Hjälp, vad skall jag skriva?

Nu verkar du ju redan ha valt ut dina ämnen, men när man kommer till F borde du behandla Fiske. Vi är många som kombinerar fjällvandring med fiske och där finns det minsann en hel del vikt att spara. Strax över kilot har jag hamnat med all min fiskeutrustning, inklusive vadare, flugspö och tub.
 
Nu verkar du ju redan ha valt ut dina ämnen, men när man kommer till F borde du behandla Fiske. Vi är många som kombinerar fjällvandring med fiske och där finns det minsann en hel del vikt att spara. Strax över kilot har jag hamnat med all min fiskeutrustning, inklusive vadare, flugspö och tub.

Under F ryms även Foto. Vet inte vd sparutyrmmet är om man verkligen går in för plåtandet (själv har jag bara en 2 hg:s digitalkamera). Kan tänkas att den digitala tekniken gjort sitt därvidlag.
 
Det är generellt lätt att tycka ett ord är dåligt, svårare att komma med bättre alternativ.

"Andasmaterial" kallas de ju i folkmun (och postorderkatalogmun), men det smakar lite likadant som att kalla en dator för data. Lite dumt, liksom.

"Andasmaterial" är i mina öron inte lika illa som att dator för data, det senare är ju ändå ett sånt besserwisserfel. "Andas" är ju ändå vad plaggen försöker göra.

"Tekniska material", som man klumpar ihop allt möjligt till, är väl ännu luddigare? Vaddå, kan materialet installera ett nätverk, rensa stopp i avloppet, eller göra hållfasthetsberäkningar? Tss.

Tex-material är ju inte så dumt, om nu alla skulle ha suffixet "tex", men det har ju expempelvis inte Dermizax.
"Tex" kanske är en skoj-skrivning av "Techs" som i "Technicals", förresten? Om man nu ska ge sig på att vara amatör-etymolog...

Andasmaterial, beskriver funktionen på ett lättförståeligt sätt.
Diffusionsmaterial, beskriver funktionen mer vetenskapligt.

Men vad fasen, nu sitter vi ju inne i stugvärmen och diskuterar den otäcka verkligheten utanför fönstret igen... istället för att verkligen gå ut!
 
Om "dator" och "data". Att använda "data" för det förra speglar givetvis okunnighet om ordets
verkliga och etablerade betydelse, "det givna" (eller kanske "de givna"). Nå, det finns bildade människor som säger "givna data", så ...

"Dator" infördes därför att det inte redan hade en etablerad betydelse, därför att det är lätt att säga, lätt att böja och lätt att sammansätta. Men ordet betyder faktiskt rimligen "givare", och åtminstone det första en dator gör att ta emot det givna. Franskan har det mer träfffande, men otympligare "ordinateur". (En annan sak fransmännen lyckats bra med är egna ord för input och output: entrée och sortie).


Ibland undrar man om svenska språket aldrig får nog av sex- och sjustaviga ord, med galopperande rytm och ibland rentav två betonde stavelser efter varandra. "Andasmaterial" ! - det är rentav barnspråk.

Ett inte fullt så långt, men fånigt exempel, är "liggunderlag", för vilket det finns ett tvåstavigt alternativ; och fransmännen klarar sig ju bra med matelas. Ett verkligt groteskt exempel från ett helt annat område är "afrikansk-amerikansk".

Uttryck som "mextex" och "Xtex" sammanfattar relativt bra hypen i den allt yppigare märkesfloran.
Och de passar smidigt in i språket.
 
Både skoj och halvt allvar fast känsligt ämne. När man räknar gram kanske man ska fundera på att gå ner i vikt istället för att köpa en grej som väger 203,4 gram mindre. Jag har fått en fullpackad ryggsäck gratis sedan jag gått ner från 107 kg till idag ca 80-82. Nu är jag såklart mycket mer vältränad också men skillnaden är väldigt stor att slippa bära på en massa barlast.

Har en kollega på jobbet som la 20000 på ett titanavgassystem. Han sparade 6 kg på en MC som väger 190 drygt. Då var han en riktig köttbulle men har nu också lyckats komma ner ca 12 pannor. Känns som en liknande sak.
 
Både skoj och halvt allvar fast känsligt ämne. När man räknar gram kanske man ska fundera på att gå ner i vikt istället för att köpa en grej som väger 203,4 gram mindre. Jag har fått en fullpackad ryggsäck gratis sedan jag gått ner från 107 kg till idag ca 80-82. Nu är jag såklart mycket mer vältränad också men skillnaden är väldigt stor att slippa bära på en massa barlast.

Har en kollega på jobbet som la 20000 på ett titanavgassystem. Han sparade 6 kg på en MC som väger 190 drygt. Då var han en riktig köttbulle men har nu också lyckats komma ner ca 12 pannor. Känns som en liknande sak.

Det ena utesluter ju inte det andra.

Övervikt är aldrig bra ur hälsosynpunkt. Utsätter man dessutom kroppen för ovanligt intensiv fysisk aktivitet så löper ju en överviktig person större risk för belastningsskador på ben, vrister och knän vid vandring.

Men om man nu har övervikt och trots detta inte vill stanna hemma från fjällen tills man nått idealvikten (=aldrig för många) så finns det enligt min mening ännu större anledning att minska vikten på packningen. För det innebär ju att den totala belastningen på kroppen i form av personlig övervikt + packningsövervikt minskar. Mindre total vikt - mera njutning.

Ett av huvudargumenten för lättpackning är att det är mest värdefullt för de som inte är 25-åriga killar som just muckat från fallskärmsjägarna. Det är naturligtvis de som fnyser högst åt blotta tanken. Istället är lättpackning mest givande för t ex kvinnor, äldre personer eller personer med skador eller bristningar. Eller övervikt.

Jörgen
 
Håller (givetvis) med alla dem som tycker att hängmattan ska få plats,. Min väger 350 gram och dubblar som "bärverktyg". Med sovsäcken på utsidan behövs inget liggunderlag. Nämner Du inte en sådan lösning är det väl på gränsen till tjänstefel? Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
fridaeus Jag vill, men vet inte om jag vågar Lättpackning 11
Jones Var kan jag köpa min polska sovsäck? Lättpackning 8
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Tranan Jag fattar inte!! Lättpackning 53
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.