Övelevnad längs Norska kusten

Vi kanske skall beskatta hur mycket energi en person använder. Använder man mer energi behövs mer mat vilket påverkar miljön. Skulle bli mycket skatteintäckter på oss friluftsmännsikor.

/Robban

Var vänlig och förtydliga vad du egentligen menar?

Syntetiska friluftskläder kommer ju från petroliumsindustrin, resor är resor oavsett syfte. Importerad frystorkad mat har sannorlikt åkt längre än närproducerad hemberedd. Hur skulle bidragen hagla över friluftsmänniskorna i din modell?

go tur
 
Var vänlig och förtydliga vad du egentligen menar?

Syntetiska friluftskläder kommer ju från petroliumsindustrin, resor är resor oavsett syfte. Importerad frystorkad mat har sannorlikt åkt längre än närproducerad hemberedd. Hur skulle bidragen hagla över friluftsmänniskorna i din modell?

go tur

Menade på att man alltid påverkar naturen mer eller mindre. Förbrukar man mer energi så behöver man mer energi i form av mat etc vilket i sin tur påverkar naturen.
Tycker det är viktigt att miljöfrågan lyfts i projekt som ts planerar. Men tycker det är fel att klanka ner på småsaker. Själklart skall man ha miljö i tanken även när man väljer tex material i kläder men är nog inte den biten ts vill trycka på i detta projekt.
Är ingen expert på området och huvudfrågan är överlevnad längst norska kusten, vilket jag tycker är en spännande utmaning och gillar att läsa om tips och råd vad gäller detta. Så lycka till på turen ts(Sören)!
 
Det här är väl den tredje tråden som TS skapar, den första försvann relativt fort när hans syften med resan blev synade i sömmarna ;)



Punkt 1 känns ju mest som pk-dravel, vill man vara miljövänlig finns det bättre saker att göra än att släppa en kajak till och från Norge. Dessutom undrar jag hur mijöpåverkan kommer att utvärderas, bara för att själva paddlingen sker utan fossila bränslen så betyder det inte att hela resan är miljövänlig(are).

Punkt 2 känns det också som att TS glider lite på sanningen, all utrustning och resorna kostar ju pengar, så helt gratis är det ju inte. Dessutom var den ursprungliga planen att dryga ut matfångsten genom att tigga sig fram genom de västnorska köken. Jag vet åtminstone vad jag tycker om det, men nu verkar det har reviderats till att inte förlita sig på tiggeri längre.

Punkt 3 och 4 är ju lite roliga, finns det något behov av att visa på att det går att leva av naturen? Det gör vi väl alla dagligen, även om vi har gått ifrån självhushållet. Att leva som jägare&samlare är heller inget speciellt nytt... Just punkt 4 intresserar mig mycket. Hur tänker TS här? Att det går att göra i Norge säger ju ingenting om att det inte skulle gå i Östersjön. Den monumentala avsaknaden av logik här gränsar faktiskt till komedi!

Punkt 5 är väl den enda realistiska punkten på listan. Jag tvivlar inte en sekund på att TS kan genomföra sina resa och lyckas med att "förverkliga sig själv" och jag förstår fullt ut att det är bra för honom. Men de andra skälen, ledsen jag köper det inte för en sekund!

blir också lite skeptiskt när det verkar vara tredje vändan. Till alla som inte gillar att någon är kritisk: byt forum eller skapa en klubb för inbördes beundran. Detta är ett forum, utan kritiska inlägg är det inget fritt forum
 
... inte ska ta med mig något som helst ätbart längs med färden. Allt för att hindra motsägelsen om att jag inte tar med mig mat initialt. Därför stryker jag vitaminer, citronpeppar, buljong, honung och olja som jag hade tänkt krydda och tillaga maten med. Nu är det noll kalorier som gäller... kreditkortet nedpackat om det uppstår en nödsituation..
Tack // Sören

Äh vafan, lite kryddor och vitaminer kan du väl unna dig! Självplågeri och pannbensträning i all ära (inte dryg, har roat mig mycket med det i yngre år) men inte kommer nån klaga på det och inte behöver du vara så asketisk mot dig själv? Är väl onödigt att få bristsjukdomar eller att kräkas på torsk eller tång?

Roligt men svårt projekt. Risken att du fastnar långe nånstans i en storm och svälter är väl rätt hög men går ju att avbryta om det är kris. Helst bör du väl ha en reservbuffert av insamlad/fångad mat som räcker minst 1 vecka i nödfall. Gäller nog att kunna vara effektiv i födoinsamling under färd som redan påpekats. Så några linor med bete som släpar bakom kajaken är väl bra. Även om jag kan lite om fiske.
 
En eller två goda vänner skall aldrig ogillas. ;)
Trist bara att TS är så styvnackad, men även han kommer att bli mildare med tiden.
 
Aspirerar du på att följa med?

Jag syftade på artikeln om fiskekillarna i ryssland och om det räknas som att ta med föda när man tar med en polare.
Skulle aldrig palla med en tur som ts planerar. Dels är jag helt ny på det där med paddlande och sen är jag mer för att ha en njutbar tur. Skulle packa ris, potatis och möjligheten att röra till någon smarrig sås. Och någon flaska vin till rätt tillfälle är aldrig fel:)
Men klart spännande utmaning ts står inför och önskar honom all lycka på vägen.
 
Förvisso har jag aldrig i ett svep tagit en så lång bit, men mat är ju halva födan. Trevligare med dryck.
Ts lär få det som han bäddar.
go tur
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...