Hjälp, vad skall jag skriva?

Förlåt !, Det var inte meningen Jörgen !
Här kommer exempel på användning av gröna duken i sjukvårdssammanhang iallafall, det finns nog mer man kan ha den till...
Tack för att du rättade mig Håkan !

Du glömde att den kan användas som segel för småväxt sjöfolk.



Vad gäller hygien: Tandkräm, tandborste och en tvål. Mer ska väl inte behövas?
 
Du blandar ihop dom, Peter! Det här är hans bror, Jürgen Fjäderlätt.

Precis: Jürgen, på huvudkontoret i Bremen.

Fast egentligen ser man ingen större skillnad mellan oss i verkligheten heller. Drygt 190 cm, glasögon, en massa söner kring fötterna och en ständig ström av prat ur munnen. Den med skäggväxt och blå keps är Jörgen. Den andra är jag.
 
Martin Fjäderlätt;389641 sa:
Precis: Jürgen, på huvudkontoret i Bremen.

Fast egentligen ser man ingen större skillnad mellan oss i verkligheten heller. Drygt 190 cm, glasögon, en massa söner kring fötterna och en ständig ström av prat ur munnen. Den med skäggväxt och blå keps är Jörgen. Den andra är jag.


Huvudkontoret ? , har dom huvuden på kontoret, va skumt....(konserverade, frysta,torkade???)
Säg åt jögga att aldrig ta av sig den blå kepsen....o inte raka sig....
Skämta bara, ska skärpa mig med vem jag skriver till, men ibland i "stridens hetta" händer det så ibland....
 
mitella

En mitella går ofta att fixa med hjälp av tröjan man har på sig och en säkerhetsnål om man inte skulle ha någon grön duk med sig. Kanske inte lika bra i alla lägen men bra att känna till. Ta helt enkelt underkanten på tröjan och dra upp den utanför armen och fäst den med en säkerhetsnål.

/ala
 
En mitella går ofta att fixa med hjälp av tröjan man har på sig och en säkerhetsnål om man inte skulle ha någon grön duk med sig. Kanske inte lika bra i alla lägen men bra att känna till. Ta helt enkelt underkanten på tröjan och dra upp den utanför armen och fäst den med en säkerhetsnål.

/ala
Mycket bra tips, det ska jag ta till mig, bra ala ! kom igen med mer sådana där superbra tips, det kanske faller på säkerhetsnålen som inte alla känner till, men fästa upp det går...
 
Angående hygienartiklar så bär jag detta med mig sommartid:

Necessär--1st--Mesh--26g
Tandborste--1st--JordanGO!--7g
Tandkräm--1st--Colgate Total 19ml--17g
Schampo--1st--18g--I ögondroppsflaska
Hudkräm--1st--Nivea 30ml flaska Sunlotion--37g
Cerat--1st--LabelloClassic--14g (om den är ny)
Spegel--1st--Biltema Plast--7g-- Klippbart spegelglas
Linser--3par--Engångs--15g
Linsetui--1st--Consol--10g
Linsvätska--1st--33g--I 30ml flaska
Sårtvätt--4st--Savett--15g-att tvätta händerna med, går att återanvända :)
Handduk 40x60cm--1st--Vileda Tea Towel--30g
Myggmedel--1st--MK19--18g - I ögondroppsflaska
Öronproppar--1st--4g- I liten zippåse
Toapapper--Vikt varierar - I zippåse

Summa: ca 250g exkl toalettpapper

Eftersom jag är linsbärare ger detta lite extravikt. +65g för spegel, linser, etui och vätska.
Just ögondroppsflaskor och småflaskor runt 30-50ml är idealiska tycker jag. Det är sällan man behöver speciellt mkt schampo och myggmedel med sig.

//Peter
 
Tanken väl att undvika produktnamn, eftersom det snabbt gör boken föråldrad i takt med att nya produkter kommer. Meningen är istället att ge, vana och ovana, bra verktyg för att skapa sig en lätt packning. Hjälp till självtänk, ungefär som Vandra Fjäderlätt, fast mindre intellektualiserande.


Här tycker jag att du tänker helt rätt!
"Vandra fjäderlätt" tappade i min mening mycket pga att det var just en massa specifika produkter, även om jag såklart förstår att du vill visa vad som finns på marknaden/behöver exempel.
Samtidigt så skulle jag också ha önskat mig en "seriösare" ton på texten, när jag läste "texmex" överallt så förpassades boken snabbt till ny ägare. Synd!

