Lätta underkläder för vinterbruk

Jag är lite out of date på de nya märkena, jag slter det jag gillar tills inget återstår.

På de flesta punkterna håller jag med och agerar som Jörgen,

dvs, syntet och brynje, blir såsmåningom slappt och det börjar rinna svett på huden som kyler om man inte byter hela tiden.

överkroppen: ullfroté 200g och ett kassler/brynje utanpå samt en helsyntetskjorta.

Benen: Belgiska arméns långkallingar i ull eventuellt brynje, men då får det vara bra kallt,

om jag inte har chansen att lätta klädseln och hålla mig torr så efter ett tag så hamnar olika plagg ytterst när de kyler,

men oftast gör jag något enkelt, tar av mig, blottar huvud, rullar upp benen, handlederna, underarmar etc

/H
 
tycker inte jag svettas så mkt i brynje. Ull kyler också när det blir blött, men inte lika mkt som syntet, bomull etc.

Problemen uppstår för mig när det blåser kallt och man behöver ventilera. Har dragit fjellpulk mellan svea och Lyr, i kyla och riktigt kall vind. skalbyxa och dito jacka, samt tunt ullunderställ, men jag svettades som ett djur ändå, alla försök till ventilation gjorde mig FÖR kall. Såna situationer är lite störiga. Fast ja, det var faktiskt inte så farligt. Det var ju bara på med dunjacka vid rast egentligen. Ja, nu tappade jag poängen lite här, men jag menar bara att det finns situationer då ventilation inte riktigt läser problemen. Hade jag haft ett löst sittande brynjeställ så kanske jag hade varit svalare. SKit samma egentligen, jag hade kul ändå.
 
I vissa fall är det bättre att acceptera svettning och inte byta plagg. om jag dryper av svett pga aktivitet och håller mig varm medans jag rör mig får väl det plagget "offras" tills tex man stannar för natten, då torkar det tex i sovsäcken,
Jakten ¨på bra plagg betyder väl mest att de gör det bästa av det mesta, inget material jag känner till hittils släpper igenom mina svettmängder och håller mig ens hyfsat torr när jag jobbar för fullt.

/H
 
I vissa fall är det bättre att acceptera svettning och inte byta plagg. om jag dryper av svett pga aktivitet och håller mig varm medans jag rör mig får väl det plagget "offras" tills tex man stannar för natten, då torkar det tex i sovsäcken,
Jakten ¨på bra plagg betyder väl mest att de gör det bästa av det mesta, inget material jag känner till hittils släpper igenom mina svettmängder och håller mig ens hyfsat torr när jag jobbar för fullt.

/H
Word.
Just det där med att "offra" ett plagg att ha medan man rör sig är min modell på vintern. Så länge jag har ryggsäck (vilket jag oftast har) så svettas jag om ryggen, även de gånger jag haft förmånen att gå med bar överkropp om vintern (OK, det sker bara i soligt väder ned till ca -5 och lite vind). Således kör jag en syntettröja som får suga svett hela dagen, och som åker av så fort jag stannar. Med lite flax dyker solen upp någon rast, eller jag kan elda och torka upp tröjan. Däremot brukar den inte få följa med i sovsäcken, hellre då att jag drar på den precis innan jag ska åka iväg (vilket iofs gör denna stund till dagens j*ligaste.)
 
Jeg er enig med deg Gro, jeg svetter mye mindre i Brynje enn i vanlig ull fra Devold som jeg har mange sett med. Et tips som jeg testet sist helg for de av oss som svetter en del (eller enormt) er å gå over til softshell eller gammeldags bomullsoverdel hvis det ikke regner. Jeg tok på meg bare brynje + en softshelljakke, og det var mer enn nok når jeg var i aktivitet i -8 grader og litt vind.

Morsom sammenligning Anders med surret kassler-stek. Det er jo kjempegodt, men kanskje ikke akkurat det man vil ligne. Du får kjøpe brynjen litt større, så strammer den ikke så det ligner kassler så mye. Fin hund du har forresten.

At noen synes brynje ikke er pent skjønner jeg ikke. Det har vel mye å si hvem som er inni brynjen. Jeg tror ikke at om en vakker velskapt rype stilte opp i bare brynje at jeg ville synes det var stygt i det hele tatt. Snarere tvert imot!!
 
Kan man torka grejorna med sol vind eld så är det kanon.

Jag har varit med om att ta upp min "från gårdagen svettiga" ullfrotté ur ryggan i -20 grader som en ¨
bit frusen hårdpapp. sedan dess chansar jag inte, mina kängor hamnade under liknade omständigheter ochså utanför bivacksäcken, Fastfrusna i marken fick jag börja den stormiga morgonen med att lösa allt som krävdes för att tina/elda loss dem, dett hände ochså, 1 gång.:)

/H
 
Skillnaden mellan andra tyger och brynje är ju att det är otroligt mkt lättare för vattenångan att passera genom materialet, merparten av vattenångan kommer ju gå direkt vidare till skalplagg eller alternativt mellan lager. Det slipper ju den extra ångbarriären i form av ull eller syntet. Det blir ju bara ett tunt luftskikt så att säga.

Varför är det en sån fokus på just merino i artiklen? Det är ju inte unikt för merinoull, det här med fukttransport. Det enda som gör att merino blivit stort är ju att det dels tillverkas i obscen skala, dels att det är hyfsat skönt mot huden. Finns ju alpacka ställ och gud vet vad. Har faktiskt använt en tunt tunt stickad tröja som underställ och det funkar utmärkt.
 
Kan man torka grejorna med sol vind eld så är det kanon.

Jag har varit med om att ta upp min "från gårdagen svettiga" ullfrotté ur ryggan i -20 grader som en ¨
bit frusen hårdpapp. sedan dess chansar jag inte, mina kängor hamnade under liknade omständigheter ochså utanför bivacksäcken, Fastfrusna i marken fick jag börja den stormiga morgonen med att lösa allt som krävdes för att tina/elda loss dem, dett hände ochså, 1 gång.:)

/H

Gran eller videris kan ha sina fördelar....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.