Fälgar mtb

Var ngnstans?

Vill du veta lite mer om hjul och dess komponenter rekommenderas Jobst Brandts The Bicycle Wheel, den finns på Amazon.com och som .pdf på nätet. Den räknar med 500-1000 Nm i ekerspänning
Var ngnstans i Jobst Brandts The Bicycle Wheel rekommenderas och/eller räknas det med 500-1000 Nm i ekerspänning?
 
Inte på s130 i min 3e utgåva

3e ed s 130 rad 4.
500 Nm finita tabellerna.

Ingenting om finita tabeller på s1130 i min 3e utgåva av The Bicycle Wheel, se nedan
p130_TheBicycleWheel.PNG


Som synes är detta ett räkneexempel inte ngn ekerspänningsrekommendation i hjulbyggardelen av boken.
Dessutom anges ekerspänning i N(Newton) inte Nm(Newton meter)
 
Det är säkert kul att bygga hjul själv men...

Visst är det kul i skogen! Kanske det snarare är så att du kör hårdare än både hjul och cykel egentligen är gjorda för och att du egentligen borde satsa på en mer renodlad MTB istället. Pallar inte hjulen med riktigt så är nog både gaffel och bromsar underdimensionerade också. Kanske är det så att det också handlar om körstil, hårdpumpade smala däck och bomba rakt på frestar på. Man brukar ha minst 2.2" däck, men bara pumpade till knappt 2bar. det brukar inte sitta på hybrider eftersom det inte är det bästa valet på asfalt.

Om du ändå skall köpa nya hjul, köp ett billigt MTB-hjul (28" hjul för MTB heter idag 29") frånnågon bra webshop. Rosebikes i Tyskland har en väldigt bra service som man kan fråga dessutom.

Jag undrar om herrarna som talar så mycket om att bygga egna hjul har kört MTB i någon större omfattning de senaste åren? Fälgar och hjul är annorlunda idag. Och hur kör ni egentligen för att knäcka era hjul? Under snart 10år halvseriöst MTB i skogen har jag inte kört av en enda eker, förutom när en 2cm grov pinne hamnade i bakhjulet. På min racer/CX med 33mm däck har jag bunny-hoppat och kört runt en del i skogen - där gick en eker faktiskt i bakhjulet när jag cyklade på väg till slut. Kanske var det något som hoppade in i hjulet där med - ett billigt Fulcrum 28-ekrars straight-pull-eker-hjul...


/Andreas
 
Jag undrar om herrarna som talar så mycket om att bygga egna hjul har kört MTB i någon större omfattning de senaste åren? Fälgar och hjul är annorlunda idag. Och hur kör ni egentligen för att knäcka era hjul? Under snart 10år halvseriöst MTB i skogen har jag inte kört av en enda eker, förutom när en 2cm grov pinne hamnade i bakhjulet. På min racer/CX med 33mm däck har jag bunny-hoppat och kört runt en del i skogen - där gick en eker faktiskt i bakhjulet när jag cyklade på väg till slut. Kanske var det något som hoppade in i hjulet där med - ett billigt Fulcrum 28-ekrars straight-pull-eker-hjul...


/Andreas

På vilket sätt har mtb-hjulen blivit starkare och hållbarare under senare tid? Diameterökningen från 559 mm till 622 mm försvagar ju hjulen med ca 10%, vilket bör kompenseras med ca 10% fler ekrar i det större hjulet. (Ett 32 ekrat 559-hjul blir i princip lika starkt och hållbart som ett motsvarande 36-ekrat 622-hjul). Dessutom väger stora hjul mer än motsvarande mindre hjul, vilket ger långsammare acceleration. Skivbromsar fram försvagar ju framhjulen med ca 30%. Även skivbromsar bak försvagar bakhjulet lite grann.

Ekerbrott beror antingen på utmattning eller att man får in en gren eller dylikt i hjulet. Hur vida ekrarna är raka eller böjda på traditionellt sätt gör ingen skillnad i sammanhanget. Om du kraschar ett hjul, kan du vanligtvis återanvända ekrar och nav, givet att den nya fälgen har samma antal ekerhål och samma effektiva fälgdiameter (ERD) som den gamla fälgen.

Ju fler ekrar i hjulet, ju mindre är risken för ekerbrott p.g.a. utmattning. Samma sak gäller om du kör med tunna reducerade ekrar. Tunna reducerade ekrar minskar också risken för utmattningssprickor i fälgen, varpå fälgen håller längre.
/Niklas
 
På vilket sätt har mtb-hjulen blivit starkare och hållbarare under senare tid?
/Niklas

Fälgarna är ju faktiskt utvecklats också, tex är dom bredare idag än för ett par år sedan. Om jag tittar på nätet på MTB-sidor är det inte kassa hjul och vikten av att bygga hjul själv som jag ser. Mer diskussioner om dämpare (och en del rambrott efter våldsam körning).

Men du svarade inte på när du vart ute med en modern MTB i skogen och körde hårt senast...

/Andreas
 
Fälgarna är ju faktiskt utvecklats också, tex är dom bredare idag än för ett par år sedan. Om jag tittar på nätet på MTB-sidor är det inte kassa hjul och vikten av att bygga hjul själv som jag ser. Mer diskussioner om dämpare (och en del rambrott efter våldsam körning).

Men du svarade inte på när du vart ute med en modern MTB i skogen och körde hårt senast...

/Andreas

På vilket sätt skulle bredare fälgar öka hjulen hållbarhet? F.ö. har breda fälgar funnits tidigare, t.ex. snow cat som var dubbelt så breda som traditionella fälgar. Breda fälgar har vissa fördelar när det gäller däcksgrepp i skog och mark, men inte när det gäller hållbarhet i sig.

Rambrott är alltid trist, vare sig det sker på väg eller i skog. Har även råkat ut för detta. Men nu gällde frågan om hjul.

Om du med modern mtb menar 622 mm hjul, så har jag inte kört en sådan i skogen.Det får anstå tills min nuvarande mtb får kasseras.
/Niklas
 
För starkare hjul måste man öka godstjocklek och antal ekrar, titta på Borani sportbilsfälgar samt mc dito.

Att tro att MTB är elakast mot fälgar är rätt naivt, cyclecross hjul förefaller få högst påfrestningar men då har ni inte på en dålig landsväg åkt utför en brant backe.

Envar vill gärna att ens egen gren skall vara värst och då kommer lätt frågor som "när var ni senast ute och körde hårt i".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR 29"-fälgar på MTB Mountainbike 11
Meldramiriel Fälgar för tunga cyklister Mountainbike 11
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
bikerboy Fälgar? Mountainbike 8
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...