MTB på Vandringsleder/dagspår

Sörmlandsleden

Föreningen Sörmlandsleden undanber sig cykling på leden efftersom i det ursprunliga avtalet med markägarna så talades det enbart om vandring på leden. Det är inte förbjudet i lag att cykla på Sörmlandsleden, men det kan alltså bli problem om någon enskild markägare motsätter sig markeringen av leden om det cyklas där. Det är ju inte tillåtet att måla på träd och sätta upp vägvisare på enskild mark.
 
Förbjudet med cykel?

Var hittade du det?
Det finns inget generellt förbud mot cykel enl
allemannsrätten. Dock kan det vara så att markägaren
inte anser att det skall cyklas på hans marker.
Se tidigare inlägg i detta forum. Vad jag kunde
se så fanns det en "cykelleden" som heter "näckrosleden" som var 70 mil totalt.
Den kanske är för mycket landsväg för MTB vad vet jag.
Det kanske kan vara värt att ta en seriös diskussion med sörlandsleden om detta med förbud.
Kanske kan det leda till ett utbyte mellan olika grupper ( hemska tanke )
// Bosse
 
Hästar och MTB

Hästar nämns ibland inläggen och visst är det så att dessa är inräknade i terrängkörningslagen och begränsar deras framfart till, för ändamålet, avsedda stigar? Jag har för mig det iallafall. Så de har ingen som helst rätt att klaga.

Jag är själv MTB´are kan jag börja med att säga.

Åker man ut till Nacka (Syd STHLM) och spanar ser man vilket enormt slitage MTB har gjort på stigarna. Jag har åkt där i ca sex år och har på den tiden noterat att flera stigar ser ut som skit. Och, mycket riktigt, så har MTB-cyklingen verkligen exploderat därute.

Så nog fan sliter det.

(Har aldrig set nå enduroåkare där ute, de kan ju vara de som är boven, men jag tror inte det).

Stalle
 
Allemansrätten

Jag tror inte man kan prata om "förbud" i samband med allemansrätten eftersom allemansrätten inte är en lag, endast en rekomendation. Vad som är avgörande är vad LOKALA lagar/regler säger. Så även om det är ok enligt allemansrätten så är det inte säkert att det är ok enligt lokala regler, vilka står över allemansrätten. (Om jag fattat det rätt)

Kör så det ryker

Stalle
 
Re: Hästar och MTB

Kung Stalle; sa:
Åker man ut till Nacka (Syd STHLM) och spanar ser man vilket enormt slitage MTB har gjort på stigarna. Jag har åkt där i ca sex år och har på den tiden noterat att flera stigar ser ut som skit. Och, mycket riktigt, så har MTB-cyklingen verkligen exploderat därute.

Så nog fan sliter det.

Frågan är väl knappast huruvida det sliter. All form av vistelse i naturen sliter på markvegetationen och stigarna, oavsett om du går eller cyklar. Frågan är väl snarare huruvida MTB sliter så pass mycket mer än vanlig fotvandring så att man bör förbjuda det på grund av detta. Jag har för mig att det har gjorts en undersökning i Umeå om detta där man kom fram till att MTB-cyklister inte sliter mer än vandrare på stigar, men jag vet inte exakt, någon annan kanske vet var denna är skriven och vad den säger.
 
Bu eller bä!

Jag har den uppfattningen att många av Nackas stigar ser ut som skit sen MTB-boomen började. Där ser jag alltså ett samband och drar slutsatsen.

Det kan ju vara så att det helt enkelt är mer folk i busken. Förut var det bara vandrare och löpare och nu är det MTB´are åxå?!

Stalle
 
Re: Re: Hästar och MTB

fredrikw; sa:
Jag har för mig att det har gjorts en undersökning i Umeå om detta där man kom fram till att MTB-cyklister inte sliter mer än vandrare på stigar, men jag vet inte exakt, någon annan kanske vet var denna är skriven och vad den säger.

Kan det inte vara den undersökningen/exjobbet som utter refererar till i det första inlägget?
 
Jo

Det var nån tjej som gjorde en doktorsavhandling el dyl om slitningen på stigar.
Hon kom fram till att MTB stigar e smalare och djupare, vandringsstigar bredare och grundare.
Förslitningen tror jag dock inte var större för MTB.
Men är det blött i terrängen slits den oavsett hur man transporterar sig.
Thomas.
 
