5,10,15,20 kg osv. från UL och uppåt

Hej

Javisst, det finns redan ett forum för lättpackning. Men jag tycker det vore fint om man kunde dela upp det lite mera.
UL ultra lätt ?-?
LP lätt packning- 10-15 kg
 
Lättpackning handlar inte om vikten, det handlar om hur man resonerar.

En lättpackning kan väga 35-40 kg (men inkluderar då klätterutrustning och grejer), precis som att 10 kg är en rejält tung packning för en eftermiddagspicnic.
 
UL packning eller LP

Lättpackning handlar inte om vikten, det handlar om hur man resonerar.

En lättpackning kan väga 35-40 kg (men inkluderar då klätterutrustning och grejer), precis som att 10 kg är en rejält tung packning för en eftermiddagspicnic.

Håller med dig, lättpackning och UL packning är ju två skilda tankegångar. Den ena åt det lite mer "extrema" hållet för egen del. Tänke att man skulle kunna välja i vilken tråd utav dessa två man vill delta att "prata" i.

// Angelica
 
När det gäller sånt här är väl det enklaste att se om det finns nåt behov, och i ett forum är det ju ganska enkelt att se det. Finns det så många diskussioner om superultralätt vandring att de skulle sorteras in under en separat kategori?

Frågan är inte retorisk - själv vet jag inte eftersom det området inte direkt intresserar mig.

Sen är jag ju som vanligt allergisk mot att dela in vandringen viktkategorier eftersom hela idén ju är att all vandring ska bli lättare och lättare med utvecklingen av bättre material och lösningar. Det som var ultralätt för tre år sen är det inte idag.
 
UL eller LP

Hej

Jag har läst på forumet att när "någon" skriver något liknande som att: jag har en ganska lätt, min packning väger och jag har fått ner vikten och den känns mkt lättare nu, mitt liggunderlag väger ganska lite och är lätt, har ett kök som är lätt och väger endast...bla bla..... Så är det genast "någon" som är där och påstår att det är inte lätt! och det är inte i något lättpackarforum jag läst det här.
Finns det så många diskussioner om superultralätt vandring att de skulle sorteras in under en separat kategori? Ja, jag tycker det, och man kan då kanske slippa "tjabbel" om man har två olika trådar. Vi pratar ju iaf om ganska stora skillnader.

Ha en underbar helg alla!
 
Jag ser lättpackning som en metod och ett sätt att tänka snarare än som en absolut vikt på ryggsäcken. Jag tillhör de som nog har en förhållandevis lätt grundpackning även om totalvikten ofta ligger på över 20 kg och det har att göra med att jag alltid bär med några kilo kameraprylar (9 kg nu senast), samt ibland glaciärutrustning, ibland fiskegrejer och nu senast för en månad sen alpinutrustning. UL handlar i högre grad om ett intresse i sig, men särskilt många rena ul-diskussioner har jag inte sett till och jag tycker snarare att de diskussioner som förs är rätt sansade och handlar om ganska enkla metoder och tips för att få ner vikten på packningen (även om det ibland "hettar" till i t ex käng/sko-debatter etc).
 
Hej

Jag har läst på forumet att när "någon" skriver något liknande som att: jag har en ganska lätt, min packning väger och jag har fått ner vikten och den känns mkt lättare nu, mitt liggunderlag väger ganska lite och är lätt, har ett kök som är lätt och väger endast...bla bla..... Så är det genast "någon" som är där och påstår att det är inte lätt! och det är inte i något lättpackarforum jag läst det här.
Finns det så många diskussioner om superultralätt vandring att de skulle sorteras in under en separat kategori? Ja, jag tycker det, och man kan då kanske slippa "tjabbel" om man har två olika trådar. Vi pratar ju iaf om ganska stora skillnader.

Ha en underbar helg alla!

Man måste ju ha lite perspektiv på saker och ting. Det som är lätt för en person är kanske inte det för någon annan.
Oavsett vad diskussionen handlar om så måste man vara beredd på att få ett och annat sarkastiskt mothugg (tyvärr är det så). Det är inte sällan som en del diskussioner i lättpackningsforumet handlar om att lättpackarna är teoretiker och "idioter" som sysslar mer med att sänka vikten på sin packning än att ta den ut i naturen. Det är naturligtvis inte lättpackarna som startar denna diskussion men det är ofta som den slutar så.

