Samling av länkar till trådar som avhandlats

Nu under våren brukar det dyka upp typ nybörjarfrågor om utrustning och när man ska vandra i fjällen osv.

Ett förslag är att Utsidan och vi hjälper till att leta fram bra trådar i forum som handlar tex om vandring i Sarek, Kebnekaise, utrustning osv. Att ha en "specialsida" med färdiga länkar till trådar som har diskuterat i forum. Säkert är det många av er som har bidragit med kloka och bra svar redan. Synd att behöva upprepa igen på ungefärliga likadana svar. Då kan man lättare hänvisa till specialsidan, att man be de läsa först dem först.

Man skulle kunna sortera så här:

Kebnekaise
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Sarek
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Nybörjarfrågor om utrustning

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Lunndörrsfjället
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk


Ett förslag bara, kanske ni har bättre? En annan idé?
 
Annat exempel, "Guider och artiklar":
http://playstation-3.se/forum/f12.html

Fast det kan ju bli ganska svårt om det är frågor där det inte finns en lösning/åsikt. Å andra sidan funkar det ju på andra fora!

:) Huvudsaken är att det blir en samling länkar per kategori. Så underlättar det för nya medlemmar att hitta svar eller vägledning. Det blir svårt att servera fram trådar som ger exakt svar. Vi får snarare se trådar som vägledande. När jag själv söker efter information, då räknar jag inte alltid med att få exakt svar. Men oftast är de vägledande ändå. Ibland behövs det att få lite kunskap innan man kan gå vidare. Medlemmen får själv söka aktivt och bedöma trådarna som lagts fram.
 
:) Huvudsaken är att det blir en samling länkar per kategori. Så underlättar det för nya medlemmar att hitta svar eller vägledning. Det blir svårt att servera fram trådar som ger exakt svar. Vi får snarare se trådar som vägledande. När jag själv söker efter information, då räknar jag inte alltid med att få exakt svar. Men oftast är de vägledande ändå. Ibland behövs det att få lite kunskap innan man kan gå vidare. Medlemmen får själv söka aktivt och bedöma trådarna som lagts fram.

Javisst, det brukar ju som sagt funka på andra fora. Möjligen en tänkbar skillnad, på somliga forum är det ju moderatorererna som är lite "allvetande" och inte sällan är de som kommer med råd om fix och trix, ofta med oändligt tålamod (t ex det PS3-forumet jag länkade till i tidigare inlägg). Utsidan är ju mer ett "medlemmarnas forum".

Men å andra sidan behövs kanske fler synpunkter på frilufsande frågor än på "hur ska jag få min X att funka ihop med min Y när jag vill Z", det är ju mer rakt på sak felsökning, inte så mycket åsikter?

Utsidans artiklar är ju mer av typen "tidningsartiklar", berättelser. Kanske kan man få några av proffs-utsidealisterna att sammanställa bra basartiklar? Men även bland diskussionsinläggen borde man väl kunna renodla vissa trådar och flagga som "läsvärda". Typ "klibbiga trådar" som ligger kvar i början av respektive ämnesområde.

Vi får väl se! Mycket jobb för de som ska administrera, såklart. Men förslag brukar ju vara välkomna!
 
Om man kunde få folk att använda sökfunktionen så skulle det inte behövas en sida så som den föreslagna.
Sök på "faq" så finner man att frågan varit uppe lite då och då.
 
Om man kunde få folk att använda sökfunktionen så skulle det inte behövas en sida så som den föreslagna.
Sök på "faq" så finner man att frågan varit uppe lite då och då.

Jag håller med dig, Gunnar. Det är därför jag föreslår ett alterantiv. Jag försökte förut föreslå att ny registrerade medlemmar skulle få välkomst-mejl med info där det står tydligt att man bör använda sökfunktionen och kolla innan man ställer en repetiv fråga. Men det blev negativt uppfattat som att man skulle skrämma bort nya medlemmar. Fast det här handlar om vett och etikett rent allmänt på alla slags forum på Internet. Inget märkvärdigt.
 
Jag är inte säker på vad jag tycker...
En fördel med att det frågas mycket är att det svaras mycket. Då och då dyker det upp nya svar till de ständigt återkommande frågorna. Det finns en påtaglig risk att dessa inte skulle komma fram om ingen frågar.

HåkanF
 
Om syftet med förslaget är att minska antalet nybörjarfrågor är jag skeptisk av lite olika anledningar:

1. Dels blir det inga indivuella råd. Alla har lite olika förutsättningar och frågeställningar varför svaren bör anpassas genom en dialog med frågeställaren. Ofta är diskussionen mer givande än svaret eftersom det ofta finns mer än ett svar.
2. Som Majjen skriver kommer det ju då och då fram nya svar på gamla frågor, vilket är den största anledningen till att jag själv läser nybörjarfrågorna.
3. Nybörjarfrågorna är ofta fulla av entusiasm som vitaliserar forumet och gör det till ett levande forum där de nya medlemmarna bjuds in i diskussionen på ett tidigt stadium.

Jag tycker det blir en tråkig stämning när det första svaret en ny medlem möts av är ett korthugget: "Använd sökfunktionen" eller nu eventuellt "Se länksamlingen"
 
Jag tycker det blir en tråkig stämning när det första svaret en ny medlem möts av är ett korthugget: "Använd sökfunktionen" eller nu eventuellt "Se länksamlingen"

Så är det ju redan, och inte bara för nya medlemmar! Vi kan väl försöka lära oss att tipsa om sökfunktionen lite vänligare, hade man vetat var/att den finns, och exakt vad man skulle söka, hade man väl redan gjort det...
Som t ex gundj:s inlägg 7 här visar att man skulle veta att man skulle söka på "FAQ" för att undvika denna tråd, och trots att jag nog är inne på utsidan varje dag var det först med greenjuice' rubrik som jag triggade på ämnet. Och uppenbarligen svarade pinsamt likt en del andra som svarat i tidigare trådar, trots att jag inte läst dem. Nog så viktigt med en bra rubrik, isåfall! Inte alltid man surfar in på diskussionerna via forumämne, ofta bara via "Aktiva diskussioner - Lista nya inlägg".
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.