En vanlig vandrares övergång till lättare packning

Under värmebölja i jämtlandsfjällen i sommras så var det många som bar tält men sov i stugor för det var så fnuktansvärt varmt i tältet på mornarna, i tarp är det bara underbart!

Så tänker jag också.
I det friluftsliv jag bedriver är varma tält ett större problem än kalla. Jag tror att det finns många som jag.
Hellre köper jag en lätt lösning för alla varma morgnar än ett tungt för en storm vart tionde år.
 
tarp,tält värme-och mygg

Är det varmt öppnar jag ju allt som går,och då vore ju tarpen idealisk,men där jag tältar är det alltid insekter i farten,och mest kväll och tidig morgon.
En enda irriterande liten mygga är nog för att störa maximalt.
En "the one" eller liknande vore frän,i alla fall för de gånger när det är riktigt varmt,för myggskydd är ett måste.
 
Är det varmt öppnar jag ju allt som går,och då vore ju tarpen idealisk,men där jag tältar är det alltid insekter i farten,och mest kväll och tidig morgon.
En enda irriterande liten mygga är nog för att störa maximalt.
En "the one" eller liknande vore frän,i alla fall för de gånger när det är riktigt varmt,för myggskydd är ett måste.

The One är faktiskt förvånansvärt varmt under soliga och vindstilla mornar. Jag tror att man måste ha något så i stil med en riktig tarp spänd i en luftig konfiguration för att få full utdelning, i stil med inlägget nyss. Om jag skall hugga till med något så är nog värmen i The One i storleksordningen sisådär 75% av vad den skulle vara i ett dubbelväggigt tält. Dvs svalare, men i varmaste laget.

Jörgen
 
Hoppas på Lunar Duo

Om man spänner upp ett Lunar Duo högt med båda absiderna upprullade borde det bli schysst ventilation. Myggnätet kan man ju behålla stängt om det behövs, men om man kan är det ju alltid bäst för ventilationen utan myggnät. Kanske kan man klara sig med bara mygghuva ibland. Jag får testa nästa säsong.

http://www.sixmoondesigns.com/shop/shopexd.asp?id=47
Dra musen över bilden för att se den upprullade versionen.
 
Uppenbart har författaren glömt upplevelsen.

Seriöst så är det lustigt hur olika erfarenheter kan vara. Min är att det är som kallast på morgonen. RIktigt vackra dagar föregås av klara nätter och frost är ingen ovanlighet.
 
E A Karlfeldt

"den förmiddag de svage kallar morgon".

Fast, om man drar sig så kommer man ju inte undan den kallaste tiden, som ofta är i gryningen. Man borde kanske rentav gå upp tidigare? Eller, vandra på natten - jag har träffat på dem som faktiskt gör det (i fjällen, förstås).
 
Mönster

Jag tycker det låter spännande att sy sina kläder själv.

Kan man få tag i mönster till de jackor som du sytt på internet eller måste man köpa ett helt set med både material och mönster?

Undrar en alldeles nybörjare på forumet.
 
Det kan nog vara en fördel att starta med färdiga kit, där mönster och tyg ingår, men jag har själv inte gjort det.

En klassisk metod är att ta ett gammalt utslitet plagg vars skärning man gillar och sprätta upp det i sina beståndsdelar. Sedan använder man beståndsdelarna som mönster. Men man behöver någon form av instruktion i sömnad eftersom man sällan syr ihop delarna i den ordning man som amatör inbillar sig.

En annan modell som jag använt är att köpa ett mönster av helt vanligt slag i sybehörsaffären. I mitt fall ett mönster för en "leisure suit" typ munktröja och mjukisbyxor med dragsko/resår och enkla fickor.

Detta mönster har jag använt till vindblusar och byxor, såväl långa som korta, såväl regntäta som vindtäta. . Det är ganska enkelt att modifiera, t ex om man vill använda ett annat tyg på axlarna än på ryggen, som till en regnjacka jag sydde. Till ett sådant mönster följer instruktioner om i vilken ordning man syr ihop delarna.

Annars är tält och tarps enklast att börja sin sömnadskarriär med. Bara raka sömmar.


Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.