Nu bygger vi om...

Jag tycker också att förstasidan skulle kunna städas upp ordentligt. Nu är det snarare en innehållsförteckning än en smaklig start på en bra webbplats.

Färre kategorier av grejer, och färre grejer i varje kategori.

Fler storlekar på nyhetsrubriker, så att till exempel de senaste är större och sen finns det ett par kategorier under i fallande storlek och ny-het. Som i vilken dagstidning eller nyhetswebbplats som helst, alltså.

Och för guds skull - ta bort de understrukna länkarna! De är 1995 och förstör läsbarheten helt och hållet, särskilt när det är understrukna länkar som är listade.

Det finns många sätt att tydligt visa vad som är länk, utan att man behöver göra länken oläslig.
 
När jag går in på "Din sida" kan jag nå mina foruminlägg, mitt fotoalbum mm, men av någon anledning kan jag inte nå de artiklar jag har skrivit. De borde också finnas med under "Dina bidrag".

HåkanF
 
Spara favoriter utan att skriva.

Ofta kan jag se en tråd som jag vill fortsätta följa, men jag har inget vettigt att skriva just nu.
Jag vill kunna klicka på en knapp "Spara som favorit" och att den sedan läggs i en lista likadan som den över trådarna man skrivit i, helst båda i samma lista.
Om jag sedan går in i mitt krypin och tittar på listan vill jag att de trådar som fått nya inlägg sedan jag läste dem senast ska vara markerade.

Alternativt kunna lägga emailbevakning utan att skriva i tråden, det skulle också fungera.
 
Två önskemål från mig:
Att menyerna (AKTIVITETER, MÖTESPLATS etc.) inte ska vara så vansinnigt snabba. Det räcker ju att man snuddar vid dem med pilen så rullas undermenyerna fram.
Att det ska synas tydligare vilka forum man har varit inne på, och vilka trådar och inlägg man har läst. Större färgskillnad, alltså, på rubriker som man har klickat på.
 
Jag tycker att kategorierna för vandring är lite konstiga, dvs:

"Fjällvandring (På tur i bergen)"
och
"Vandringsleder (På platten i Sverige)"

"Fjällvandring (På tur i bergen)" är ok. Det inkluderar både leder och oledat. Men varför den andra kategorin? Det går utmärkt att vandra på platten i Sverige utan att följa vandringsleder. Kanske kan döpas om till "Låglandsvandring (På platten i Sverige)"?

Raskesven
 
De flesta förslagen som många har kommit med i tråden är bra. Tex flera nämner recenionsbanken, kanske man ska börja med att dela upp recensioner i årtal tex 1994,1995,1996 osv och därefter i undersektioner av olika utrustning.

Gärna något bloggliknande fast inte att skriva blogg varje dag utan att kunna lägga in några bilder och skriva texter i samband med någon tur. Eller få plats med sina artiklar som också kan ligga på andra ställen inom Utsidan.

På det sättet får man koll på vad man har skrivit och hur aktiv jag är på Utsidan. Just nu har jag flera hemsidor som jag skriver lite då och då, tex min blogg, Geocaching och Utsidan. Det känns lite dubbelarbete ibland. Det vore kul att vissa delar av "min sida" skulle kunna vara tillgänligt för andra utanför Utsidan. Jag har skapat en blogg bara för att mina kompisar/släkt ska kunna få se bilder och läsa om mina turer).

Annars är jag mycket nöjd med Utsidan och betalar gärna medlemskap som jag redan gör varje år. Se till att ha ett bra och effektivt grafiskt användargränssnitt som utnyttjar hela Internets webbmöjligheter.
 
En viktig sak!!!

