Enkelt, billigt friluftsliv

Önskar ett forum för friluftsliv som inte kostar skjortan, många avskräcks säkert av
alla svindyra tips om utrustning som kommer vid frågor om vad man ska köpa.
Friluftsliv går att leva utan stora kostnader, men kräver tips.
Det finns så mycket kunskap på utsidan som kan förmedlas till nybörjare.
Viktigast är att man kommer igång, sedan kan man köpa dyrare saker vartefter, bara man får "suget" av utelivet.
Jag hade långtifrån "värstinggrejor" i början, men jag överlevde o njöt..., ville ha mer....
 
Senast ändrad:
Jag körde tio år på enbart McKinley utrustning från Intersport. Tycker de är bäst på avvägningen bra pris/stryktålighet/vettig vikt. Nu för tiden är det mest WM, Tierra och The North Face som gäller för min del, men prestandaförbättringen är egentligen rätt marginell. Man kan aldrig kompensera bristande kunskap och erfarenhet med dyr utrustning. Det viktiga är att tycka om att vara ute och att lära av sina misstag. Ett gott humör är alltid bättre än att ha det mest exklusiva liggunderlaget.
 
Låter som ett bra förslag. Det behövs lite utrymme för folk som vill testa på saker innan de köper den häftigaste utrustningen.
 
Min lilla erfarenhet säger mig att hög prislapp inte alltid är samma sak som kvalité. Det finns många bra köpställen på internet där de säljer friluftsgrejer för en fjärdedel av priset som det kostar att köpa märkessaker. Och jag anser att ex de billiga kläderna i många fall är minst lika bra som de dyra. Det som skiljer är väl passform och design, och själva "statusen" i att ha ett märkesplagg på sig.
 
Alla som har varit länge på Utsidan vet att dyra UL prylar är mycket coolare och tuffare än vanlig Svensson-prylar och det är därför de rekommenderas hela tiden. Jag tror även att kvalitet kostar och sedan dra märket upp priset ännu mer. Bra frilufsutrustning kostar mycket pengar och är man en fanatiker så är det inget problem... Det får kosta.

Problemet kommer först när det kommer in nybörjare som inte har dessa pengar att köpa grejorna för och vill testa på att vandra en helg eller så. Visst skulle det vara bra om denna person har den extema utrustningen men kommer inte att köpa den. Jag tycker att vårt mål kan vara att vara lite snällare att även ge tips på prylar som inte är de bästa på marknaden utan ge exemplen på prylar som är billiga. När killen eller tjejen har varit ute några gånger kan vi tipsa om dyrare och bättre utrustning och jag tror att man kan lära folk att bli mer fanatisk inom frilufsliv. Problem är att få ut dem första gången...

Går det att ha fler turer för nybörjare så att de kommer ut?

/Stellan
 
Önskar utforma forumet så att de nybörjare som nappar får en behaglig upplevelse med
små medel, viktigast är att de kommer igång !
Bifogar en bild på ett proffs ryggsäcksram, så kan det se ut efter +40 år, det här är lösningen han funnit, trots utsidans "råd" om vad man "måste" ha, en ram med tre packsäckar, det fungerar det också, förlåt alla "experter"....
Han startade upp ett basläger på 60- talet i Kolmården bla, som funkar än, jägare, fjällvan är han.
Den här killens packning verkar helt tokig, men för honom funkar det, tre packsäckar med allt, den här killen har mer än 40 års erfarenhet av friluftsliv, han är med mig i alla väder....året runt....
 

Bilagor

  • PICT0027.jpg
    PICT0027.jpg
    82.8 KB · Visningar: 2,437
Senast ändrad:
Friluftsliv sitter inte i prylarna, viljan att vara ute i skogen har nog inget med märken eller prislappar att göra. Om kläder och den utrustning man har fungerar och är behagliga att använda så spelar det inte någon roll hur de ser ut eller hur "gamalmodga" de är...
Jag började med utelivet i mitten på 70-talet med enkla och lånade prylar och lever än.
 