Slitage

Om ni läser mitt första inlägg i den här tråden så finns en länk till Annika Ideströms examensarbete, dock bara till abstract och inte hela verket.

Apropå slitage så är det ju hur mjuk stigen är och mängden folk som transporterar sig på stigen som avgör. Jag vandrade en bit i Rapadalen i Sarek nu i år och när man kom till myrställen såg stigen rent fördjävlig ut. Tjugo meter bred och fullt med fotavtryck. Inte för att det hade sett bättre ut om det varit en MTB-stig, men jag vill poängtera att det inte är cyklarna som i sig är förstörande utan mängden folk. En lösning enligt min mening är att spånga eller på annat sätt underhålla stigarna. Visst, det ser kanske inte så vackert ut, men det hindrar stigarna från att bli lerhål och tjugo meter breda.

/Jonas U
 
Re: Bu eller bä!

Kung Stalle; sa:
Jag har den uppfattningen att många av Nackas stigar ser ut som skit sen MTB-boomen började. Där ser jag alltså ett samband och drar slutsatsen.

Det kan ju vara så att det helt enkelt är mer folk i busken. Förut var det bara vandrare och löpare och nu är det MTB´are åxå?!

Precis min poäng, slitaget är kanske inte större bara för att det är cyklister ute i spåren utan för att antalet människor har ökat totalt. Det stora problemet är dock att många drar slutsatser på samma sätt som du gör utan att vara öppna för att sanningen kanske är lite mer komplicerad än att bara förbjuda MTB i skogarna...
 
MTB sliter och hästar skiter!

Finns en hel del hästar ute i Nacka/Hellas också! Även på motionsspåren... oh fasen, vad de skiter/sliter på terrängen! ;-)

Nu går vi mot höst och kvällarna blir mörkare och mörkare. Var ut i Hellas igår och... positivt med mörkret är att man är så gott som ensam ute i spåret!


MVH
Bikelover!

Upprepar länken till slitageuppsatsen:

http://www.bmg.umu.se/samarbeta/Examensarbete_naturgeografi/Abstracts/Idestrom_00.htm
[Ändrat av jmlove 2001-10-10 kl 11:58]
 
Favorit i repris

Den här gamla diskussionen sätter visst fart igen. Mycket har sagts tidigare, ta en titt på inläggen från i somras. Men som en kort sammanfattning så kan man ju säga att enligt allemansrätten så är det tillåtet att cykla, men det går att förbjuda enligt kommunala ordningsstadgan, till exempel i parker eller motionsanläggningar. Angående slitage så är det ju så att vad man än gör i naturen så sliter det, vare sig man vandrar, rider eller cyklar. Så det är bara att välja. Helt oförstörd natur kräver att man inte vistas i den. Men man skall ju självklart alltid försöka minimera den förstörelse man gör, vilket ytterst handlar om god åkteknik. Och visa vanlig hänsyn.
.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
iia MTB på vintern? Mountainbike 5
i4lean Finns det någon mer MTB tävling på västkusten i år? Mountainbike 4
Charlottan MTB på Gotland! Mountainbike 2
MartinR 29"-fälgar på MTB Mountainbike 11
mellgren Betyg på MTB? Mountainbike 4
cybber Giant MTB på G är det något å ha. Mountainbike 0
uppkastaren MTB kompis på dagtid Mountainbike 2
bergholm Styrstam på MTB Mountainbike 1
fibbla mtb på tåg Mountainbike 7
Maskros444 Svårt montera framdämpare på MTB? Mountainbike 7
annex MTB på lofoten? Mountainbike 4
Test005 Ny på MTB, Nybörjarutrustning. Vad tror ni? Mountainbike 17
Håkan K Tempobåge på en mtb? Mountainbike 3
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
mrhandley Lädersadel på MTB Mountainbike 10
remling MTB i stockholm, häng på! Mountainbike 12
jonssonmartin Vätter på MTB Mountainbike 26
perlowdin MTB på Mallorca Mountainbike 6
freek Stel framgaffel på MTB Mountainbike 4
diamond mtb på gotland? Mountainbike 0
Markus F STHLM-Nynäs på MTB Mountainbike 4
mlturbo MTB kontra Racer på landsväg? Mountainbike 11
999 MTB på skåneleden Mountainbike 4
Vättern runt på MTB (NIN) Mountainbike 1
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...