMHO.

Thure

Intressant! Jag har alltid kännt mig lite skeptisk till det här med reflekterande material i liggunderlag, dock utan att jag har haft någon vetenskaplig (eller ens en genomtänkt) förklaring till det. Du verkar vara något på spåren här.
Sen kan man fundera på om det funkar annorlunda i den här produkten. Det är ju i princip en flerlagers luftmadrass, om jag har förstått allt rätt. Här är det alltså inte fråga om små slutna celler. Kan det vara så att strålningsförlusterna blir viktigare när luftfickorna är större?

/OJ
 
För att det skall ske strålningsförluster behövs två ytor med olika temperatur.

Är det inte det vi har då? Liggunderlagets ovansida som värms av kroppen, och liggunderlagets undersida som kyls av snön.

Inte för att jag heller tror att det spelar särskilt stor roll jämfört med den cirkulerande luften.

Om man nu inte vill frysa :)
//Peter

Om man vill frysa skulle jag, i lättpackningens namn, föreslå någon lättare lösning. Och billigare.
:)
 
Volymen

Förutom det låga priset och vikten blir det också intressant med volymen. Som jag har förstått, kommer neoliggunderlaget att ta mycket mindre plats. Det är mycket positivt då man kan klara sig på en mindre säck om man brukar packa det inuti. Men att skaffa ett neoliggunderlag när det kommer ut...Får se. Man kan inte bara köpa nya prylar så fort det kommer ut något nytt. Måste också använda sina grejor tills de slitits ut.
 
Jag har redan beställt ett Neo-air small och hoppas på en leverans i början på april.
Hör av mig om en recension så fort det är testat på riktigt.
I så fall blir det min 1:a recension.
Men det är ju ett tag tills dess och allt kan hända.
//Peter
 
Jag har redan beställt ett Neo-air small och hoppas på en leverans i början på april.
Hör av mig om en recension så fort det är testat på riktigt.
I så fall blir det min 1:a recension.
Men det är ju ett tag tills dess och allt kan hända.
//Peter

Var beställde du och vilket pris?
Du får inte glömma att det skall finns staket med på bilden i recensionen:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Intryck av NeoAir Lättpackning 11
honkydory Thermarest Neoair - Första intrycken Lättpackning 23
jorgenl33 Pyreneerna i april/maj Lättpackning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.