Bra trådämne

Pryttlarna är och förblir just det.
Viljan att vara ute och ha kul är primo.
Begagnat och loppisar är bra källor ofta med fenomenala priser.
Det mesta avlagda man ändå har i garderoben passar någorlunda och för vissa fullt ut.
Jag tycker att precis som friluftstidningarna har hel en del av utsidan hamnat för mycket i en bästa, värsta och dyraste pryl preferans huggsexa. När det istället borde handla om att med enkla medel cykla till skogsbacken med thermos och matpaket samt en lupp och karta samt kompass och verkligen inventera vad man finner, ser och upplever nästgårds. För där äger ju faktiskt 90% av de flestas friluftsliv rum.
Jmf gärna med världens bästa 29 kr kniv på byggmarknaden och obrukbara via nätet värstingar för 1500:-.
En regnjacka behöver inte kosta 5000:-. Vid en röjning jag nyligen var med i hittade vi prima absolut vattentäta regnställ från 1960-talet som fortfarande var mjuka och vattentäta. Inköpta i en skeppshandel nära Fiskehamnen. Galon är inte dummt! Men funkis.
//J
 
Scouterna...

...tycker jag är ett bra forum för friluftsliv som inte kostar skjortan. Det var i alla fall där det började för mig. Och om det här ska bli en tävling i vem som klarar mest med minst pengar så kan jag säga direkt att jag hade många vindskyddsnätter som i princip kostade 0:- +mat.
Sen dess har jag uppdaterat mina prylar, fuskat lite med klättring osv, och när jag väl köper t. ex. en ny ryggsäck, vilket sker väldigt sällan, så blir jag såpass uber-petig med specifikationen att den svenska marknaden ofta är för liten. Antingen hittar man bara tingel-tangel, eller så är det löjligt dyrt. Då är Utsidans prylexperter i kombination med internet-butiker en perfekt kombination.

Så min bottom-lajn är väl att visst, om den gamla ramsäcken funkar så funkar den. Det är ingen som stirrar, så använd inte halva tråden till att sparka på utsidans pryl-***ar. Och , som sagt, scouterna är ett hett tips om man vill se variation i friluftsutrustning.
 
Senast ändrad:
Ingen är gladare än jag för trådämnet, jag håller med till 100 % om att det behövs lite behärskning i pryl- och märkeshysterin. Därmed inte sagt att jag är oskyldig :)

Men jag tror också det är så att det man oftast behöver hjälp med i utrustningsfrågor är kvalitativa aspekter, typ vilka temperaturer sovsäckar fungerar i, hur bra ett andasmaterial är, vilken kniv man bör ha, om ett tält tål vind, eller vad det nu kan vara. Just priset är ganska objektivt (även om tips på billiga inköpsställen förstås kan pressa det), vilket gör att just den variabeln i någon mån är minst intressant att diskutera. Det är förhållandevis lätt för köparen att själv avgöra om det är för högt pris eller inte; det man behöver hjälp med i pris/prestanda-ekvationen är nog oftast nämnaren. (Kanske är problemet att man alltför ofta går direkt på kvoten?)

Med detta sagt tror jag inte att det behövs ett särskilt forum för lågprisalternativ; vi får väl istället bilda en subkult kring budgetalternativ och vara framme och göra oss impopulära genom att påpeka det i tid och otid ;)
 
Min lilla erfarenhet säger mig att hög prislapp inte alltid är samma sak som kvalité. Det finns många bra köpställen på internet där de säljer friluftsgrejer för en fjärdedel av priset som det kostar att köpa märkessaker. Och jag anser att ex de billiga kläderna i många fall är minst lika bra som de dyra. Det som skiljer är väl passform och design, och själva "statusen" i att ha ett märkesplagg på sig.

Det håller jag helt med om, för att inte tala om den högre frustrationsnivån när man köpt en pryl för 4 000 kr och den sedan inte fungerar som den skall. Många gånger är det dock avvägningen vikt - prestanda man betalar för. Dyra märkessovsäckar är t ex många gånger sämre rent funktionsmässigt än betydligt billigare alternativ, men de är också avsevärt mycket lättare, vilket kan vara viktigt i en del sammanhang. Ett annat exempel är Everest, Stadiums eget märke. Mer stryktåliga grejor får man leta efter, men, de väger i många fall nästan dubbelt upp jämfört med andra, ofta dyrare, alternativ.

Billiga lättviktsprylar med obegränsad livslängd och stryktålighet hade naturligtvis varit det allra bästa. Tyvärr är den ekvationen fortfarande en utopi. Är det någon som känner till sådana produkter får ni gärna höra av er.
 
UC, Ultra Cheap. UCAS Ultra Cheap and Simple. Vi mâste ju svänga oss med utländska förkortningar. eller BoB, Billigt o Bra :)
Anmäler mitt intresse.
Visserligen gillar jag prylar och har väl inget bekymmer med att betala dom heller, men jag gillar tanken pâ prisvärdhet.

BoB:are ;-)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.