Låter lovande, lycka till!
 
Nu snurrar kugghjulen vidare

Hm, med risk för att bli idiotförklarad, men ändå. Jag är nog varken "lätt" eller "tung", efterhand jag skaffar mer/nya prylar så tittar jag såklart efter lätta alternativ (man blir varken yngre eller bättre tränad och visst känner man skillnad på några kg i packningen!) men en del saker är jag beredd att låta väga lite mer.

Nu vet jag ju vad lättpackning går ut på bland er som är de allra lättaste (jag tolkar det som "bekvämt i kombination med innovativt och lite spännande att testa gränserna för vad som funkar"), men som vanlig fegis vill jag gärna köra "safe" på vissa prylar.

Kan man tänka sig något avsnitt där man går igenom för- och nackdelar med "lätt" respektive "tungt"? Jag tänker då i termer av aktivitet, duration, säkerhet, slitstyrka etc.

Visst, även en "tung" pryl kan gå sönder, men är det något område där man kan/ska tänka sig att satsa sina kilon? Eller omvänt, var är det mest vikt att spara? Typ, vad ska jag lämna hemma, eller fundera på att byta ut, eller tänka om kring?

Sån diskussion skulle jag gilla!
Återigen, lycka till! Spännande!
 
Jag tänker lite på tekniker för att lyckas med de lätta prylarna.

Min packvikt har minskat rätt rejält det senaste året, och jag har ofta förvånats över hur kompetent jag är när det gäller att klara mig med enkla prylar.
Dock finns det vissa grejer jag känner mig osäker på fortfarande. Till exempel skulle jag inte våga sova under en liten tarp om det är risk för dåligt väder. Hur gör man egentligen för att spänna upp det där lilla skynket så att det både tål vind och håller regnet borta?
Om man skaffar en lätt, ramlös ryggsäck, hur går man till väga för att använda liggunderlaget som stabilisering?
Jag kan hitta många sidor på nätet som berättar att det går, men de små handfasta tipsen/knepen som kan hjälpa en att faktiskt lyckas lyser med sin frånvaro.

Det går säkert att hitta på fler såna frågeställningar. Helt enkelt praktiska råd för den som går från en trygg tung packning till en lättare.

/OJ
 
Va??? Finns det så många olika hygienartiklar?

Jag lägger ut min lista som jag brukar använda på längre turen dvs några månader eller mer.

Tandkräm, liten tub
Tandborste,
Schampo, liten flaska
Rakhyvel

Har inte kollat vikten på det men väger inte så mycket.

/Stellan

Angående hygienartiklar så bär jag detta med mig sommartid:

Necessär--1st--Mesh--26g
Tandborste--1st--JordanGO!--7g
Tandkräm--1st--Colgate Total 19ml--17g
Schampo--1st--18g--I ögondroppsflaska
Hudkräm--1st--Nivea 30ml flaska Sunlotion--37g
Cerat--1st--LabelloClassic--14g (om den är ny)
Spegel--1st--Biltema Plast--7g-- Klippbart spegelglas
Linser--3par--Engångs--15g
Linsetui--1st--Consol--10g
Linsvätska--1st--33g--I 30ml flaska
Sårtvätt--4st--Savett--15g-att tvätta händerna med, går att återanvända :)
Handduk 40x60cm--1st--Vileda Tea Towel--30g
Myggmedel--1st--MK19--18g - I ögondroppsflaska
Öronproppar--1st--4g- I liten zippåse
Toapapper--Vikt varierar - I zippåse

Summa: ca 250g exkl toalettpapper

Eftersom jag är linsbärare ger detta lite extravikt. +65g för spegel, linser, etui och vätska.
Just ögondroppsflaskor och småflaskor runt 30-50ml är idealiska tycker jag. Det är sällan man behöver speciellt mkt schampo och myggmedel med sig.

//Peter
 
Om man vandrar bara i områden man känner till så behövs inte karta, kompass och GPS. På så sätt sparar man massa av gram...

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
fridaeus Jag vill, men vet inte om jag vågar Lättpackning 11
Jones Var kan jag köpa min polska sovsäck? Lättpackning 8
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Tranan Jag fattar inte!! Lättpackning 53
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.