Jag får nog hålla med föregående talare om att behovet saknas för en uppdelning av lättpackning, åtminstone än så länge. Som en del har nämnt tidigare så handlar lättpackning, åtminstone för mig, om ett tankesätt att göra det lättare och därmed trevligare när jag vandrar. Även om jag i vissa fall kan anses som extrem så är ju det upp till mig men om någon önskar en synpunkt om något så får dom den och sedan är det upp till den personen att ta åt sig av den eller förkasta den.
Det är ju det som ett forum handlar om.

//Peter
 
Det borde finnas ett komfortpackningsforum - dvs man packar lätt med sunt förnuft och inte för sakens skull
Är själv "intresserad" av det som extremlättpacknings/utrustning mm. men, jag skriver Men för det blir oftast så otroligt lång (trist) läsning med alla uträkningar, faktapresentationer mm.
Tycker iaf att det skulle vara olika trådar.
Super ultralätt
1,8-2,3 kg
ultralätt
Under 5,5 kg )
lättvikt
5,5-9 kg

Traditionell
9 kg ---
 
Det borde finnas ett komfortpackningsforum - dvs man packar lätt med sunt förnuft och inte för sakens skull
Är själv "intresserad" av det som extremlättpacknings/utrustning mm. men, jag skriver Men för det blir oftast så otroligt lång (trist) läsning med alla uträkningar, faktapresentationer mm.
Tycker iaf att det skulle vara olika trådar.
Super ultralätt
1,8-2,3 kg
ultralätt
Under 5,5 kg )
lättvikt
5,5-9 kg

Traditionell
9 kg ---

Det jag försöker förklara för dig är att oavsett vilken uppdelning det än blir så kommer det bli andra diskussioner än de som är tänkta att vara i ett speciellt forum.

Oavsett uppdelning så kommer folk se olika på uppdelningen. Hur tydlig den än är!
Det går ju inte att bortse från det faktumet att det finns en kontradiktion till allt.

För att ta ett exempel så finns det otaliga diskussioner om "den lättaste sovsäcken". Men det finns ju så många faktorer som spelar in i detta. En sovsäck kan vara lätt för extrema vinterförhållanden medan samma sovsäck är jättetung för sommarförhållanden.

Detta var bara ett men det finns otaliga liknande exempel som kan sättas i ett generellt sammanhang (lättpackning) men inte i ett speciellt (exempelvis UL).

//Peter
 
Som sagt, det är ett sätt att tänka..för egen del har det gått till ungefär så här:

Först var det prylarna i ryggsäcken som sågs över. Grejerna blev färre och lite lättare..två saker kunde ersättas med en osv.
När sen sovsäcken byttes ut mot en kompaktare o lättare variant, så insåg jag att min gamla shosho7000 2,6kg var onödigt stor och tung, så den ersattes med en bergans helium55 1.1kg.

Nu i höstas upptäckte jag att mina Meindl Island kändes onödigt tunga1,9kg och styva i förhållande till den låga vikten på ryggan, så nu spanar jag efter något lättare o smidigarepå fötterna.

Och vad är vitsen med detta då kan man fråga sig??

För min del tycker jag att sättet att vandra har förändrats avsevärt. Tidigare rundade man småkullar och blicken fastnade oftast ett par meter framför fötterna. Man averkade sträckor i etapper för att stanna till å pusta ut.

Numera undviker jag inte små hinder på samma sätt, utan man tar gärna dom där extrastegen upp på nån liten kulle om man känner för det. Belastningen från axelremmar och höftbälte är inte längre nåt besvär osv.

Vilken nivå man lägger sig på är ju upp till var o en, men sättet att tänka är det samma...och det är nog svårt att dela upp lättpackning, för gränserna är en flytande skala

/Robert
 
Man måste ju ha lite perspektiv på saker och ting. Det som är lätt för en person är kanske inte det för någon annan.
Oavsett vad diskussionen handlar om så måste man vara beredd på att få ett och annat sarkastiskt mothugg (tyvärr är det så). Det är naturligtvis inte lättpackarna som startar denna diskussion men det är ofta som den slutar så.

. Även om jag i vissa fall kan anses som extrem så är ju det upp till mig men om någon önskar en synpunkt om något så får dom den och sedan är det upp till den personen att ta åt sig av den eller förkasta den.
Det är ju det som ett forum handlar om.

//Peter
Tycker inte själv att "ni" då skulle vara idioter.
Som du själv skriver, om någon önskar en synpunkt om något så får dom den.... Det är ju just dessa synpunkter som triggar igång alla dessa lååånga trista diskussioner med faktahänvisningar och överbevisningar om saker och ting. Just därför att vi har olika perspektiv på saker och ting. ;)
Just därför önskar jag två olika trådar om packning
Hej Svejs!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...