Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser

Finns det några som gör två personers tarptent?
Kan jag komma ner från mina 1800 g för mitt Taurus 1, till 8-900 g för ett två pers tält är det ett stort steg för mig... Min packning brukar ligga på 22-24 kg för 1 vecka utan proviantering. Släpar med mig massor av fiske utrustning då det är en av anledningarna att jag är ute och vandrar.
 
Varför regnshorts?
När du har holkar passar det väl bäst med en regnrock, eller?

Har testat med lång regnrock, men den blåste upp när det var hård vind och regn och hela grenen blev blöt. Shorts och holkar är det mest optimala jag använt hittills. Hela mitt regnklädssystem bygger på att försöka behålla så mycket ventilation som vädret tillåter. I takt med att regn och vind ökar så blir min klädsel allt mer heltäckande. Jag beskriver detta mer i detalj i Vandra Fjäderlätt.

Jörgen
 
Finns det några som gör två personers tarptent?
Kan jag komma ner från mina 1800 g för mitt Taurus 1, till 8-900 g för ett två pers tält är det ett stort steg för mig... Min packning brukar ligga på 22-24 kg för 1 vecka utan proviantering. Släpar med mig massor av fiske utrustning då det är en av anledningarna att jag är ute och vandrar.

www.tarptent.com har flera tält som stämmer på dina önskemål liksom SixMoonDesigns.com.
Vad väger din ryggsäck och din sovutrustning? Kolla t ex
http://www.fjaderlatt.se/2007/04/3-fr-3-radikal-viktminskning.html

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se;405120. Vad väger din ryggsäck och din sovutrustning? Jörgen[/QUOTE sa:
Enkelt svar, för mycket!
Ryggan, Ferrino overland 80 runt 3000 g
Liggunderlag: Thermarest runt 800 g
Sovsäck: Marmot Sawtooth, komfort temp -11, extrem -29, runt 1400 g. Har även en Haglöf syntet med konf temp +-0 och samma vikt.
Tält: Vaude Taurus 1 runt 1800g
 
Pryltips

Enkelt svar, för mycket!
Ryggan, Ferrino overland 80 runt 3000 g
Liggunderlag: Thermarest runt 800 g
Sovsäck: Marmot Sawtooth, komfort temp -11, extrem -29, runt 1400 g. Har även en Haglöf syntet med konf temp +-0 och samma vikt.
Tält: Vaude Taurus 1 runt 1800g

Här kan ju några kilo sparas. Sovsäcken är ju lite tung för enbart sommarbruk. 700g kan väl sparas i vikt, men då blir det dyrt som attan. Jag skulle behålla den i första steget.

Ryggsäcken är kandidat nr 1, men det hänger ju på att du får ner totalvikten under 25kg iallafall. Hur mycket väger fiskeutustningen? Det finns faktiskt ett speciellt forum på http://www.backpackinglight.com som handlar om hur man packar lätt för flugfiske.
Om du kan komma ner i 25kg kan du ju testa att köpa herr Ambronssons Vapor Trail. Det blir ingen stor utgift. Den sägs ju vara bra för vikter på ca 20kg. Då sparar du 2kg. Med all fiskeutrustning behöver du nog en lite större och stabilare säck iallafall.

Om du delar ett Six Moon Designs Lunar Duo så kommer du ner i ca 600g per person för skyddet. Kostnad: 275$.

Liggunderlaget går ju också att spara på med bibehållen komfort. Kanske så mycket som 400g.

Har du Trangia kan du nog spara minst 500g på ett lätt gaskök också. Det är inte så dyrt. En kompis såg ett nytt för 250kr på Fliesbergs rea. Vikt under 100g.

Totala viktminskningen blir då 4,8kg (Med ny sovsäck). Kännbart , men fortfarande tungt. Jag har en känsla av att du kanske har för mycket kläder och annat också. Kolla på Jörgens packlista och jämför. Finns det inte lite som kan bantas bort i fiskeutrustningen?
 
Fiskeutrustningen är både spinn och fluga, spinngrejorna är UL så de går åt rätt håll, men ett par lådor drag väger endel, sedan har jag vadarstövlarna de väger en bra bit över kilot...

Flugutrustningen är ju lätt, spö, rulle, flugor och extra tafsar väger in på runt 500 g.

Köket är ett Pocket Rocket så det väger inte mycket, men ska se vad man kan göra med kastruller och stekpanna där går det nog att spara lite
 
Fiskeutrustningen är både spinn och fluga, spinngrejorna är UL så de går åt rätt håll, men ett par lådor drag väger endel, sedan har jag vadarstövlarna de väger en bra bit över kilot...

Flugutrustningen är ju lätt, spö, rulle, flugor och extra tafsar väger in på runt 500 g.

Köket är ett Pocket Rocket så det väger inte mycket, men ska se vad man kan göra med kastruller och stekpanna där går det nog att spara lite

Det låter ju som spinnfisket är en bov här. Men även om vadarbyxor och fiskeprylar väger 5kg så känns det som om det är mycket vikt på andra saker också.

10kg basvikt utan mat ska ju inte vara något problem (Jämför med jörgens 5,4kg. basvikt) Lägg så till fiskeprylar 5kg och mat/bränsle så hamnar du på ca 22kg totalt. Jag gissar att du kanske har lite för mycket extrakläder.
 
Jag gissar att du kanske har lite för mycket extrakläder.

Där har du rätt, men jag jobbar på det ska t ex byta ut flecetröjan mot någon sådan här dun tröja då spar jag både vikt och volym. Sedan kanske man inte behöver lika många t-tröjor, strumpor och underkläder som man släpar med sig.

Jag börjar tro att det enklaste är att göra ett Excel ark med alla prylar och dess vikt samt att sedan börja stryka och byta ut mot lättare.
 
Där har du rätt, men jag jobbar på det ska t ex byta ut flecetröjan mot någon sådan här dun tröja då spar jag både vikt och volym. Sedan kanske man inte behöver lika många t-tröjor, strumpor och underkläder som man släpar med sig.

Jag börjar tro att det enklaste är att göra ett Excel ark med alla prylar och dess vikt samt att sedan börja stryka och byta ut mot lättare.

Instämmer till 100%: What you can't measure you can't manage.
Om du sedan jämför med min och andras lättpackningslistor så ser du dels hur lätta saker det finns men även vilka saker du har med dig som inte finns på lättpackningslistorna. Det brukar vara lättare att lämna saker hemma om man ser att andra gjort det och överlevt ändå. Vad gäller min packlista så kan jag ärligen säga att jag inte har det mindre komfortabelt med de prylar jag nu använder, jämfört med för 5-6 år sedan då jag hade packvikter som liknade din.

Jörgen
 
Tältet

Kommer det mer info snart om hur tältet "the one" fungerade?
Ska ju vara en del förbättringar på årets modell som börjar säljas i dagarna.
Och det lätta uppblåsbara underlaget neoair;håller det lite värme underifrån mellan marken och kroppen vid plusgrader är det ju mycket bra till den låga vikten.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...