Enkelt, billigt friluftsliv

Boktips

Som smålänning så kan man konsten att snål ;-)

Gamla böcker som Ute av Torval Wermelin och Friluftsliv och hantverk kan man ofta finna på loppisar, antikvariat, tradera och liknande kostar ofta bara någon tia och är fulla av information om hur man tillverka sin egen utrustning. Tält, ryggsäckar tarpar m.m. men det finns även en massa andra roliga tips och trots att böckerna är rätt gamla så funkar de flesta tipsen än idag. En annan bok är Enkelt Friluftsliv av Roger Isberg här finns också mycket tips.

En sån bra sak som en ryggsäcksram kan man lätt fixa själv med 3 pinnar och lite snören (en så kallad Roycrft frame) kanske inte den man tar med sig på fjällvandringen men kalas dagsturen eller helgturen i skogen. Man behöver inte alltid köpa nånting för att få nåt nytt och ska man handla något så lönar det sig i längden att köpa kvalitet (inte kvantitet).
 
Precis som jag misstänkte så har merparten av tråden handlat om "prylfanatikerna" som köper det senaste, hur onödigt dyr en dyr jacka är, och att dom (pryltokarna) minsann inte behöver vara bättre för det. "Dom har nog bara dåligt självförtroende". Det liknar lite irritationen över "alla som flashar med sin mobiltelefon", för sisådär 15 år sedan. Minns ni nalledebatten?
Jag säger: låt var och en bli salig på sin fason. Återigen; det är ingen som stirrar om du kommer med gamla prylar. Själv har jag iaf slutat intressera mig. Det är väl bara kring Kebnekaise fjällstation som det blir en så rejäl överdos av neon och balettbyxor att t.o.m. jag blir på dåligt humör.
Om jag ska göra en reflexion så är det kanske att de gamla rejäla prylar som jag använt, t.ex. en fantastisk fjällräven-ramsäck som jag lånade en gång, förmodligen var den tidens "onödigt dyra prylar".

Nils
 
Jag säger: låt var och en bli salig på sin fason. Återigen; det är ingen som stirrar om du kommer med gamla prylar. Själv har jag iaf slutat intressera mig. Det är väl bara kring Kebnekaise fjällstation som det blir en så rejäl överdos av neon och balettbyxor att t.o.m. jag blir på dåligt humör.
Om jag ska göra en reflexion så är det kanske att de gamla rejäla prylar som jag använt, t.ex. en fantastisk fjällräven-ramsäck som jag lånade en gång, förmodligen var den tidens "onödigt dyra prylar".

Nils

Det är just att låta så många som möjligt bilda sig en uppfattnign som är poängen. Det är svårt att bli salig på sin fason om man aldrig kommer ut och testar, Genom att läsa vissa trådar på det här forumet kan man misstänka att somliga blir avskräckta. På en enkel fråga som "var hittar jag en bra sovsäck för under 1000:- ? " kan man få svaret att det är direkt omöjligt och snudd på självmord att inte införskaffa en polarsäck med säldun och späckmembran för 15000:-. (raljerar en aning nu..) Man ska nog inte bara snöa in på "billigt", utan också titta lite på "enkelt" som ju också föreslås av trådskaparen. På utsidan kan jag ibland uppleva att det inte finns plats för folk som inte redan har testat allt. Nybörjartips som uppmuntrar och inspirerar folk att testa nya saker vore mer än välkommet. Att det sedan inte behöver kosta så mycket gör ju bara saken ännu bättre. Enkelt och billigt friluftsliv, det gör mig salig och är min fason.
 
För att det här skall bli funkis i trådskaparens anda kanske man kan göra så här...
Vi är någorlunda överens om att McKinly och Everest är dugliga prylar till icke extrema turer och att man inte dör av att bära tungt (vi har ju alla gjort det i början åtminstone).
Lista då vilka prylar som är särskilt prisvärda och vilka som av någon anledning bör undvikas så får nybörjare en BoB:lista att utgå ifrån.
 
Jag tror att det kanske skulle vara bra att ha fokus på vad man bör ställa för krav på utrustningen. Det är väl varumärkeshysterin som gör att priserna på utrustning drar iväg. Om man är ovan vid friluftsliv så kan man lätt luras in i en tro att man måste ha ett visst märke på byxor, jackor och skor för att alls våga sig ut i naturen. I stället kan man väl lägga nivån på att jeans och andra bomullsbyxor inte är lämpliga men om man har en träningsoverall så klarar man sig utmärkt med detta kombinerat med en varmare tröja och regnkläder.