Se till att göra Utsidan tillgänligt för alla webbläsare, inte bara IE utan även för Safari, Camino, Firefox, Mozilla, OmniWeb och Opera. Jag ska inte behöva tvinga använda IE bara för det. Jag kör både mac och windows så jag ser genast skillnader ibland på hemsidor ute på nätet.
 
macpac; sa:
... kanske man ska börja med att dela upp recensioner i årtal tex 1994,1995,1996 osv och därefter i undersektioner av olika utrustning.
Om man tittar på http://www.utsidan.se/recensioner/objekt.asp så ser man att vi inte har något problem med för många recensioner per objekt. Är det krångligt att själv läsa recensionsårtalet som presenteras tydligt?




Det finns en annan sak som jag stör mig lite på. Recensenter presenteras bara med riktiga namnet, jag saknar "smeknamnet" som iofs. bara är ett klick bort. Eftersom det finns utrymme för smeknamn och man är van vid kombinationen smeknamn+namn från forumet så skulle jag föredra att det syntes även bland recensionerna.


Om Utsidan börjar med medlemsbilder brevid namnet i alla inlägg, eller automatiska signaturer i slutet av inläggen, så skulle jag vara mycket tacksam för möjligheten att i min profil kunna slå av visningen av medlemsbilder eller signaturer. De brukar rätt snabbt bli grälla, rörliga, stora, meningslösa och avsiktligt provocerande.
 
Precis som i kataloger sorteras nya produkter för varje år. Recensioner bör sorteras i årtal så att man kan se vilket år som en produkt recenserades. Det kommer ju nya produkter varje år. En recension som skrivs år 1994 är kanske inte samma sak som år 1998 när produkten har utvecklats eller förbättrats sedan dess. Ett exempel är om jag vill köpa en begagnad produkt som kanske tillverkades år 1995, då ska jag kunna börja med att söka det året och sedan i olika kategorier tills jag hittar den produkten (om nu nån recension för den produkten finns). Det är mitt förslag.

Det är jobbigt med långa listor så att man måste srcolla ner för att hitta en viss produkt. Enklast är att sortera dem i årtal så att det inte blir lika långa listor varje gång. Man kan också inom ett kategori, tex tält, ha länkar till föregående år.
 
Lasse Nilsson; sa:
Om Utsidan börjar med medlemsbilder brevid namnet i alla inlägg, eller automatiska signaturer i slutet av inläggen, så skulle jag vara mycket tacksam för möjligheten att i min profil kunna slå av visningen av medlemsbilder eller signaturer. De brukar rätt snabbt bli grälla, rörliga, stora, meningslösa och avsiktligt provocerande.

Jag instämmer med Lasse, om ni börjar med avatar (bildvisning) då bör ni införa en funktion som jag kan själv stänga av. För avatarer är jobbiga och dessutom tar mkt plats så att jag måste scrolla ner. Dessutom är de störande för ögonen.

I nuvarande forum på Utsidan fungerar det utmärkt nu att jag kan fokusera på att läsa texter i olika trådar. När jag tex läser på andra forum på svenska Geocachings forum ör det jobbigt. Många tomma ytor så att jag måste scrolla ner eller fortsätta i flera sidor på samma tråd. Likaså i 99mac. Onödigt!!
 
Jag skulle vilja kunna markera en diskussion som intressant och få uppdateringar per epost när det kommer nya inläg utan att själv först behöva göra ett inlägg.

Jag skulle också vilja framhålla möjligheten som finns på happymtb.org att ha speciellt läsvärda diskussioner som en egen kategori på förstasidan. Ibland händer det att en diskussion faktiskt håller sig till ämnet och blir av 'faktakaraktär' för en viss fråga och de skulle kunna få en egen avdelning.

Recensionsbanken ska inte rensas tycker jag. Gammal utrustning är också utrustning och en hel del kan man köpa begagnat, allt man köper är inte sprillans nytt.

Jag gillade förslaget med att utsidan.se kommer ihåg vilken sida av en viss diskussion man senast var på när man läste den och att man automagiskt kunde hoppa dit nästa gång man läser den.

/Mille
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...