2-delade vs. 4-delade flugfiskespön

Tja alla andra flugfiskefanatiker!

Jag undrar om det är någon som kan tala om för mig om det är någon skillnad på ett 2-delat och 4-delat spö i klass 6? Påverkas spöets aktion av "delningspunkterna" eller har teknologin blivit så pass mycket bättre att det inte gör något utan man köper ett 4-delat spö för att det är så mycket enklare/bekvämare?

Tack på förhand!

Kör,

BB
 
bombom; sa:
Tja alla andra flugfiskefanatiker!

Jag undrar om det är någon som kan tala om för mig om det är någon skillnad på ett 2-delat och 4-delat spö i klass 6? Påverkas spöets aktion av "delningspunkterna" eller har teknologin blivit så pass mycket bättre att det inte gör något utan man köper ett 4-delat spö för att det är så mycket enklare/bekvämare?

Tack på förhand!

Kör,

BB

Min erfarenhet är att det i stort sett kvittar och att spöets aktion endast påverkas marginellt, om ens det.

/D
 
Jag håller med David och säger att det är nog inte så stor skillnad. Jag har två 4-delade och ett 2-delat. Det är ju helt olika spön men samma klass, och jag använder enbart de 4-delade.

Men jag tror inte att det är någon märkbar skillnad, utan om du märker skillnad på ett 2- och 4-delat spö så är det deffinitivt den tänkta spöaktionen du känner, inte hur holkarna påverkar aktionen.

Men Leif Stävmo (eller vad han nu heter) kanske känner skillnad eftersom han sysslat med proffskastning i världsklass.
Men för oss vanliga fiskare spelar det nog ingen roll.

Men det är överlägset mycket bättre med 4-delat än 2-delat, inte minst pga "packvolymen".

/Mattias

[Ändrat av Mathew 2004-08-12 kl 12:37]
 
Bara att hålla med !
jag har helt givit upp mina tvådelade spön till förmån för flerdelade, visst är det skilnad på ett tvådelat och ett 4 eller 5 delat spö, men jag kan inte påstå att det skulle vara till det sämre.
bara det att man kan packa spöt i ryggsäcken istället för att dra omkring på ett "kanonrör" känns nästan tillräckligt för att avstå 2-delat.
 
2 eller 4-delat flugspö

Vad gäller aktion o kastegenskaper håller jag med alla andra att det är ingen märkbar skillnad. Men det som jag stör mig på är att holkarna oftare glider isär på de 4-delad spöna, framför allt toppdelen har krånglat för mig. Kanske det gäller olika fabrikat men i klubben jag är med i så har alla ungeför samma erfarenheter. Lite förargligt var det när jag hade fisk på och toppdelen försvann ned till fisken men jag hade tur och fick upp alltsammans.
 
Re: 2 eller 4-delat flugspö

una; sa:
Vad gäller aktion o kastegenskaper håller jag med alla andra att det är ingen märkbar skillnad. Men det som jag stör mig på är att holkarna oftare glider isär på de 4-delad spöna, framför allt toppdelen har krånglat för mig. Kanske det gäller olika fabrikat men i klubben jag är med i så har alla ungeför samma erfarenheter. Lite förargligt var det när jag hade fisk på och toppdelen försvann ned till fisken men jag hade tur och fick upp alltsammans.

Vad har du för spö? Kanske ni som har problem har samma märke, eller?
Jag har aldrig hört talas om att 4-delade spön har problem så.
Däremot pappas gamla Sage 2-handsspö glider lätt ur holkarna. Men det är det enda jag hört.

/Mattias
 
Vill slå ett slag för ett set som jag köpte
för ett par veckor sedan som extra inför fiske i Storån.
Loop Adventure heter det och kostar ca 1500 komplett med rulle lina etc. 3 delat.
Funkade överraskande bra, använde extraspöt hela veckan istället för det 4 delade spö jag också tagit med.
Behändigare än 2 delat och klart prisvärt.

/Mattias
 
6 delat

Hej
Varför inte ett 6 delat. Jag har visions "billiga". Det har endast provkastats på gräsmattan men känns mycket bra. Det tar lite tid att sätta ihop men sen märker jag ingen skillnad. Storleken är fantastiskt liten. Mycket smidig att plocka med sig. Examensprovet blir 18/19 september då vi skall till älvdalen.
mvh
Ht
 
Re: 2 eller 4-delat flugspö

una; sa:
Vad gäller aktion o kastegenskaper håller jag med alla andra att det är ingen märkbar skillnad. Men det som jag stör mig på är att holkarna oftare glider isär på de 4-delad spöna, framför allt toppdelen har krånglat för mig. Kanske det gäller olika fabrikat men i klubben jag är med i så har alla ungeför samma erfarenheter. Lite förargligt var det när jag hade fisk på och toppdelen försvann ned till fisken men jag hade tur och fick upp alltsammans.
Jag har precis börjat lära mig flugfiske. Skaffade ett femdelat inte så dyrt Ron Thompsson Axellerator, 9', 5/6, som kom med på sommarens vandring.

Trots mitt primitiva fäktande satt holkarna dikt och visade inga tendenser alls till att glida isär. Hade också med mig ett fyrdelat lätt haspelspö. Inga holkproblem där heller. Däremot har jag sett sådant på äldre flerdelade spinnspön.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-08-31 kl 17:02]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.