Det jag vill komma fram till är att det är ytterst få som ger sig ut på 2-veckors expeditioner, och dom som gör det vet nog vad man behöver ha med sig och på sig.

Men för att gå några dagar efter kungsleden så behöver man vare sig ha hightech utrustning eller tänka hysteriskt mycket på vikten av varje detalj heller. Det är oerhört sorgligt om människor tror att man måste ha den senaste ryggan för åtskilliga tusenlappar för att fjällvandra, det går precis lika bra med billigare "noname" ryggan, bara man vet vad man ska se på vid köpet av en sån. Dvs prova på med lite packning, är den skön och känns bra - köp.

För den som är fanatisk i sin önskan att klara sig med enkel (helst helt utan) utrustning i naturen så kan jag rekommendera Svenska överlevnadssällskapets strapatser, dessa går vad jag förstår ut på att man träffas och har med sig minimalt med utrustning (ibland kläderna på sig + varsin tändsticka) sedan beger man sig ut i skogen i en vecka eller två.

"Normalt" friluftsliv borde utrustningsmässigt hamna på en glidande skala nånstans mellan dessa ytterligheter dvs expedition - strapats. Var man sen hamnar på den skalan avgör vad man behöver för utrustning och vad den bör kosta.

I vissa trådar frågar ovana människor som vill vandra i fjällen om man kan göra det med ett billigt tält från Rusta. Vissa svarar JA! andra svarar att det är förenat med LIVSFARA! eftersom det kan bli storm när som helst. Då är det inte lätt för den som är oerfaren att gå vidare i sina planer. Det borde gå att hitta en sansad nivå på vad som gäller.

Fast egentligen kanske det är så att den som är oerfaren behöver den dyraste och säkraste utrustningen, medan den som är van och har goda kunskaper klarar sig med enklare utrustning.

Så här kan det gå om man funderar och skriver samtidigt - till slut börjar man argumentera mot sig själv! Nu vet jag inte ens själv vad jag tycker...hjälp till nu, kom med lite nya argument så kanske det klarnar.
 
...Så här kan det gå om man funderar och skriver samtidigt - till slut börjar man argumentera mot sig själv! Nu vet jag inte ens själv vad jag tycker...hjälp till nu, kom med lite nya argument så kanske det klarnar.
Äh, det är väl ovanligt moget att konstatera att man kan argumentera med och mot sig själv. Så är det ju oftast, det vill säga krångligt. Bra inlägg!
 
Om man är ovan vid friluftsliv så kan man lätt luras in i en tro att man måste ha ett visst märke på byxor, jackor och skor för att alls våga sig ut i naturen.

Kanske. Även om jag tror det är få som förköper sig efter att ha blivit åthutade på utsidan. Men jag kan ha fel.

Men om vi gör som snowhound föreslår så kommer vi i alla fall bort från det tröttsamma tjatet om prylhysteri och jackaförfyratusenkronor.

Det enda vettiga rådet tycker jag är "testa". Det kommer med jämna mellanrum frågor typ "kan jag åka till Kebnekaise i december med den-och-den sovsäcken och det-och-det tältet och gå upp på toppen". Det går aldrig att reda ut genom att ge köpråd. Det enda vettiga, om det, som så ofta, är en person utan tidigare erfarenhet av vintertältning är: ut och frys, så får du se vad som fungerar. Jag tror jag ska börja köra med det konsekvent.
 
Den dyraste friluftspryl jag har köpt är min senaste sovsäck, en Halglöfs Goga Pro 6.

Min ryggsäck är köpt för 149 spänn på Rusta, liggunderlaget för 59 spänn på Jysk (men Rusta hade ju samma för 19 spänn nyligen). Regnstället är ett Itab Packaway. Vindjackan är köpt för 10 spänn på Coop Forums "outlethörna" (köpte även byxor till för 10 spänn,men de har jag inte använt lika mycket). Min varma tröja är en gammal fiberpälströja som nog är 20 år gammal. De skor som jag oftast går i är köpta på Coop Forum för för under femhundringen (det ena paret är ett par "trekkingskor" med membran, det andra är ett par lätta mesh-skor typ Salomon-plagiat).

Vindjackan och tröjan använder jag i stort sett varje dag just nu, till/från jobbet.


Grejen är ju att de flesta friluftsprylar inte är så himla speciella, men tillverkarna (och butikerna) försöker få oss att att tro att vi behöver 10 likadana saker för olika användningsområde. Jag använder i stort sett samma grejer oavsett om jag går till/från jobbet, är ute med scouterna i skogen eller är ute med scouterna och seglar. Vissa detaljer justeras, men den stora mängden grejer är samma.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...